Homeאלבומים חדשים

מעבר לכוכב הזה /// אורן גוטליב על אלבום הבכורה של NOT TiGHT – DOMi & JD BECK

הצמד הצעיר ששבר את יוטיוב ומלהטט בין ג'אז להיפ הופ הוציא אלבום בכורה בלייבל החדש של אנדרסון פאאק

'השער לגן עדן' הייתה כת שקמה בארצות הברית בשנות ה-70. חסידיה האמינו שהם יוכלו לעבור "התעלות" מהגוף האנושי ומכדור הארץ ולאחר מכן לעלות לגן עדן. במשך השנים חברי הכת ניסו להתנתק מהאנושיות שלהם ואימצו לעצמם מראה חייזרי, עד שבסוף שנות ה-90 ביצעו התאבדות המונית במטרה לעלות ל"רמה הבאה" ומאז לא נותר זכר לאותם "חוצנים". האמנם?
כאדם רציונלי אני כמובן לא מאמין בסיפורי חייזרים ואני יכול רק להניח שאף אחד מכם הקוראים לא מאמין בבדיונות שכאלו (no judge). ובכל זאת, לפני שלוש שנים בפסטיבל הג'אז בירושלים, בזמן שעיניי הביטו ב-DOMi & JD BECK, שני חבר'ה צעירים לא יותר מגיל תיכון, שניגנו בשיתוף פעולה מושלם צלילים שאוזניי ומוחי בקושי הצליחו לעבד, תהיתי לעצמי, לרגע אחד, האם אלו חייזרים שמופיעים מולי? ואם לא, אז הם לבטח רובוטים, אחרת אין הסבר הגיוני לתופעה.

כישרונות גולמיים

בשקט בשקט ומתחת לראדר של רוב תעשיית המוזיקה, Domi וJD Beck החלו לצבור לעצמם מעריצים רבים בעזרת סרטוני יוטיוב, שהמחישו כל אחד בדרכו את הכישרון יוצא הדופן של המתופף האמריקאי והקלידנית הצרפתייה. ההייפ הוויראלי הגיע לשיאו כשאנדרסון פאאק החליט להחתים אותם בלייבל החדש שלו APESHIT INC שלטענתו הוקם במטרה למצוא "כישרונות גולמיים" שיוכלו לנגן את הקטעים האינסטרומנטליים בעצמם בזמן שהם מופיעים. ובכן פאאק, קיבלת בדיוק את מבוקשך עם השניים האלה.
NOT TiHGT, אלבום הבכורה של הטאלנטים הצעירים עוטף לנו את רפרטואר היכולות הרחב שלהם בגרסת אולפן מוגמרת. היכולת של דומי וג'יידי לייצר הרמוניות צבעוניות ללא מאמץ ובשינויי קצב בלתי-פוסקים תופסת אותך לא מוכן בכל שיר מחדש, וצריך לרענן את הזיכרון שמדובר באנשים בשר ודם ולא במכונה ליצירת ביטים.
NOT TiGHT כשמו כן הוא. האלבום קורץ לג'אז, הז'אנר שלא יושב על הוואן, אך קורץ גם לז'אנר הנוסף שממנו ג'יידי ודומי מושפעים – ראפ. הם כותבים את שמם באותיות גדולות בלבד (מלבד ה-i, בכל זאת לא הכול יכול לשבת טייט) ומשתמשים באותו הקונספט גם בשם האלבום ובשמות השירים. אולי זו מחווה לראפר המנוח MF DOOM, שאת הביטים שלו ג'יידי ודומי שיחזרו באחד מקטעי הלייב המפורסמים והטובים ביותר שלהם.

ההומור והילדותיות של ג'יידי ודומי בולטים בעיקר בקטעי היוטיוב ומהוויים חלק בלתי נפרד מהסטייל שלהם. הם מרוסנים קלות באלבום, שבו אנו עדים לגרסה בוגרת יותר של הצמד. כדי לקבל את חוויית דומי וג'יידי המלאה צריך להוסיף ויזואלז' לסיפור. הקליפ של 'SMiLE', הסינגל הראשון ששוחרר, טומן בתוכו את המסר המרכזי של האלבום ונותן תמונה שלמה יותר של שני הכישרונות. הכול מתחיל מהביט של השיר שנשמע כמו סאונדטרק של נינטנדו ומזכיר שבסוף מדובר בשני חבר'ה צעירים שמושפעים ממשחקי מחשב וסדרות טלוויזיה. לשניהם יש מנטור מוזיקלי שאיבד את שמיעתו בשם MCBRiARE LANYON, שמו האמיתי של מי שמגלם את הדמות – מאק דמרקו. את קולו של דמרקו אפשר לשמוע גם בשיר אחר באלבום – 'TWO SHiRMPS'. במסיבת יום הולדתו של מקברייר שבה נוכחים בין היתר אנדרסון פאאק ות'אנדרקט, הוא מקבל אוזניים חדשות כדי שיוכל לשמוע סוף סוף את הצלילים שאותם הצמד מפיק. יש בקליפ מעין טקס העברת לפיד – מהדור הישן של הג'אז דוגמת הרבי הנקוק האגדי שמתארח באלבום (האלבום יצא בשיתוף עם לייבל הג'אז הוותיק Blue Note), אל הדור הצעיר והמוכשר בעל הצלילים הייחודיים, שלוקח את הג'אז למחוזות מרוחקים, אולי אפילו מעבר לכוכב הזה.

להאזנה לאלבום

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0