Homeהיום לפני

"המוטציות של בק"- ענבר שפס חוגגת 16 שנה ל-"Mutations"

בק הנסן הוא אמן עם אישיות מסקרנת, כפולת-פנים. הניגודיות הזו משתקפת במגוון האלבומים שהוציא. מחד, המופרעות שלו מתבטאת באלבומים כמו "Mellow Gold", "Odelay", "Midnite Vultures"- המושפעים מFאנק, דיסקו והיפ-הופ. מאידך, אנו נחשפים לצד הפגיע, הרגיש והמהורהר שלו באלבומים אקוסטיים כמו "sea change" ו- "morning phase".

music-beck.jpeg-1280x960

אלבומו השישי של בק, "Mutations", שיצא ב-1998, שנתיים בלבד לאחר "Odelay" המצליח, משתייך למחנה הרגוע. באופן אישי, אני תמיד התחברתי לצד המופרע והכיפי של בק. עם זאת, אין ספק ש"מוטציות" הוא אלבום נפלא, וללא ספק אחד הטובים שהוציא.
שלא כמו "Odelay", קודמו, ששפע סמפולים, ביטים ואווירת היפ-הופ רקידה, "Mutations" משופע בכלי מיתר, נשיפה וסינתיסייזרים. האווירה פה קודרת,עגמומית ואפלולית. גם כאן קיימות מגוון השפעות מז'אנרים שונים- הרומבה הנהדרת ב- "Tropicallia" , הפסנתר הבלוזי ב- "O Maria" והפסיכדליה ב- "Diamond Bullocks" המטורף.

יש משהו מאוד מתעתע באלבום הזה. אם מאזינים לשירים בלי להתעמק בטקסט, הרי שזה נשמע אלבום קליל ונחמד. הלחנים קליטים וסוחפים. אבל כבר שמסתכלים בחוברת האלבום- נגלה לעינינו מחזה שונה. התמונות לקוחות מתוך עבודות האמנות של הפסל האמריקאי טים הוקינסון- זה כולל אגודל מדמם, תולעים ואיש תלוי.

10744836_468801843261222_1298028663_n

לאחר שהתאוששנו מזה, עיון בטקסטים חושף את הצד העמוק והכבד של האלבום. הליריקה חדה וכואבת- למשל בשיר הטוב באלבום, "Nobody's Fault But My Own" בק שר לצלילי סיטאר מהפנט:

"Treated you like a rusty bladeA throwaway from an open grave"

וזה ממשיך בעוד שיר יפהפה באלבום, "Static":

"It's so easy to laugh at yourselfwhen all these jokes have already been written……it's a perfect day to lock yourself inside"

"מוטציות" הופק ע"י נייג'ל גודריך, (שהפיק גם את "אוקיי קומפיוטר" של רדיוהד, ונשאר עם בק לשותפות ארוכה) בתקציב נמוך. לסינגלים המעטים שיצאו לא הופקו קליפים, ונראה שהוא נשאר תחת הצל של "Odelay". למרות זאת, האלבום זכה בפרס גראמי לאלבום האלטרנטיבי הטוב ביותר של 1998.

השיר הסוגר את האלבום, "Runners Dial Zero", הוא מלנכולי וכזה שמשאיר תחושה קודרת במיוחד:
"We shivered like refugees Way down on our knees"

שנה לאחר מכן כבר יצא "Midnite Vultures" המטורף. לא משנה אם הוא שטותי או רציני, אף אלבום של בק לא נופל מקודמו, ו"מוטציות" הוא לטעמי אחד האלבומים הגדולים של שנות ה-90.

05beck-heyman-slide-KEKI-jumbo

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1