Homeחדשים על הספינה

באביב העולם שוב מקשיב /// ריאיון עם יואב טאומן, לקראת מופע השקה ל-EP ׳אביב׳

על הקשר שבין נורית גלרון לסופיאן סטיבנס, מוזיקה ישראלית ויצירה בתוך ומחוץ למסגרת

יואב טאומן. צילם: נועם גולדשטיין

יואב טאומן. צילם: נועם גולדשטיין

לפני מספר שבועות נתקלתי במקרה בסינגל ׳דוד׳ בעזרת האלגוריתם של ספוטיפיי. ואכן – ׳דוד׳ הוא כל מה שצפוי שאוהב: עיבוד מתוזמר, שירה עדינה, אלמנטים מאוד ״סופיאן סטיבנס-יים״ מוזיקלית. יש גם קליפ יפהפה ואג׳נדה לגבי סיפור האהבה הגברי בין דוד ליהונתן… בקיצור: כל החומרים כדי לייצר סיפתח טוב לאמן ישראלי חדש ומבטיח.

יואב, ספר לי קצת על עצמך.
״יואב טאומן, זמר-יוצר צעיר. הוצאתי EP (׳אביב׳ – ש״ר) לפני כשלושה חודשים. לפני כן הוצאתי את ׳דוד׳ שמשך הרבה אוזניים למרבה המזל. ועכשיו אני עובד על מופע ההשקה סופסוף. מופע אביב. ככה אומרים? מופע השקה? כי בעצם כבר השקתי את הסינגל״.

כן, זה מופע בכורה שלך כאומן, אז אפשר לקרוא לו השקה.
״נכון. האמת היא ששכחתי איך זה להופיע. למדתי שלוש שנים ברימון, הרגשתי בנוח על במה, שר ומציג את הדברים שאני כותב. בכל סוף שנה יש מופעי סוף שנה, הייתי גם בפרויקט מחזמר של רימון – פרויקט גדול שבו מרימים מופע יחד, במשותף, לקהל של מאתיים איש. אני מרגיש לא בכושר, אני לא יודע איך זה יהיה״.

באיזה מסלול היית ברימון?
״כתיבה והלחנה. אני חושב שכל תקופה באה עם הדגש שלה. פעם היה דגש על להיות זמר ודיווה וביצועיסטי, עכשיו אנחנו בעידן מאוד הפקתי. אבל מה שתמיד יהיה הכי חשוב – לא משנה כמה אתה גרוע כזמר – אם אתה יודע לכתוב שיר טוב, זה שיר טוב. מעניין אותי לדעת איך יוצרים כותבים שירים טובים״.

מי אלה ה׳יוצרים׳ שאליהם אתה מתכוון?
״מי שמשך אותי לרימון יותר מכולם היה המחזור של אפרת גוש ויוני בלוך אבל גם ג׳יין בורדו, אלון עדר. הכתיבה שלהם מאוד יפה. יש לי גם הרבה השראות בכתיבה מאנגלית, במיוחד בשנתיים-שלוש האחרונות. נגיד טיילור סוויפט – אני מאוד אוהב את הכתיבה שלה. באתי כזמר לרימון והייתי מושפע מזמרים וזמרות ואז הבנתי את היופי של הכתיבה״.

היה לך משהו כתוב לפני שהגעת לרימון?
״לא היה לי כלום כשהגעתי לרימון. אולי משהו גרוע ב-Notes, אבל לא היה שיר ממש. גיליתי שאני אוהב לכתוב עם עוד אנשים; את השיר החמישי ב-EP כתבתי עם ארבעה אנשים שפגשתי ברימון. התיישבתי איתם ותיארתי להם איך אני מרגיש, וביקשתי שנכתוב יחד. אני בדרך כלל כותב את השיר יחד עם איזשהו לחן, ואת ההרמוניה הביאה מישהי שקוראים לה ליאור – הרגשתי שהיא תבין את השיר".

מתי סיימת את רימון? ישר התחלת לעבוד על ה-EP?
״סיימתי את רימון לפני… שנה וחצי״, יואב מחשב לאחור. ״במחזור שלנו רימון השיקה תכנית: כל הזמרים היוצרים בשנה השלישית שלהם עובדים במסגרת רימון על EP. ממש היה פרויקט EP – היו שלוש קבוצות שבכל קבוצה עשרה אנשים – נפגשים פעם-פעמיים בשבוע וחולקים את ההתקדמות. זו חוויה מאוד מלמדת״.

אז בעצם יצאת עם משהו בוסרי ועבדת עליו?
״תראי, הרוב לא סיימו את ה-EP במסגרת הלימודים. יצאת עם סוג של רעיון, ההתחלה הייתה שם אבל רוב העבודה הייתה אחרי הלימודים. זו המון עבודה! עבדתי עם הרבה מפיקים וזה היה נורא מאתגר, אבל גם מאוד כיפי. יש… כמו איזה לחץ?״ יואב משתהה בחיפוש אחר המילה המתאימה, ״לא, לא הייתי בלחץ. זו פשוט הרבה התעסקות. הלחץ הוא בעיקר בכתיבה – האם זו השורה הנכונה, האם זה הסאונד. אני מאוד ״הנדס-און״ בהפקה. כל החלטה מפחידה״.

בוא נחזור אחורה בזמן. מתי הבנת שזה מה שאתה רוצה לעשות?
״התחלתי לנגן על פסנתר בגיל צעיר כי ההורים אמרו לי. למדתי שלוש-ארבע שנים ואז הפסקתי. עשר שנים לא ניגנתי ובשנים האלה מאוד התעניינתי במוזיקה, בפופ. עכשיו כשאני חושב על זה, המוזיקה הייתה בעיקר אסקפיזם. ואז, בכיתה י״ג, מישהו סיפר לי שהוא לומד שירה. הייתי בשוק! מה זה ללמוד שירה? אני באמת לא זוכר מה עבר לי בראש כשחיפשתי מורים לשירה בגוגל. לא מזמן שמעתי הקלטות מהשיעורים הראשונים – הייתה לו המון עבודה, למורה שמצאתי בגוגל! המשכתי ללמוד איתו בסתר, לא סיפרתי לאף אחד. זה לא עזב אותי, גירד לי. שמעתי על רימון, חשבתי שאגש ונראה מה יקרה״.

קראתי בריאיון איתך שאתה מתאר את המוזיקה שלך כמוזיקה ישראלית. אבל בעיניי דווקא מאוד ניכרת ההפקה החו״לית, דיברנו על סופיאן סטיבנס כהשראה מ-Call Me By Your Name. איפה זה ישראלי בעינייך?
״תראי, הרקע ל׳דוד׳ הוא הסיפור על דוד ויהונתן. הנופים בקליפ הם נורא ישראליים, מאזור הכנרת והצפון בכלל. הלחן גם. ניסיתי למצוא מה זה סאונד ישראלי, ניסיתי למצוא מה זו מוזיקה ישראלית של פעם, וזיהיתי שאנחנו לא יכולים לשמור על סולם אחיד; אנחנו כל הזמן משחקים בין מז'ור למינור, וזה מאוד יפה ומרגש. גם המנדולינה בסי פארט שעושה תפקיד כזה… אז זה מה שישראלי בעיניי. מישהו כתב לי ׳זה לחן של נורית גלרון וסופיאן סטיבנס׳ וזה הצחיק אותי.״

מעניין שאתה מתייחס הרבה לוידאו-ארט. כבר ממש ראית סיפור יחד עם הקליפ.
״אני מאוד אוהב לספר סיפור. ריגש אותי שכל שיר ב-EP הוא עולם אחר אבל שהם משתלבים טוב ביחד. אני נורא ״הנדס-און״ עם התסריט, ומה לובשים, והצילום – אני אוהב להיות מעורב בכול. כי אם אני לא אהיה מעורב וזה יצא בצורה מסוימת – אני אתבאס. חד משמעית, אחד הרפרנסים היה סופיאן ו-Call me by your name, יש לו שירים כל כך רומנטיים ומדכאים רצח אבל נורא אינטליגנטיים רגשית״.

אתה עובד עכשיו על מופע הבכורה, אני ממש סקרנית לדעת איך תעבירו את העיבודים לבמה.
״אני גם! אין שיר ב-EP שאפשר לשחזר אחד לאחד בהופעה, אני אוהב את זה. כשאני שומע את מיילי סיירוס עם Party in the USA אני יודע שהיא תעשה את זה עם להקה בהופעה וזה יישמע אחרת. זה כל כך כיף – אני מת על זה!״

מה לא שאלתי ובא לך שאנשים ידעו?
"אני רוצה שההופעה שלי תהיה מעין אסקפיזם. הבנתי על עצמי שזה היה החיבור שלי למוזיקה, אז אני מקווה שאני נותן את זה במוזיקה שלי״.

—-

ל-EP המלא של יואב טאומן, ׳אביב׳

כאמור, יואב עובד על מופע ויכריז על תאריך בקרוב. מומלץ לעקוב אחריו:
פייסבוק אינסטגרם טיק טוק

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0