Homeכתבות לפטריאונים

תזמון זה עניין של טיימינג /// שחר רודריג בכתבה מיוחדת לפטריאונים

בסוף השנה? לפני אינדינגב? רק לא ביום ראשון? לקראת חג סיכומי השנה, כתבתנו יצאה לבדוק מתי בעצם הזמן הכי טוב להוציא ריליס חדש

Photo by Amanda Jones on Unsplash

למדתן מוזיקה במשך שנים, והנה הגיע הרגע שלכן לפרוץ: יש לכן מילים לשיר, ליווי הולם, אספתן סביבכן נגנים.ות מוכשרים.ות, שילמתן כסף לאולפן, הקלטתן.ם במשך שעות, מיקססתן וערכתם, עיצבתן והדפסתן ועכשיו צריך להחליט מתי לשחרר את החומרים שעליהם עבדתן כל כך הרבה זמן.
לקראת סוף השנה צוות כותבי קולומבוס נמצא בזמן התכנסות; כולנו עוברים על הפלייליסטים שלנו, על ה-Liked Songs, על רשימות של מגזינים מחו"ל ועל הפוסטים שכתבנו במהלך השנה. כל זה כדי לברור את שלושת אלבומי השנה, חמשת שירי השנה והופעת השנה של כל כותבת וכותב. לרוב, התהליך הזה מתחיל אי שם בסוף נובמבר, שם מתחילים להתפרסם סיכומי השנה של כל המגזינים (וכמובן חג ה-Wrapped של ספוטיפיי שנדמה שכבר אי אפשר בלעדיו). לכן, כשמשתחרר לו אלבום מצוין בנובמבר או דצמבר – אנחנו בדילמה. האם לכתוב על אלבום שלא קיבל מספיק זמן אוויר? האם כשנסתכל אחורה על 2022 הוא עדיין יבלוט? מתי לכתוב על אלבום כזה ומתי לא?

מקרה שקרה באמת: ב-2 בדצמבר 2016 הוציא אחד בשם צ׳יילדיש גמבינו אלבום שנקרא ׳Awaken, My Love!׳. הספינה רחשה, מה עשה לנו דונלד גלובר זה?! האם ראוי להכניס אותו לסיכומי השנה או לא? בסופו של דבר, אחד הכותבים אכן בחר בו בסיכום שלו. כששאלתי את דביר האם במבט לאחור האלבום הזה אכן מייצג עבורו את 2016, זה מה שהוא ענה: ״חד משמעית. עמד במבחן הזמן לדעתי. אלבום חד פעמי״. השנה קרה לי מקרה שכזה, כש-Warhaus הוציא את אלבומו Ha Ha Heartbreak. גם אני בחרתי לציין אותו בסיכומי 2022, וימים יגידו אם הוא אכן היה ראוי לכיסא הכבוד. הימור.

בין כריסטמס לאינדינגב

האירועים הללו גרמו לי לתהות: יש כל כך הרבה ימים בשנה. למה בעצם להוציא אלבום בנובמבר או בדצמבר? הרי תעשיית המוזיקה כולה עסוקה בסיכומי השנה ויש סיכוי לא רע שאלבומים טובים יתפספסו. מי מאיתנו לא תהה למה ה-Wrapped של ספוטיפיי מגיע אלינו בתחילת דצמבר ומדלג על חודש שלם של האזנה. מצד שני, לשחרר אלבום בינואר או פברואר זה גם סיכון – סיכון להישכח, מכיוון שכולנו לוקים ב"הטיית הזמינות" (Recency bias); אנחנו זוכרים את האירועים הסמוכים אלינו ולא אירועי עבר, ומייחסים להם חשיבות גדולה יותר.

יצאתי לבדוק עם המומחים, כלומר אמנים, אנשי יח״צ ומפיקים בתעשיית המוזיקה מתי הכי טוב להוציא אלבום חדש. גיליתי כמה דברים: ראשית, אם פעם הזמן המקומי הכתיב את הטון, כלומר היה את הזמן הנכון ״הישראלי״, היום מרבית הדדליינים גלובליים מכיוון שאמצעי ההפצה הם דיגיטליים ובינלאומיים. כלומר, אם פעם כריסטמס לא מאוד שינה לאמנים ישראליים, היום הוא משמעותי כי כל תעשיית המוזיקה יוצאת לפגרה. הגלובליזציה חודרת עד לרזולוציית הימים: אם פעם אמן/ית ישראלי/ת היו משחררים אלבום ביום ראשון כדי להגיע לרשימות ההשמעה של גלגל״צ, היום יום שני הוא ה-יום לשחרר אלבום, כשעורכי הפלייליסטים בספוטיפיי חוזרים למשרד מסוף השבוע שלהם. מאז שהטכנולוגיה חדרה לשוק באופן כל-כך טוטאלי, התמיכה הטכנית היא קריטית, ובחופשת חג המולד או ימי ראשון אי אפשר לסמוך שיהיה מי שיסייע אם משהו משתבש.

אבל יש שיקולים נוספים בעולם הממשי: לדוגמא אירועי מוזיקה משמעותיים כמו פסטיבלים או טקסי פרסים. השמועה אומרת שפסטיבל SXSW באוסטין, טקסס המתקיים במרץ כל שנה, מאט את כל תעשיית המוזיקה ועדיף שלא לשחרר אלבום בפרק הזמן של הפסטיבל או מיד לפניו. עם זאת, דווקא פה בביצה המקומית אמנים ישראליים מעדיפים לשחרר אלבום לקראת האינדינגב או מיד אחריו, כל עוד אדי ההתלהבות לא שככו. יש גם דדליינים קשיחים! לדוגמא: אם אדל רוצה מועמדות לגראמיז, היא חייבת לשחרר את האלבום לפני ספטמבר (אז מתרחשות ההגשות למועמדות), ועדיף כמה חודשים לפני כדי לייצר מספיק הייפ.

בעוד יש תמימות דעים שעדיף לא לשחרר אלבומים בדצמבר מפאת העיסוק המוגבר בסיכומי שנה, ספיישלים ברדיו וכד׳, כן קיים יתרון בשחרור אלבום ברבעון האחרון של השנה. במגזר העסקי הרבעון האחרון הוא רבעון ״שחרור התקציבים״; אם העסק התנהל באופן זהיר במהלך השנה, לרוב נותרים עודפי כספים שניתן להשקיע (או לבזבז) על הרפתקאות יותר מסוכנות. יתכן ולייבלים יהיו מוכנים להמר על אלבומים ניסיוניים יותר, ובאותו אופן גם משקי בית ימצאו את עצמם בסטייט אוף מיינד יותר בזבזני וירכשו יותר תקליטים. אז אולי זה בעצם זמן טוב לשחרר אלבום? או שאולי רק להתניע את התהליכים העסקיים שמאחורי האלבום? אגב, אם יש לכם אלבום שעוסק באקטואליה, כל מה שכתבתי לעיל בכלל לא רלוונטי כי כדאי לשחרר את האלבום כמה שיותר מהר וסמוך לאירוע המדובר, או לחכות שהאירוע יתלקח שוב ויחזור לכותרות כדי להגיד לכולם ״I told you so״ (עדיף עם אצבע משולשת ושיתוף פעולה עם קנדריק).

אוף, זה מסובך. מתי הזמן הטוב ביותר להוציא אלבום? התשובה המלומדת היא שכנראה אין זמן אחד, אחרת כולם היו משחררים באותו היום ומתחרים על תשומת הלב של המאזינות/ים. כן, גם זה בעצם שיקול – לא הייתי רוצה לשחרר אלבום באותו היום שבו הנמסיס שלי משחררת אלבום! גם זה לפעמים קורה: ימים שבהם לא יוצא אף אלבום לעומת ימים שבהם יוצאים כמה וכמה אלבומי מופת. השנה זכור לי במיוחד ה-18/2/2022 שבו יצאו שני אלבומים שציפיתי להם מאוד: Once Twice Melody של ביץ׳ האוס ו-As I Try Not To Fall Apart של ווייט לייז. אז נכון, הם לא באותו הז׳אנר, אבל יש להם חיתוך של קהל משותף.

בשורה התחתונה, הגעתי למסקנה שיש חלונות זמן שבהם עדיף שלא לשחרר אלבום. אבל אין באמת מדריך מסודר למתי כן, ולראייה, יש גם אלבומים שיצאו בדצמבר שנשארו איתנו. אולי המסקנה היא שצריך בכלל לתזמן את סיכומי השנה אחרת, כפי שאחת מהקוראות הציעה לנו בקבוצה לא מזמן: למה לא לסכם את השנה שעברה במרץ של השנה העוקבת? גם רעיון.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0