Homeהיום לפני

בכל בית בישראל /// ליאת רוזנבלט חוגגת 75 לג'ף לין

אלבומי פלטינה משולשת, סופר-גרופ, אבל יותר מהכול – מוזיקה שקל להתאהב בה. תחנות מוזיקליות ביצירה של ג'ף לין

Photo: Paul Carless – Wikipedia

ג'ף לין שחוגג היום 75 אביבים הוא מוזיקאי שעשוי מהחומר שממנו נוצרים גאונים. הוא מולטי-אינסטרומנטליסט, עומד מאחורי אחת ממפלצות הלהיטים של כל הזמנים (ELO), מפיק מחונן שלקח חלק בהפקת תקליטי מופת לאגדות כגון ג'ורג' הריסון, רוי אורביסון וטום פטי, ואלו באמת רק חלק מההישגים שלו.

מוזיקה שהביטלס לא הספיקו לעשות

לין, יליד ברמינגהאם שבאנגליה, התחיל לנגן על גיטרה בגיל צעיר. הוא התאהב בנערותו בביטלס והושפע מהם מאוד לאורך כל הדרך. הביטלס הפכו בעצם למצפן המוזיקלי וההשראה הסגנונית שלו ודרכו הצטלבה פעם אחר פעם עם חברי ההרכב. אפילו ג'ון לנון אמר פעם בראיון ש-ELO עושים מוזיקה שהביטלס לא הספיקו לעשות.

ב-1968 הוא חבר למוזיקאי רוי ווד מההרכב The Move לאחר שהאחרון הציע לו להקים ביחד הרכב רוק עם הרמוניות קלאסיות "שימשיך היכן שהביטלס הפסיקו". לין, שכאמור היה מעריץ מושבע של הביטלס, התלהב מהרעיון ואחרי כמה עזיבות וכניסות של חברים חדשים, Electric Light Orchestra הפכה להרכב של תשעה בהנהגתם של לין ו-ווד. הבסיס המוזיקלי כלל ליווי אופראי וכינורות קלאסיים לצד סינת'ים וגיטרות חשמליות (דוגמה טובה לכך יש בשיר Livin' Thing). אבל המוזיקה הייתה קצבית וסוחפת הודות ליכולות הגאוניות של לין, שכתב את רוב הלהיטים הגדולים ביותר של הלהקה. ההצלחה הייתה מיידית ומטאורית: בשנת 1972, Overture 10538, סינגל הבכורה מתוך האלבום הראשון, הגיע למקום התשיעי במצעד הסינגלים הבריטי, יריית פתיחה לשרשרת להיטים ארוכה ולהישגי מכירות מטורפים. אלו זיכו את ELO בין היתר בתקליטי מולטי-פלטינום והפכו אותם לאחד ההרכבים הרווחיים ביותר בהיסטוריה. ב-1980 לין לקח חלק ביצירת פס הקול לסרט 'קסאנדו' בכיכובה של אוליביה ניוטון ג'ון. הסרט נכשל בקופות, אבל פס הקול הצליח מאוד והגיע לפלטינום כפול, ובמכירות בלטו במיוחד הסינגלים שלין תרם לפס הקול.

להמציא מחדש

מאמצע שנות השמונים, לאחר התפצלות ELO והתפרקות ההרכב המקורי, לין התחיל להשתתף בהפקת אלבומים למוזיקאים אחרים. בעיניי, מה שיפה בהפקה של לין הוא שאפשר לזהות את החתימה הסגנונית המובהקת שלו, אבל עדיין יש המון ביטוי ומקום לסגנון של המוזיקאי שלו הוא הפיק את האלבום. רובם הפכו להצלחות מסחריות ולפחות אחד מהם, Cloud Nine של ג'ורג' הריסון, אף החזיר אותו לתודעה ולהצלחה מחודשת. הריסון באותן שנים הלך לאיבוד מבחינה סגנונית ולין סייע לו להמציא את עצמו מחדש, ומתוך האלבום יצאו להיטים כמו Fab וגם Got My Mind Set On You. בין האלבומים הבאים שבהם לין השתתף בהפקה נמנים: Into The Great Wide Open של טום פטי ושוברי הלבבות שהנפיק כמה להיטים ענקיים; אלבום הסולו האחרון של רוי אורביסון, Mystery Girl, שיצא לאחר מותו וגם אחד האלבומים היפים (בעיניי) של פול מקרטני, Flaming Pie, שבו לין גם שר. ב-1995 הוא סגר מעגל עם מושאי ההערצה שלו, כאשר הפיק את השיר הראשון באלבום 'אנטולוגיה 1' של הביטלס. לין בישל דמו ביתי (Free As A Bird) של לנון ויצר הפקה נהדרת, לצד בריאן אפשטיין האגדי.

בזמן הקלטות Cloud Nine ב-1987, לין והריסון חשבו יחד על הקמת סופר-גרופ רק לצורך שיר בונוס בסינגל האירופאי הבא של הריסון. אבל מתוך שיר הבונוס הזה ההרכב המשיך לפעול מ-1988 ועד 1991. חברי הסופר-גרופ היו ג'ף לין, ג'ורג' הריסון, רוי אורביסון (שנפטר מהתקף לב ב-1988), טום פטי ובוב דילן; וכל אחד מהם אימץ לעצמו שם פרטי שונה תחת שם המשפחה ווילבורי. אלבום הבכורה שיצא ב-1988 זכה להצלחה מסחרית אדירה (פלטינום משולש) ולשבחים מקיר לקיר. הלהיט הבולט ביותר של ההרכב, Handle with care, הוא אחד משירי הפולק-רוק האהובים עליי בעולם בגלל ההרמוניה הקולית האדירה וההפקה המשותפת של אוטיס ווילבורי (לין) ונלסון ווילבורי (הריסון).

בשנות השבעים והשמונים לא היה כמעט בית לדעתי שלא החזיק תקליט או שניים של ELO. אני גדלתי על המוזיקה של לין, והתקליטים עם החללית ועליה הלוגו של ELO צרובים היטב בזיכרון שלי. גם הסרט והשיר האהובים עלי מהילדות היו 'קסאנדו'. לין יצר מוזיקת סבנטיז שהיא לעתים מתקתקה, אולי קצת מד"בית ומאוד פומפוזית, אבל קשה שלא להתאהב בה ולהנות ממנה גם שנים רבות אחרי. בזכות לין ו-ELO יצא לי להכיר ולהתאהב גם באוליביה ניוטון ג'ון, ג'ורג' הריסון, טום פטי ורוי אורביסון; כל המוזיקאים המעולים האלה קשורים אצלי בתודעה תחת אותו גאון מימי ילדותי. כך שבשבילי, יום ההולדת שלו הוא באמת יום חג.

פלייליסט יומולדת

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    יוסי ברק שנה 1 ago

     בריאן אפשטיין האגדי?  הכוונה כמובן לג׳ורג׳ מרטין, המפיק המוסיקלי של הביטלס. 

DISQUS: 0