Homeהיום לפני

מלחמת האנדרדוג /// שי אברהמי חוגג 30 לאלבום Little Earthquakes של טורי איימוס

פלרטוט עם גותיקה, ביקור בקומיקס ושיר א-קפלה אחד בלתי נשכח. האלבום הראשון של טורי איימוס הוא יצירת מופת חיה ורלוונטית, גם שלושים שנה אחרי צאתו

"כל אצבע בחדר מצביעה לעברי, אני רוצה לירוק בפני כולם, אך מפחדת מההשלכות".

האלבום הראשון של טורי איימוס נפתח בהאשמה. היא מספרת-סיפורים במהותה, יוצרת שכבר בתחילת הדרך לא פחדה לעמת את המאזינים עם אמיתות קשות. היכולת שלה לכתוב טקסטים סיפוריים סמי-אוטוביוגרפיים מכשפים ולהצמיד אליהם לחנים נוקבים ושורות מלודיות קליטות היא מעוררת קנאה, וב'רעידות אדמה קטנות' היא הצליחה להביא אותה לכדי שלמות.

בזמן אמת האלבום התקבל טוב סך הכול. הוא הגיע למקום סביר במצעדי המכירות ולהשמעות למעלה מסבירות (לשירים שלא היו א-קפלה על אונס, עוד על כך בהמשך). למעשה ההצלחה הסבירה שלו די משעממת, למרות העובדה שהוא אכן אלבום ארטיסטי ופרוגרסיבי עם תוכן שלפחות חלקו לא נגיש טקסטואלית. אלבום מעולה, אבל ממש לא הבורקס תפוחי אדמה שכל אחד יכול לאכול. זה לא אלבום קונספט, אבל יש בו תמה חזקה של מלחמת האנדרדוג, מאבקים להיות עצמך מול סביבה שופטת שרוצה ממך את מה שאת לא מוכנה לתת. היא שרה על הכניעה של ילדת חוץ ל"מקובלים" שמנצלים אותה ועל הזעם על כך שהיא מאפשרת ואולי אפילו נהנית מתחושת השייכות הזמנית; היא שרה על סין ומתארת אותה כאחות דחויה, כמהה להרגיש ולחבק אותה. היא מפלרטט עם גותיקה בטקסטים על רוח רפאים שמחה ועל החיבה לסקס קינקי. כל השירים האלו עטופים בפסנתר מוביל והרמוניות קוליות נהדרות, פרט לשלושת השירים האחרונים של האלבום שפורצים את המסגרת המוזיקלית.

ב-'Tear in Your Hand', הכלי הבולט הוא הגיטרה האקוסטית. היא מתארת את התהליך המחשבתי שלה בשעה שבחור מספר לה שהוא לא רוצה להיות איתה יותר, כמה שהוא לא מבין מי היא באמת – אבל לא נראה שהיא כואבת את זה במיוחד. הטקסט אמנם מתאר שברון לב ועולם שעומד מלכת, אבל הדבר הראשון שהיא אומרת בתגובה הוא שהיא וניל (גיימן) נמצאים יחד עם מלך החלומות, למעשה בסיפור אחר לחלוטין. היא שרה בנונשלאנט טקסט שמתאר אכזבה ושברון, ומותירה את התחושה שהיא מגלגלת עיניים כל הזמן הזה. ניל גיימן (שאיימוס העריצה והתחברה אליו עוד לפני שהתפרסמה) כל כך אהב את השיר והרפרנס שהוא דאג להכניס אותו כטקסט לסדרת הקומיקס שלו על מלך החלומות, בסצנה שמתרחשת במועדון פטיש אירופאי, למען הסדר הטוב.

תפילה לחיים

השיר הבא, 'Me and a Gun' הוא מופת א-קפלה ולא רק בגלל יכולות השירה של איימוס. במשך קרוב לארבע דקות של שירה היא מתארת את המחשבות שחלפו בראשה במהלך אונס. זה קטע מצמרר שגורם לשיער שלי לסמור בכל פעם מחדש, ואם בשיר שלפניו היא בחרה להעביר את הטקסט הכבד בנונשלנט, בשיר הזה היא נוכחת מאוד גם כשהיא מתארת את הניתוק שניסתה לבצע מהסיטואציה.
היא בחרה בו בתור הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, קרוב לוודאי בניגוד לתחינותיהם של אנשי היח"צ. השיר נחשב לקשה לשידור, והתחנות העדיפו להשמיע את השיר הנוסף שצורף לסינגל. גם כשביצעה אותו עבור מופע MTV Unplugged, התחנה בחרה להשמיט את השיר מהשידור עצמו. אולם חרף העובדה שהמדיה השתדלה להימנע מהנושא הקשה והצורה החשופה שבה הציגה אותו איימוס, היא והמעריצים רואים בו אבן דרך והיא ממשיכה לבצע אותו בהופעות עד היום.

שיר הנושא 'Little Earthquakes' שסוגר את האלבום הוא שיר באווירת מסע הארה שמתקבל מתפקיד התופים המהדהד. הנגינה והשירה אף הן מציפות את התמות של האלבום: מאבק בבנאליות, רצון להשתייכות והדחף לשמור על העצמי, והוא מסתיים בשירה/ תפילת מקהלה שמבקשת לחוש בחיים, כאב ואותנטיות.

איימוס מעולם לא פחדה לשים את עצמה בחזית. גם כשהשירים מדברים על חוסר בטחון ורצון להשתייכות היא נחושה להיות עצמה. היא קראה להרכב הראשון שלה Y Kant Tori Read על שם החולשה המרכזית שלה כאמן – חוסר היכולת שלה לקרוא תווים. גם שלושים שנה אחרי שהם הוקלטו, השירים באלבום מדממים ואמינים מהסיבה הפשוטה שהיא כתבה את עצמה לתוכם. היא באמת אבודה. היא באמת דואגת. ואין לה סיבה להתנצל על שום דבר.

אפילוג

בזמן שהחובלת הראשונה המתינה שאתקן את כתב היד הרפואי שלי (בלתי קריא, מילים כתובות עד ל-50%, ז'רגון מגוחך, נטייה כללית להמעיט בחשיבות נקודות כאמצעי להפוך את המשפטים לקוהרנטיים), הספקנו לקבל הודעה מיוחדת על כך שלרגל חגיגות השלושים לאלבום, איימוס הודיעה שהיא מתכוונת להוציא מהדורת קומיקס של סיפורים שכתבו יוצרים שונים בעקבות השירים באלבום. מה שדי מרגש אותי היא העובדה כי בין המשתתפים הצפויים מופיעים מרגרט אטווד, המחברת של 'סיפורה של שפחה' שכתבה סיפור המתבסס על השיר 'Silent All These Years'; וניל גיימן שכבר הונח על השולחן במערכה הראשונה וכדי לסבך את העניינים תרם סיפור שמבוסס על השיר שמבוסס חלקית עליו ועל יצירתו. אני מאד מקווה לראות פעם נוספת את מורפיוס, ולגלות האם טורי עדיין מתראה עם מלך החלומות.

להאזנה לאלבום

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0