Homeאלבומים חדשים

סלסה בשיעור מולדת /// יותם זיו על 'קרוב לבית', האלבום החדש של הפסנתרן ארי ערב

האלבום החדש של הג'אזיסט ארי ערב שובר את המחיצה בין 'ג'אז ישראלי' ו'מוזיקה ישראלית'. יותם זיו האזין לאלבום וחזר עם רשמים

יצירות ג'אז טובות הן בעיני יצירות מפתיעות. כאלו שגם כשאתה מכיר את היוצר, את המלחין ואת המבצע; מהרגע שהקטע מתחיל אין לך אפשרות או יכולת לצפות איך הוא ייגמר. בג'אז זה בולט בעיקר בסטנדרטים, כלומר קטעים מוכרים וידועים שזכו וככל הנראה עוד יזכו למאות עיבודים ופרשנויות.

זה בדיוק מה שקורה ברצועה העשירית באלבום החדש (והרביעי שלו כמוביל) של הפסנתרן ארי ערב, כשהוא "מטפל" בשיר כל כך ישראלי ומוכר – 'שיעור מולדת', שיר שכתב אפרים שמיר בפולין. כמיטב המסורת, הצלילים הראשונים של הבס (אסף חכימי המשובח) והפסנתר נאמנים למקור ומתחזקים את האשליה שמה שהיה הוא שיהיה. אבל אחרי דקה וחצי בערך הפרקשניסט הנהדר גלעד דוברצקי מתחיל לעבוד ולפתע הטריו הופך את 'שיעור מולדת' לסלסה. זמן קצר אחרי יש טוויסט קצבי נוסף למוזיקה קובנית למהדרין, ישראל ביתנו – הוואנה מולדתנו. ואז הכל נרגע, ושוב מתעורר לחיים, עד שהפסנתר והבס חוזרים ללטף עד הסוף.

אותו הדבר קורה גם ברצועה ה-12 של האלבום עם הפרשנות של ערב וחבריו ל- Still Crazy After All These Years של פול סיימון. הפעם מצטרף אליהם המתופף גספר ברטונצ'ל, וביחד הרביעייה עושה על ועם הלחן של סיימון בוסה נובה נהדרת. התייחסות דומה מקבלים גם שלושת הסטנדרטים הנוספים באלבום, פרי עטם של קית' ג'ארט, אנטוניו קרלוס ג'ובים ודבורה גרוג'ל. בסך הכל מכיל האלבום שישה סטנדרטים ושמונה לחנים מקוריים של ערב, אבל שלא יהיה ספק – 'קרוב לבית' הוא אלבום ישראלי נהדר, לכל דבר ועניין.

בלי מחיצות

בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, הבסיסטים עומר אביטל ואבישי כהן כבשו את ניו יורק עם שילוב של ג'אז מסורתי אמריקאי ומקצבים ים תיכוניים שהביאו מהבית. במשך לא מעט שנים המוזיקה של שניהם הייתה הדבר הכי קרוב ל'ג'אז ישראלי'. כל אלבומיו של ארי ערב אבל בעיקר האלבום החדש, הם אלבומי ג'אז ישראלים, אבל מסוג אחר. המוזיקה שלו היא מלודית מאוד וישראלית מאוד בהשפעותיה, לצד השפעה ניכרת של ענקי הג'אז דוגמת אלו שנמנו מעלה. ערב הוא מוזיקאי מלודיסט – המלודיה המורכבת וההרמוניות שלו מובילות את המוזיקה. כך לדוגמא הקטע הפותח, 'סיפור ישראלי'. בשיר הזה וגם ברצועות נוספות מצטרפים לחבורה המוכשרת שני נשפנים איכותיים במיוחד: החלילנית הבינלאומית הדר נויברג ויובל כהן המופלא עם סקסופון הסופרן שלו. ביחד עם הלחנים, המלודיה והעיבוד, אפשר לשמוע ב-8 וחצי הדקות של השיר הדים לסשה ארגוב, יוני רכטר ומתי כספי. ברצועה הבאה, 'מגרש משחקים', הסופרן של כהן מוביל את הלחן שנשמע כל כך מוכר וקליט ממש מההתחלה.
השילוב שערב מציע בין ענקי הג'אז לבין מוזיקה ישראלית, מבטלים למעשה את המחיצה (שבעיני מעולם לא הייתה קיימת) בין ג'אז ישראלי למוזיקה ישראלית. התוצאה הסופית היא מוזיקה נהדרת, מורכבת, מפתיעה ונעימה מאוד לאוזן.
להאזנה לאלבום

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    ימב״ם 3 שנים ago

    בהקשר הזה אפשר לציין את Poetica של ענת כהן שכלל עיבודים של מוזיקה ישראלית, ואת האלבום של שי מאסטרו עם סקסופוניסט הסופרן יובל כהן, Song Without Words, שגם בשירים המקוריים שבו יש ניחוח ברור של ״סטנדרטים״ ישראליים.

DISQUS: 0