Homeאלבומים חדשים

אישי, פוליטי /// רועי ויינברג על 'חלב', האלבום החדש של שלום גד

הרבה טקסטים יצאו בעקבות השנה החולפת, אבל צלילה לתוך האלבום החדש של שלום גד מוכיחה שמדובר באחד מגדולי הכותבים בעברית שפועלים היום

"השנה הזאת מצאה אותי אבוד יותר מהרגיל / ניסיתי להיות יעיל, וזה אף פעם לא מועיל". הטירוף של מדינת ישראל והעולם בשנת 2021 הגיע גם לשלום גד, אחד מהאמנים ומכותבי השירים הגדולים ביותר בארץ שהוציא בשבוע שעבר את "חלב", אלבומו ה-16 במספר. התקופה המוזרה הזאת הובילה לטקסטים נפלאים שנוספו לרפרטואר המרשים ממילא של גד.

יש כותבים גדולים שעשו קריירה על שירי מחאה, יש כותבים גדולים אחרים שעשו את זה עם שירים אישיים או תיאולוגיים יותר. גד מצליח, פעם נוספת, להצטיין בשני הסגנונות. החלק האישי בולט למשל ב"עירום ורעב", כשגד שר שאדם נולד עירום ורעב וזוחל כל הדרך למעלה; ב"הונאה של המאה", הדובר דימם מהלב כל הדרך לבנק ורומז על פוסט-טראומה ("נזכרתי בחלום ובחבר'ה מהטנק").

הצד הפוליטי חזק גם הוא, עם שורות כמו "בוואלה יכתבו עלינו דברים שאף אחד לא יקרא" (בשביל הבידור), או "כשהשוטרים יבואו לעצור אותי נזכר שפעם היינו אחים" (אני מוכר הנפלא). אבל החלוקה הדיכוטומית הזאת עושה עוול לאלבום, כי אין כאן שני צדדים במנותק אחד מהשני. בעולם של גד, בעולם שלנו, האישי והפוליטי חיים אחד ליד השני, אם לא אחד בתוך השני. כך למשל ב"בשביל הבידור" הוא אומר שהקריב את חייו רק בשביל הבידור, ואילו ב"עירום ורעב" הוא מדבר על אנשים שנשארים לבד אחרי הפגנות מחאה. שורות כמו "החלפתי בית כנסת, החלפתי תפילה, החלפתי אלוהים ואת ראש הממשלה" (ההונאה של המאה) מראות את הקשר הזה, בין האישי לפוליטי, בצורה הטהורה ביותר.

הניגוד בין שני העולמות מגיע לשיא באחד השירים היפים ביותר באלבום ואולי גם בקריירה הענפה של הסינגר/סונגרייטר, "כל הסופים הטובים". השיר הזה כולו הטלת ספק, כאשר כמעט בכל שורה גד מבקש משומעיו להגיד אם הם ראו או עשו משהו מסוים. זה מתחיל מ"עבודה אמיתית", עובר דרך "כל מי שהלך לישון עם השטן וזיהה את עצמו למחרת" ומגיע ל"כל מי שאי פעם הצליח להריח זהב בלי ללכת לשוק האפור". המעבר החד הזה, בשילוב הגיטרות של אלי שאולי ונאור פדידה שמלוות את גד, יוצר שיר עצום.

גם המוזיקה טובה מאוד, עם הלהקה של גד שליוותה אותו כבר בכמה אלבומים ועושה עבודה מצוינת. גד עצמו סיפר שחמשת השירים הראשונים באלבום נולדו מתוך ג'אם של ארבע שעות, ועבורם הוא כתב את הטקסטים הכי רציניים שהוא יכול היה לכתוב. הרוק של שני הגיטריסטים, בנוסף למתופף סתיו בן שחר, מושך אותנו כבר מהשמיעה הראשונה, עוד לפני שמתעמקים במילים.

גד בן ה-55 אמר שזה אלבום של שירים קטנים על החיים ועל המוות. התיאור הזה מציג באופן מעולה את האלבום הנפלא הזה, ואת גד שנמצא בשיא כתיבתו גם אחרי מאות שירים. מומלץ גם למעריציו הכבדים ביותר וגם לאלה שלא הכירו עד עכשיו את אחד מהכותבים הגדולים ביותר שיש במוזיקה הישראלית.

להאזנה לאלבום המלא

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0