Homeקולומבוס

אם ננעלו דלתי נדיבים /// יותם זיו על פרויקט 'שבזי 1619' של רביד כחלני

רביד כחלני ו'ימן בלוז' בהדסטארט כדי להוציא לאור לחנים וביצועים חדשים לשיריו של גדול משוררי תימן, רבי שלום שבזי

צילום: זוהר רון

רביד כחלני הוא אחד המוזיקאים הישראלים הייחודיים והמסקרנים בעיני. אומן רב-תחומי ורבגוני שקשה ואולי גם לא צריך להגדיר. כחלני הוא ווקאליסט, פרפורמר ומלחין שהקים לפני עשור יחד עם הבסיסט עומר אביטל, אומני כלי ההקשה איתמר דוארי ורוני עברין ועוד, את ההרכב פורץ הדרך, Yemen Blues. ואם רוצים להרחיק לכת קצת יותר, לפני עשרים שנה הוא עסק בכלל בתחומים אחרים ושונים, כולל לימודי משחק ותיאטרון אצל רחל שור, השתתפות בלהקת הבלט "בת דור", שירת אופרה כקונטרה טנור, הוראת שירי כנסיות סרביים, שירה במקהלה של מאיה דוניץ, "אווה מריה" בחצוצרה עם חן צימבליסטה וזמר בולט בפרויקט של עידן רייכל.

ההרכב ימן בלוז היה עיקר עשייתו בעשור האחרון. מדובר באחד ההרכבים הישראלים המצליחים בעולם. הוא זכה בפרסים וגישר בין תרבויות עם עשרות אלפי מעריצים בעולם, כולל מארצות ערב. הוא שיתף פעולה עם קבוצות ואמנים בינלאומיים מפורסמים דוגמת חביב קויטה, מרים חסן, אוקסמו ועוד. הסיפור של ימן בלוז הוא סוג של סיפור סינדרלה, כשב-2010 הופיעו עם ארבעה שירים בלבד על במת פסטיבל Babel Med בצרפת ובן לילה הפכו לאחד הפרויקטים המבוקשים בעולם.

אחרי 12 שנים של סיבובי הופעות וחיים על מטוסים, הקורונה הפסיקה הכל. אבל כחלני לא מפסיק ליצור מוזיקה חדשה ונהדרת. לאחרונה, הוא פעל להקמת גוף לשימור השירה התימנית יחד עם "האגודה לטיפוח חברה ותרבות" של יגאל בן שלום; ועם ימן בלוז הוא עבד על אלבום מחווה למשורר היהודי החשוב, רבי שלום שבזי – "שבזי 1619". בימים אלה ממש מסתיים קמפיין מימון ההמונים לאלבום.

רבי שלום שבזי היה מגדולי משוררי יהדות תימן ושיריו הפכו לחלק מתפילות יהודי תימן. לפני 400 שנים הוא היה גם אחד המקובלים שייצגו ועזרו לקהילה היהודית בתימן מול השלטון הקשה. את התפילות של שבזי וההגייה התימנית המדוייקת הוא למד עם אביו שהיה ה"מורי" שלו ואילו את החלק העמוק יותר של כתבי שבזי הוא ספג בבית. אתם אולי מכירים כמה משיריו כמו הביצוע הידוע של עפרה חזה – "אם ננעלו", או ביצועים לשיר "איילת חן", ועוד כמה שמצאו את דרכם לעולם הפופ. הפרויקט "שבזי 1619", נולד מתוך רצון להלחין מחדש כמה משיריו הלא מוכרים של המשורר, בעיבודים של כחלני, חלקם עם חברי ימן בלוז, במסגרת פסטיבל העוד בירושלים ולציון 400 שנה להולדתו של שבזי.

"כדי שהעבודה הרבה והחשובה שנעשתה עבור המופע לא תרד לטמיון, אני וימן בלוז רוצים להקליט את החומרים הכוללים תשעה שירים מנקודות חשובות בחיי רבי שלום שבזי – אותם שירים שכבר הולחנו לטובת המופע וזכו לעיבודים עשירים ויפייפים", אומר כחלני, ומוסיף: "הפרויקט הזה בדמי, אנחנו רק מחכים שיסתיים גיוס התמיכות ונוכל להכנס לאולפן לנגן ולשיר את מה שעבדנו עליו בכל כך הרבה לב ומחשבה. אני מקווה ומאמין שזה הולך להיות אלבום מרשים בביצועו".

כדי לעזור לנו לתמוך בעשייה שלהם, מציעים כחלני וחבורתו לא מעט: החל מקובנה מעשה ידיו של כחלני, דרך הופעות סלון פרטיות וכמובן האלבום "שבזי 1619".

רוצים לתמוך? כל הפרטים בלינק

COMMENTS

WORDPRESS: 2
DISQUS: 0