Homeאלבומים חדשים

קשת בענן ממשהו מכאיב /// רועי ויינברג על אלבום הבכורה של ארלו פארקס

עם מאות אלפי מעריצים וציפיות בשמיים, אלבום הבכורה של הזמרת-משוררת בת ה-20 ארלו פארקס לא מכזיב. רועי ויינברג צולל אל Collapsed in Sunbeams

2021 רק החלה, אבל אפשר לסמן כבר עכשיו אלבום שיופיע בסיכומי השנה במוזיקה. "Collapsed in Sunbeams", אלבום הבכורה המצופה של הזמרת-משוררת בת ה-20 ארלו פארקס, שזכתה כבר למחמאות מענקיות אינדי כמו בילי אייליש ופיבי ברידג'רס. יש משהו מאוד מאפיין בסיפור של פארקס, בת למהגרים אפריקאיים וביסקסואלית מוצהרת שפרצה באמצעות האינטרנט. ב-2018 הבי.בי.סי גילה אותה אחרי שהעלתה כמה דמואים ל-BBC Music Introducing, פלטפורמה של רשות השידור הבריטית לאמנים מתחילים. משם היא הוציאה שני אי.פי מוצלחים ב-2019, הגיעה ליותר ויותר קהל והייתה בתחילתו של סיבוב הופעות אירופי שנעצר בגלל הקורונה.
הסינגלים שיצאו לקראת האלבום זכו למיליוני השמעות בשירותי הסטרימינג, וכך פארקס הגיעה למצב שהיא אמנם בת 20 ולפני אלבום בכורה, אבל עם המון ציפיות ומאות אלפי מעריצים, כולל מישל אובמה שהכניסה את אחד משיריה לפלייליסט הקיץ השנתי שלה.

הציפיות התממשו ב-Collapsed in Sunbeams. בדומה לאייליש, ברידג'רס והרבה מוזיקאיות נפלאות מהתקופה האחרונה, האלבום של פארקס בולט בפתיחות הישירה שלו. היא כותבת מבריקה, שמצליחה לבנות אווירה אינטימית בשירים המבוססים על יומניה מגיל ההתבגרות ועל פואמות קודמות (המופיעות לצד כל אחד מהשירים באפליקציה הסלולרית של ספוטיפיי). היא בונה עולם שלם ונגיש סביב נושאים אישיים מאוד. ב-Black Dog, אחד מהשירים הטובים באלבום, היא שרה על ניסיון להוציא את חברתה הטובה ביותר מדיכאון. ב- Bluish ו-Just Go היא מתייחסת למערכות יחסים רעילות; ב-Eugene לקנאה בחבר של חברתה הטובה ביותר, וב-For Violet להתבגרות. היכולת הלירית שלה מורגשת במשפטים כמו "כשאני איתך אני יוצרת קשת בענן ממשהו מכאיב" (Potra 400, השיר האחרון והאופטימי ביותר באלבום); או "אני רואה את עצמי יושבת לידך/ מרפקים נוגעים, כואבים ושקטים נורא", המופיע בפואמה שפותחת את האלבום ונושאת את שמו.

קול של דור
בניגוד לחלק מאלבומי הבכורה של משוררים שעוברים מעולם השירה או הפואטרי סלאם למוזיקה, ב-Collapsed in Sunbeams יש דגש גם על הצד המוזיקלי, ביטים שקטים אך מורכבים עם נגיעות ברורות של פ'אנק (Too Good) או ג'אז (Hope). בשירים אחרים, כמו Caroline שהושפע מרדיוהד, אנחנו רואים כיוונים אחרים לגמרי. פארקס עצמה התייחסה ללא מעט השפעות מוזיקליות בראיונות שונים, הבולטות הן פורטיסהד וארל סווטשירט. בטווח הזה, בין המוזיקה הניסיונית של פורטסיהד וההיפ-הופ של ארל, אחד ממשוררי הראפ הגדולים של השנים האחרונות, היא מצליחה לצבוע את המילים שלה בצבעים חמים וכך להכניס עוד נפח ליצירה הזאת.
האלבום של פארקס מראה את כל מה שטוב במוזיקה ואולי בתרבות בכלל של דור ה-Z. "לכולנו יש צלקות, אני יודעת שזה קשה", שרה פארקס ב-Hope, אחד משיריה הטובים ביותר. ב-12 שירים היא מצליחה לדבר על נושאים קשים בצורה פתוחה ואמפתית, ולעשות את זה נכון עם עיבוד נהדר. יכול להיות שמוקדם מדי להגדיר את פארקס כקול של דור, אבל נראה שהיא בדרך הבטוחה לשם.

להאזנה לאלבום

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0