Homeקולומבוס

עוזי בירמן עם 20 דברים שאולי לא ידעתם על KID A לכבוד חגיגות 20 השנה

השיר שתום יורק לא אוהב, התמוטטות העצבים שהסתיימה בשיר ואתר אינטרנט בן 20 שנה שעדיין באוויר

1. לא יצאו סינגלים לאלבום ולכן גם לא יצאו שירי B-sides. הרצועה הפותחת את האלבום, Everything In Its Right Place, תוכננה להיות הסינגל הראשון, אבל הלהקה החליטה לא לשחרר אותו. לאחר שנים, תום יורק הביע חרטה על כך שלא יצאו סינגלים מהאלבום.

2. אחרי אוקיי קומפיוטר תום יורק סבל ממחסום כפול – גם בכתיבה של מילים וגם ביצירת לחנים חדשים. המחסום נפרץ עם קניית פסנתר חדש ובשבוע אחד הוא כתב גם את Everything In Its Right Place וגם את Pyramid Song, שיצא לבסוף באלבום Amnesiac.
בראיון למגזין מוג'ו (אפריל 2001) תום יורק הסביר שדווקא לא היה לו מחסום כתיבה קלאסי:
"It wasn't really a writer's block because words were coming out like diarrhoea but they were all awful! And I couldn't tell the difference – which was much worse. But that was because, personally speaking, I'd lost all confidence"

3. הגיטריסט אד אובריין עדכן את המעריצים של הלהקה ביומן אישי שהתפרסם דרך האתר של הלהקה. אחרי כמה שנים כבר נדע לקרוא לזה בלוג. ברשומות שלו הוא חשף שמות של שירים חדשים ועל מה הם עובדים בכל שבוע, וגם מה עובר עליהם באותה התקופה.

4. המילים לשירKID A נשלפו מכובע בסדר רנדומלי (פרקטיקה שיושמה בשירים נוספים באלבום). תום יורק חשב שהתוצאה הייתה אלימה ומפחידה, סירב לשיר את המילים ולכן רק הקריא אותן לתוך מקודד קול (Vocoder). הגיטריסט ג'וני גרינווד בעצם יצר את המלודיה של השירה של תום יורק בעזרת ה'אונדה מרטנו' (Ondes Martenot) – אל תשאלו אותי יותר מדי שאלות טכניות כי לא יהיו לי תשובות.

5. השיר The National Anthem הוא אחד השירים המוקדמים שתום יורק כתב (את ריף הבס המרכזי כתב בגיל 16-17), והוא נקרא בהתחלה Everyone. קיימת גרסת דמו שלו מההקלטות של אוקיי קומפיוטר שיצאה בקלטת הלבנה הקטנה, כחלק ממהדורת OKNOTOK לציון 20 שנה לאלבום.

6. הבסיס של השיר The National Anthem הוקלט כבר ב-1997, ומפני שקולין הבסיסט היה בחופש באותו סשן הקלטות, תום יורק ניגן את הבס שהופיע גם בגרסה הסופית של השיר. על הבסיס שהוקלט ב-1997, ג'וני גרינווד הוסיף את התזמור ב-1999 ולשיר ניתן השם הסופי The National Anthem.

בבלוג שלו, אד מספר בהתרגשות על הקלטת התזמור של השיר (דצמבר 1999):
there's an eight piece brass ensemble in a charles mingus style on one – eight 'jazzers' came down for the day and blew their stuff all over 'everyone – the national anthem'. they were fantastic…thom and jonny conducted. what a day.

7. השיר האהוב ביותר על תום יורק באלבום הוא How to Disappear Completely . בראיון בשנת 2006 הוא סיפר שהשיר הוא הטוב ביותר שהלהקה הוציאה. עברו מאז די הרבה שנים, אבל הוא אחד השירים הכי עקביים בסטליסטים בהופעות מאז שנת 2000.

8. השורה המרכזית בשיר How to Disappear Completely הגיעה ממשהו שמייקל סטייפ, סולן להקת REM, אמר לתום יורק בטלפון בזמן שהשני חווה סוג של התמוטטות עצבים. "פשוט תגיף את התריסים ותגיד לעצמך 'אני לא כאן, זה לא קורה באמת', שוב ושוב".
מייקל סטייפ בעצמו כתב שיר שנקרא Disappear. לאחר ההקלטה הוא התקשר לתום יורק והשאיר לו הודעה קולית "תום, אני חושב שגנבתי בטעות את השיר שלך". תום יורק סיפר לו מאיפה המילים באמת באו, וכך יצא לעולם גם השיר של REM.

9. הקטע האינסטרומנטלי Treefingers מכיל רק מספר אקורדים שאד ניגן על הגיטרה ותום העביר דרך אפקטים ומניפולציות דיגיטליות, כדי לבנות שכבות עשירות של סאונד. הגרסה המלאה של השיר מופיעה בפסקול הסרט "ממנטו" ואילו באלבום עצמו מופיעה הגרסה המקוצרת (תודה על כך). השיר נחשב לאחד הנדירים ביותר בהופעות, והופעת הבכורה שלו לייב בכלל הייתה ב-2012 בסיבוב ההופעות של The King of Limbs.

10. השיר Optimistic פתח את ההופעה הראשונה מתוך שלוש ההופעות של הלהקה בישראל בקיץ 2000. הלהקה די התקשתה עם ההקלטה שלו שארכה למעלה מארבעה חודשים, ואפילו שקלה לגנוז אותו. בעיני זה תמיד מרגיש כמו שיר שלא שייך לקיד איי, והוא בוודאי לא שיר שתום יורק מאוד אוהב מהאלבום, על סמך הציטוט הבא מראיון בשנת 2001:
"כשאתה לא מוציא סינגלים לרדיו, זה אומר שאנשי הרדיו הולכים לבחור איזה שיר בא להם להשמיע, העובדה שהם בחרו ב'אופטימיסטיק' מעצבנת אותי".

11. השיר Idioteque מכיל סימפול של אחת מיצירות המוזיקה הממוחשבות הראשונות, 'mild und leise' שנכתבה על ידי פול לנסקי על מחשב IBM בשנת 1973 באוניברסיטת פרינסטון. הקטע הופיע על התקליט Electronic Music Winners – אוסף של מוזיקה ממוחשבת שיצא בשנת 1975, אותו ג'וני קנה במהלך סיבוב ההופעות של אוקיי קומפיוטר בארה"ב.

סימפול נוסף מתוך אותו תקליט הוא של קטע קצר מהיצירה Short Piece של ארתור קריגר בדקה 1:08.

12. שני הסימפולים מהסעיף הקודם הגיעו מקלטת של 52 דקות שג'וני אילתר וסימפל על בסיס קצב שהוא ניגן בסינתיסייזר מודולרי. תום יורק גזר את החלקים שהוא אהב, הלביש את המילים ויצר שיר.
תום יורק גם אמר על אותה קלטת: "Some of it was just 'what?', but then there was this section of about 40 seconds long in the middle of it that was absolute genius, and I just cut that up."

13. הגרסה של Morning Bell שמופיעה באלבום הוקלטה אחרי הגרסה שפורסמה ב-Amnesiac. תום יורק מספר שהוא כתב את כל המילים לשיר בבת אחת והקליט את הלחן על המיני דיסק שלו, אבל השיר אבד כשכל הזכרון נמחק יחד עם עוד כמה שירים. במהלך טיסה ליפן, המילים והלחן חזרו אליו בזמן שהוא ניסה לישון. הגרסה של Amnesiac פשוט נשכחה בין סשנים, ומכאן השם של האלבום.

14. השיר Motion Picture Soundtrack נכתב באותו זמן יחד עם Creep (האגדה מספרת שבאותו השבוע), והוא אחד השירים המוקדמים שהלהקה עבדה עליהם (עוד מתקופת On a Friday). הנה למשל גרסה שלו משנת 1996:

כדאי לכם גם לשמוע את גרסת הפסנתר שהוקלטה בסשנים של אוקיי קומפיוטר ולא הבשילה לאלבום:

לבסוף, תום יורק מצא את הסאונד שחיפש בעזרת אורגן הפדלים (עליו כבר ניגנו במהלך Pablo Honey). בסיבוב ההופעות של קיד איי ולאחר מכן של אמנזיאק, השיר סגר את ההופעה באופן די קבוע. אבל, בהופעה האייקונית בסאות' פארק, אוקספורד, בשנת 2001, האורגן שבק חיים ומאז השיר לא נוגן שוב בהופעה. דרך אגב, באותה הופעה, אחרי שהאורגן נדם, הם פשוט ניגנו את Creep כהדרן לאחר שנים שהוא לא נוגן – לשמחת הקהל.

ככה נשמע האורגן ברגע הקלקול ושימו לב לקהל משתגע כש'קריפ' מתחיל:

15. כאמור, הלהקה לא שיחררה לרדיו ולטלוויזיה סינגלים או קליפים. כדי לשווק את האלבום ולהכיר לקהל טיפה מהמוזיקה, הם שיחררו בליפים קצרים של 15 שניות שהיו ניתנים להורדה מהאתר שלהם ושודרו בין שירים ב-MTV (דמיינו לעצמכם בליפ כזה בין Oops I did it Again של בריטני לבין Bye Bye Bye של אנ'סינק שיצאו באותה השנה).

הנה מחרוזת של כל הבליפים, מתוך הספרייה המדהימה והנדיבה ששוחררה לאוויר העולם בשנה שעברה/

ואם היה חסר לכם קליפ באורך מלא, גם כן מתוך הספרייה.

16. ההדפסה הראשונה של האלבום על גבי תקליטור כללה מגש שחור, ומתחתיו חוברת נסתרת. אם יש לכם מגש שקוף וקניתם את הדיסק במהדורות המאוחרות, תוכלו לראות את החוברת כאן.

17. לאלבום יצאה מהדורת ספר מיוחדת שתוכלו לראות, כאן.

18. גם היום אתם יכולים לבקר באתר של רדיוהד כפי שהופיע בתקופה שהאלבום יצא. כמו כל אתר של רדיוהד הוא נשמר בארכיון, אתם מוזמנים לעשות מסע קטן בזמן.

19. האלבום דורג במקום ה-20 בדירוג 500 האלבומים הגדולים בהיסטוריה של מגזין הרולינג סטון שהתפרסם בתחילת ספטמבר (הדירוג עצמו קיבל ביקורות קשות). הוא האלבום המדורג גבוה ביותר מבין ארבעת אלבומי הלהקה שנכנסו לרשימה. ברשימה הקודמת שהתפרסמה ב-2012, הוא הגיע למקום ה-67. ברשימה המקורית ב-2003, האלבום דורג במקום ה-428.

20. מבחינת מכירות, האלבום כבש את ראש פסגת המכירות עם צאתו בארצות הברית (207,000 עותקים בשבוע) ובבריטניה (55,000 עותקים בשבוע הראשון), כמו כן בקנדה, צרפת, אירלנד וניו זילנד. אף אחד משלושת האלבומים הראשונים של הלהקה אפילו לא נכנס לטופ 20.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0