Homeהיום לפני

עשרה דברים שיכול להיות שלא ידעתם על Smells Like Teen Spirit של נירוונה

השיר המונומנטלי של נירוונה חגג השבוע 29 שנים לצאתו. לרגל המאורע, שי אברהמי מציץ אל מאחורי הקלעים של השיר

יש מעט מאד שירים שמגדירים באופן אולטימטיבי עשור, והשבוע לפני 29 שנים נירוונה הוציאו את Smells Like Teen Spirit, שיר שצבע בגווניו את העשור שאחריו וגזר על הלהקה להפוך לידועים בציבור, למורת רוחה הרבה. הגיטרה התזזיתית ומכת התופים-דיסטורשן של הפתיחה הם ליין כל כך מוכר שאין יליד שנות ה-70-80' שישמע אותם ולא יהנהן בראש ויזהה. השיר היה יריית הפתיחה של פריצת הגראנג׳ למיינסטרים, וזכה לעשרות ביצועים שונים – חלקם טובים, אבל כמו תמיד בביצועים מוחלטים כמו זה – שום דבר לא יכול להתעלות על המקור. לרגל חגיגות הכמעט-שלושים, קבלו #עשרה_דברים על השיר:

1. המשפט "מריח כמו רוח נעורים" לא מופיע בטקסט. ידידה של קורט קשקשה על הקיר שלו "קורט מריח כמו רוח נעורים" והתכוונה לכך שהוא מריח כמו הדאודורנט של חברה שלו. הוא לא הבין את ההקשר עד אחרי שהסינגל יצא.

2. "Here we are now, entertain us" היה משפט הכניסה של קורט כשהיה מגיע לאירועים חברתיים (באיחור?).

3. זהו אחד משני השירים היחידים באלבום עליהם קיבלו דייב גרוהל וכריס נובוסליץ' קרדיט כמלחינים. השני הוא הרצועה הסודית שסוגרת את האלבום. התרומה שלהם לכתיבה הייתה האטת קצב השיר (כריס) ויצירת תפקיד התופים המפוצץ (דייב).

4. החשיפה שהשיר זכה לה גרמה לכך שקורט קוביין החל לתעב אותו. הוא שנא לנגן אותו בהופעות ובראיון אף הצהיר שהוא גורם לו לרצות לזרוק את הגיטרה ולעזוב, ושהוא לא מסוגל אפילו להעמיד פנים שהוא נהנה לנגן אותו.

5. השיר זכה במקומות גבוהים ברשימות שונות כמו "השירים שעצבו את הרוקנרול" של היכל התהילה של הרוק, מספר 41 ברשימת "שירי הרוק הגדולים" של VH1, מספר 8 ברשימת "100 שירי המאה הקודמת" של תעשיית המוזיקה האמריקאית, מספר 2 ברשימת "100 הסינגלים הגדולים בכל הזמנים" של NME ו… מספר 3 ברשימת "100 שירי הפופ הגדולים" המאוחדת של רוליג סטונס ו-MTV. איי שיט יו נוט.

6. במה הוא לא זכה? בגראמי, בו קיבל מועמדות בקטגוריות "שיר הרוק הטוב ביותר", הפסיד ל-"Layla" של אריק קלפטון, יחד עם "Jeremy" שהיה גם הוא מועמד. כאילו באמת, מישהו היה שיכור שם?

7. שלושה טייקים של שירה, זה כל מה שהשיר דרש. בוץ' וויג המפיק אמר שבכל מקרה נדיר היה להוציא מקורט יותר מזה.

8. כמובן שווירד אל ינקוביץ' ביצע לשיר גרסה פרודית משלו, "Smells like Nirvana". הוא מלמל בכוונה חלק מהטקסט כדי לחקות את השירה הלא ברורה של קורט. קוביין מצידו אמר שהוא הבין שנירוונה הגיעו לליגה של הגדולים רק כשהוא שמע את הגרסה של ינקוביץ'.

9. השיר נוצר בניסיון לכתוב משהו שישמע כמו הפיקסיז, אחת הלהקות האהובות על קורט קוביין.

10. שיר מחאה? מסר מדוכאים? המנון לילדים האפאתיים של דור ה-X? קורט נטה לענות בצורה מעורפלת לשאלות על משמעות השיר, ועל כך שמדובר בהשתעשעות על הרעיון של מהפכה. דייב גרוהל סיפר שקורט היה כותב את הטקסטים חמש דקות לפני הפעם הראשונה ששרו אותם, ומה שהעסיק אותו היה האם יש מספיק הברות או חריזה כדי למלא את הבתים. אין לי מושג מי מהם צודק יותר בנושא, אבל בכל מקרה – עבודה טובה!

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0