Homeקולומבוס

ארבעה פסנתרנים ונגן מפוחית אחד /// המלצות לפסטיבל הג'אז בירושלים

פסטיבל הג'אז בירושלים התאים את עצמו להנחיות, עם הופעות קטנות בשטח פתוח וסטרימינג איכותי של כל ההופעות בלייב. יותם זיו עם ההופעות שאסור להחמיץ

הנוכחות הנמשכת של נגיף הקורונה בישראל (וברחבי העולם) שינתה, וככל הנראה תמשיך לשנות, את הדרך בה כולנו צורכים תרבות. היא מחייבת שינויים והתאמות כדי שיהיה אפשר, למרות המצב, לחוות מוזיקה. פסטיבל המוזיקה הישראלי הראשון ש"ממציא עצמו מחדש" בעידן הקורונה, הוא פסטיבל ישראל הירושלמי והוותיק שמאחד כוחות עם פסטיבל הג'אז הירושלמי הצעיר, בשיתוף 'הצוללת הצהובה' ומוזיאון ישראל. החל מה-8.9 ולמשך שלושה ימים יתקיימו תערוכות ומופעים במתחם הפתוח בגן הפסלים במוזיאון ישראל בבירה.
לרגל הקורונה, אפשר יהיה לצפות במחיר מוזל בכל המופעים בסטרימינג בלי לצאת מהבית. המנהלים האומנותיים של הפסטיבל, החצוצרן אבישי כהן והמוזיקאי והמפיק תמיר מוסקט יצרו חיבורים לא שיגרתים, בחלקם, בין מספר לא מבוטל של מוזיקאים. בתחום הג'ז, בשל העובדה שמרבית הכוכבים הישראלים חזרו הביתה מארצות הברית ואירופה, נוצרה כאן הזדמנות לשמוע במקום אחד מוזיקאים שאלמלא הקורונה, ככל הנראה, לא היינו צופים בכולם באותו הפסטיבל. ואלו הם:

רוני איתן
המלחין ונגן המפוחית הנהדר, רוני איתן סיים לאחרונה את לימודיו באחד מהמוסדות החשובים והיוקרתיים בג'ז העולמי – Herbie Hancock Institute of Jazz. בשנים האחרונות הוא ניגן בין היתר עם דנילו פרז, בראיין בלייד, ג׳ון פטיטוצ׳י ועוד. לפסטיבל הוא מגיע עם מוזיקה מקורית שכתב ועם חבורת נגנים ישראלים שאף הם מנגנים (כשאין קורונה) ברחבי העולם. אחד ממקורות ההשראה של רוני איתן הוא נגן המפוחית הבלגי הווירטואוז טוטס טילמנס. כששומעים את רוני איתן אפשר לשמוע את ההשפעה של טילמנס, אבל במקרים לא מעטים, התלמיד עולה על רבו.

רוני איתן. צילום: אורי איתן

G.T.O
הטריו הישראלי ששמו נגזר מראשי התיבות של חבריו, הפסנתרן גדי להבי, הבסיסט טל משיח והמתופף עופרי נחמיה, הוא הרכב אול-סטאר ישראלי משובח. השלושה ניגנו עם צ'יק קוריאה ורבי קולטריין אבל גם עם הישראלים הבינלאומיים שלנו, עומר אביטל, ענת כהן ואחיה אבישי כהן. ההרכב התארגן לפני מספר שנים לבקשת מפיק יפני, להופעה שבתחילה נראתה כחד פעמית. אבל אחרי שראו כי טוב, המשיכו יחד לאלבום ולהופעות ברחבי העולם. זו הזדמנות נהדרת לשמוע את המוזיקאים המוכשרים הללו מנגנים קטעים חדשים ומקוריים, שיופיעו באלבומם השני שייצא בקרוב.

GTO. צילום: Gaya's Photos

פרויקט "מיראז'" של עדן לדין
לפני שתיים-עשרה שנים, כשהוא בן עשרים, עבר המלחין והפסנתרן עדן לדין לניו יורק. הוא החל ללמוד ב'ניו סקול' בעיר, ונשאר שם עד הקורונה. לדין ניגן במועדונים כמו הווילג' וונגארד והבלו נוט בניו יורק ובין היתר ניגן עם וולאס רוני, טראנס בלנשרד, עומר אביטל, מיירון וולדן עוד. מיראז' שלו מבוסס על חוויותיו בילדותו, ומשלב הומור ביצירה המוזיקלית. איתו משתתפים יונתן אלבלק בגיטרה, יונתן לוי על הבס ודן מאיו בתופים. מי שלא מכיר אותו ואותם יצטער שהחמיץ.

מיראז'. צילום: עדן לדין

תום אורן
הפסנתרן תום אורן הוא אחד הכישרונות הגדולים שלנו. הוא הישראלי היחיד (עד כה) שקטף את המקום הראשון בתחרות הג'ז היוקרתית של מכון תלוניוס מונק. זו תחרות שהמהווה תו איכות, אבל היא גם בעלת יכולת ניבוי לא רעה לגבי המשך הקריירה. כך לדוגמא, המנהל האומנותי של הפסטיבל, אבישי כהן, זכה במקום השלישי באותה התחרות כשהיה בתחילת דרכו. בשנים האחרונות לצד שאר עיסוקיו, אורן מנגן בפסנתרן בהרכב של הסקסופוניסט אלי דג'יברי. איתו על הבמה יתייצב נגן הפטיפונים ארז טודרס המוכר מ"התפוחים" ו"church22". השניים יאלתרו יחד, אורן על הפסנתר וארז על שלושה פטיפונים. כל מי שמכיר ואוהב את שניהם חייב את זה לעצמו, וגם מי שלא.

עומרי מור וויקטוריה חנה
הפסנתרן עומרי מור הוא תופעת טבע ייחודית ואחד הכוכבים הגדולים של הג'ז העולמי, שלוקח את המוזיקה האנדלוסית למקומות רחוקים ונפלאים. מלבד לימודי הג'אז, יש למור הכשרה מוזיקאלית קלאסית, והוא למד מוזיקה אנדלוסית אצל המוזיקאי ונגן העוּד נינו ביטון. המנהלים האומנותיים של הפסטיבל חיברו אותו עם הזמרת הייחודית ויקטוריה חנה והתוצאה מסקרנת במיוחד. השניים גדלו בירושלים ויציעו במופע המשותף פרשנות שלהם לשירים ישראלים מוכרים מעברם.

אתר הפסטיבל

ויקטוריה חנה. צילום: עידן גולקו

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    מוישה 4 שנים ago

    רוני איתן בסדר,
    התלמיד עולה על רבו?… נסחפת…

DISQUS: 0