Homeאלבומים חדשים

מעשיות מהבידוד /// ציפי פישר על האלבום החדש של ג'.ס. אונדרה, Folk N' Roll Vol. 1: Tales Of Isolation

להשאר לבד עם הגיטרה בבית לא היה בהכרח רע לכולם. בשביל זמר הפולק ג'.ס. אונדרה זו הייתה הזדמנות להוציא אלבום חדש ש(כמעט) כולו בלדות-סגר

לקול המיוחד של אונדרה התוודעתי בזכות הופעת הטייני דסק שלו שפורסמה בינואר. אונדרה הוא מוזיקאי יליד קניה, שהתאהב במוזיקת הפולק האמריקנית כששמע את בוב דילן. סיפור הסינדרלה שלו כולל זכייה בהגרלה לגרין קארד (דבר שהסיכויים שלו די נמוכים), מעבר למיניאפוליס במינסוטה והוצאת אלבום בכורה, "Tales of America", שזכה למועמדות לגראמי בקטגוריית אלבום האמריקנה הטוב ביותר. אבל אונדרה בחר שלא לנוח על זרי הדפנה, ובזמן שרובנו העברנו את הסגר האחרון בחרדה קיומית ובינג'ים של סדרות, הוא כתב והקליט אלבום שלם שמוקדש לנושא הסגר עצמו. גם לאלבום הזה התוודעתי דרך הופעה חיה, הפעם מביתו הפרטי, בתוכנית של הלייט שואו עם סטיבן קולברט.

רק באמצעות קולו והגיטרה שלו, אונדרה מוכיח שהקשיים שמערים הסגר על רוב המוזיקאים הם עבורו בכלל יתרון, מכיוון שמלכתחילה המוזיקה שלו היא אקוסטית, ללא ליווי נוסף. השיר כתוב מנקודת מבט של עובד שיצא לחל"ת או פוטר בגלל הקורונה, והוא חוזר שוב ושוב על המילים "אני לא עובד חיוני, אני הוצאתי מהשוק". זה שיר המחאה הנכון לזמן הזה, כיוון שהוא מבטא את הבלבול וחוסר האונים של מיליוני אנשים כרגע.

דייט בסלון
כשנכנסתי לערוץ שלו גיליתי שהפרויקט אפילו יותר שאפתני ממה ששיערתי. כל קליפ צולם בחלק אחר של העולם, ומבטא את החוויה האוניברסלית של ההתמודדות עם הבידוד החברתי, חוסר הודאות הכלכלית ושאר סימני הזמן. בקליפ הזה שצולם במלבורן, זוג נשוי יוצא לדייט רומנטי בסלון ביתם, בעוד ביתם הקטנה והחמודה רוקדת ברקע.

לא כל השירים אופטימיים כמו "ערב דייט בסגר", למשל השיר הזה שרומז שהלחץ הנפשי גורם לאונדרה לשתות יותר מהרגיל. במשחק מילים עם השם "אלכוהוליסטים אנונימיים", לשיר קוראים "Isolation Anonymous". הקליפ שלו צולם בבוגטה.

בעוד השירים מדברים על שעמום ודכאון שפוגעים בכולם, לאונדרה גם חשוב לבטא שלא כולם נפגעו באופן זהה. מי שבעמדה פריווילגית לא נפגע כמו מי שמלכתחילה נלחם בין משכורת אחת לשנייה. בשיר "Pyramid Justice" הוא שר על אנשים שזנחו את העקרונות "יפי הנפש" שלכאורה תמכו בהם, וכעת כל אדם לעצמו.

לקראת סוף האלבום יש שלושה שירים שמתמקדים בחוויות השליליות שהסגר מייצר בצורה הכי חשופה וישירה שיש. שמותיהם "תסמונת שעמום סגר", "תסמונת דיכאון סגר", "בלוז סגר". אני לא בטוחה שהשירים האלה הם אישיים. בחלקם בבירור הוא מדברר אדם אחר, כמו בשיר "בלדה של ננה דולין" בו הוא מספר על אישה שאיבדה את אהובה במלחמת וייטנאם. זה גם השיר שסוגר את האלבום, ונראה שהבחירה לדבר על קושי שלא קשור לסגר הקורונה הוא מעין תזכורת שרגעי משבר היו ועוד יהיו, אבל בסופו של דבר הם עוברים. הבחירה לקרוא לאלבום "חלק 1" מעיד שעוד נשמע מאונדרה בזמן הקרוב.

האלבום המלא להאזנה >>>

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0