Homeהיום לפני

"להקת פופ שמנגנת ג'אז" /// 12 שנים למותו בטרם עת של הפסנתרן אסביורן סוונסון

יותם זיו על הפסנתרן השוודי ששינה את הסאונד והגישה של הג'אז האירופי

אסביורן סוונסון. צילום: Geert Vandepoele, ויקיפדיה

תאונת הצלילה שהתרחשה השבוע (14.6) לפני שתיים-עשרה שנים באתר צלילה באי אינגארו ליד סטוקהולם (שבדיה), גדעה את חייו של אחד ממוזיקאי הג'אז הגדולים של אירופה ואחד היצירתיים והחדשניים בג'אז העולמי – הפסנתרן השבדי אסביורן סוונסון. סוונסון, שהיה בן 44 במותו, נולד בשבדיה וגדל בסביבה מוזיקלית. אימו הייתה פסנתרנית קלאסית ואביו חובב ג'אז נלהב. בילדותו הוא ניגן בעיקר מוזיקה קלאסית, ומשם זרם לרוק ואפילו הייתה לו ולחבריו להקת רוק בתיכון.

בגיל שש-עשרה הוא החליט להתמקד במוזיקה, התמקצע בלימודי פסנתר ולמד ארבע שנים בבית הספר המלכותי למוזיקה בבירה השבדית. במהלך שנות לימודיו החל להתעמק בג'אז, אבל מעולם לא זנח את שאר הז'אנרים המוזיקליים עליהם גדל. בשנות ה-20 המוקדמות של חייו, היה לו כבר מקום של כבוד בסצנת הג'אז הנורדית, כשניגן כסייד-מן במספר הרכבים. בשנת 1993, בטרם מלאו לו שלושים, הקים את .E.S.T (שלישיית אסבורן סוונסון) ביחד עם המתופף מגנוס אוסטרום והבסיסט דן ברגלונד. שלוש שנים לאחר מכן, זכה סוונסון שנתיים ברצף בתואר מוזיקאי הג'אז של השנה בשבדיה.

השלישייה הופיעה בסקנדינביה והוציאה מספר אלבומים, אך הפריצה הגדולה שלהם החלה עם צאת אלבומם הרביעי ב-1999, From Gagarin's Point of View, שהיה האלבום הראשון שלהם שהופץ מחוץ לסקנדינביה. האלבום זכה לביקורות נלהבות, ולאחר שנתיים ושני אלבומים נוספים יצאה השלישייה לסיבוב הופעות מוצלח, של תשעה חודשים ברחבי אירופה, ארצות-הברית ויפן. בשנת 2001 גם הופיעה השלישייה בתל אביב ובירושלים במסגרת הסדרה "ג'אז במשכן".

מתחילת דרכו של סוונסון כמוביל הרכב הוא ניסה לפרוץ את גבולות הג'אז כפי שהכיר אותו, ולהנגיש אותו בצורה שונה לקהלים רחבים. סוונסון והשלישיה שלו יצרו מוזיקה מגוונת, שהושפעה מכל מה שהכירו: רוק, פיוז'ן, פופ, מוזיקה אלקטרונית ומוזיקה קלאסית, ושימשו מקור השראה למוזיקאים רבים בני דורם. כשנשאלו חברי ההרכב על סוג המוזיקה שהם מייצרים, ענו: "אנחנו להקת פופ שמנגנת ג'אז". לא בכדי, חלק מהמוזיקה שלהם "צעדה" במצעדים כקטעי פופ לכל דבר. חלק ממבקרי המוזיקה של התקופה הגדירו את הסגנון המוזיקלי שלהם כשילוב בין הג'אז של מונק, הקלאסיקה של באך והרוק של אמרסון לייק אנד פאלמר. מתן אסייג, מתופף להקת "שלוש" וה"הודנה אורקסטרה" שמע את E.S.T בתיכון במקביל ל"באד פלוס" (הרכב דומה בסגנונו שפעל באותה התקופה בארצות הברית) ולדבריו, המוזיקה של סוונסון והנגשת הג'אז המגוונת שלו גרמה לו לרצות לנגן באותה הצורה, כפי שאכן עשה.

סוונסון והטריו שלו הוציאו 11 אלבומי אולפן וכן ארבעה אלבומים שהוקלטו בהופעות חיות. ההופעה האחרונה של ההרכב התקיימה במוסקבה, שבועיים לפני מותו הטראגי. עד היום EST נחשב לאחד ההרכבים המצליחים באירופה, ודוגמא לדרך בה אפשר לשלב ג'אז עם ז'אנרים נוספים. בעיני, כל מי שמגדיר את עצמו כאוהב מוזיקה ימצא את עצמו (ואת טעמו) בתוצרים המוזיקליים שלהם.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0