Homeהיום לפני

אקדח לרקה // יותם זיו חוגג יום הולדת מאה לארט בלייקי

שליח הג'אז, המתופף הענק שבכלל אמור היה להיות פסנתרן, נולד היום לפני מאה שנים

ART BLAKEY . BATTEUR AMERICAIN . THE JAZZ MESSENGERS . CLUB LE COATELAN . PLOUGOUNVEN . FINISTERE . 3 MARS 1985 .

משפחתו של ארט בלייקי דחפה אותו ללימודי דת ופסנתר ובשניהם הוא נחל הצלחה מרובה. כשהגיע לגיל שתיים-עשרה, הוא כבר היה פסנתרן מקצועי לאחר שלימד את עצמו לנגן, התפרנס מנגינה ואף עשה את צעדיו הראשונים כמוביל הרכב. הקריירה של בלייקי כפסנתרן נקטעה על ידי מנהל המועדון בו ניגן. המנהל, שרצה לאפשר לפסנתרן האגדי ארול גרנר לתפוס את עמדת הפסנתרן, הצמיד אקדח לרקתו של בלייקי הצעיר ואמר לו: "אם אתה רוצה לנגן כאן ילד – שתוק ותתחיל לתופף". וזה באמת מה שהוא עשה. קשה לדעת איזה פסנתרן הוא היה הופך להיות. אבל מאחר שהוא נחשב עד היום – מאה שנים אחרי שנולד וכמעט עשרים שנה לאחר שהלך לעולמו, לאחד מגדולי המתופפים בהיסטוריה, יתכן בדיעבד שיצא מתוק מעז.
אחד מהאחראים על קריירת התיפוף של בלייקי הוא מתופף גדול של התקופה – צ'יק ווב, שלקח אותו תחת חסותו. בלייקי המשיך לנגן ו"ניצל" מגיוס לצבא ארצות הברית בעקבות תקרית מצערת עם שוטרים – המכות שספג מהם הפכו אותו לבלתי כשיר לשירות צבאי. באמצע שנות הארבעים, בלייקי שהיה בן קצת יותר מעשרים הספיק לנגן עם מרי לו ויליאמס, שרה ווהן, פלטשר הנדרסון וגם עם ענקי הבי-בופ צ'ארלי פרקר, דיזי גילספי ובתזמורת של הזמר בילי אקסטיין.

בשלהי שנת 1947 כשהתפרקה התזמורת החליט בלייקי לנסוע לאפריקה. "הייתי אמור להישאר שם שלושה חודשים, אך בסופו של דבר נשארתי שם שנתיים. רציתי לראות איך אנשים חיים שם ובעיקר איך הם מתופפים", סיפר בלייקי בריאיון. הוא חזר מאפריקה מתופף משוכלל שנשכר לנגן עם הפסנתרנים תלוניוס מונק והוראס סילבר, אבל גם מוסלמי. במהלך שהותו באפריקה התאסלם ושינה את שמו לעבדאללה איבן בוהיינא, או בקיצור בפי חבריו הקרובים, "בו".
בשנת 1954 הקימו ארט בלייקי והוראס סילבר את "שליחי הג'ז", הרכב שכלל בנוסף לשני המייסדים גם את החצוצרן קליפורד בראון, הסקסופוניסט (אלט) לו דונלדסון והבסיסט קארלי ראסל. ארבע שנים מאוחר יותר, כשסילבר עזב את ההרכב, הפך בלייקי למנהיג של שליחי הג'ז. הוא החזיק בתואר זה יותר משלושים שנה, ובזכות בלייקי הפך ההרכב לאחד המשפיעים בתולדות הג'ז העולמי. בין היתר נודעו בלייקי ושליחי הג'ז שלו כחממת כשרונות צעירים. במהלך עשרות השנים שפעל ההרכב, הופיעו בו לראשונה הסקסופוניסט (טנור) ווין שורטר, החצוצרן לי מורגן, הפסנתרן בובי טימונס, הטרומבוניסט קרטיס פולר והבסיסט ג'יימי מריט.

בהמשך הדרך הנגנים התחלפו, אך הסגנון של בלייקי נשמר לצד ההצלחה המסחרית וההשפעה המוזיקלית. בלייקי הוביל את הלהקה לאירופה, לאפריקה ואף ליפן, שם היא הייתה להקת הג'אז האמריקאית הראשונה שהגיעה לסיבוב הופעות. בשנת 1984 זכה אלבומו "ניו יורק סנס" בגראמי, ובשנת 1987 קיבל תואר ד"ר של כבוד מטעם מכללת ברקלי.
ארט בלייקי ניגן כמעט עד יומו האחרון. הוא נפטר בשנת 1990 בניו-יורק והותיר אחריו מורשת מפוארת ופרסי הוקרה רבים (וגם עשרה ילדים שנולדו מארבע נשותיו לאורך השנים). בשנת 2001 הוא נכנס להיכל התהילה של הגראמי, ובשנת 2005 הוענק לו פרס גראמי למפעל חיים.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0