Homeבכורה בקולומבוס

בכורה בקולומבוס /// תמר לינדר – "מים" (סינגל)

צילום: תמר לינדר

האמירה של יהונתן גפן ששיר נולד כמו תינוק נכונה במיוחד עבור הסינגל הראשון מאלבומה החדש של תמר לינדר, "מים". הוא נכתב בראשית הריונה, לפני כמעט שלוש שנים, הוקלט במהלך ההיריון והקליפ שלו צולם לקראת סוף ההיריון. בשיחתי איתה לינדר הסבירה שהשיר נכתב בשעות הקטנות של הלילה, בתקופה בה עבדה פעמיים בשבוע בהכנת אוכל לפנות בוקר, כהשלמת הכנסה.

את השיר הזה כתבה בדרך לעבודה, רק היא לבדה ברחוב: "לקום בשעות האלה, של ארבע בבוקר, זו ממש הייתה מתנה, שמעתי את הקול הפנימי שלי, התחלי לדמיין כל מני דברים, דמיונות אחרים של לפנות בוקר, הרגשתי שלווה מאוד, ומשם הגיע הדימוי של המפרש והעוגן. בשנים האחרונות, אחרי נדודים, יש לי עוגן". לצד זאת, היא ניסתה לפשפש בזיכרונה חזרה אל חוויית הריונה הראשון והאימהות לילד או ילדה קטנים מאוד, כשהעולם מצטמצם רק לשניהם. "אני זוכרת שכל מה שהפריע עבר לידי. זו הייתה תפילה שמה שהיה לי, יהיה שוב מכתב אהבה לבת שלי".

למרות שאהבתי את השיר משמיעה ראשונה, הצפייה בקליפ, שבו אוּיירה בטנה ההריונית של תמר בטכניקת אנימציה, מוסיפה נדבך חשוב שמחדד את העיסוק של השיר בהריון והורות. לינדר הסבירה שבמאית הקליפ, גילי שאנן, צילמה אותו זמן קצת אחרי שהיא עצמה ילדה: "היא הייתה עם מצלמה ביד אחת ותינוקת בשנייה". השימוש בטכניקת רוטוסקופ, שבה עוברים על פריימים מצולמים באיור ידני, מגבירה את האינטימיות של השיר בכך שרואים מעט מאוד מידע חזותי בפריים של המצלמה. המינימליזם הזה מתאים לרוח השיר. הגוף בתוך המים הציף אצל לינדר דימוי של חיים, של תחושת ריחוף ושלווה: "פעולת ההורות היא פעולה של שחרור בעיני. הלידה היא חוויה של שחרור ממשהו שהיה חלק ממך".

לינדר תדפיס במהדורה מוגבלת דיסק הארד קופי לאלבומה "ירוק", עם חוברת מאוירת מעשי ידיה, המורכבת מאיורים שהכינה לכל ילד בכיתה אותה היא מלמדת. הקשר לילדים חשוב ללינדר לא רק מהזווית הפרטית שלה, אלא גם כמישהי שעוסקת בהוראה, ואף מלמדת מורים אחרים איך לשלב אמנות ויצירה בהוראה. האלבום הופק בידי אור בהיר, שעבוד עם מוזיקאים טובים אחרים כמו מוטי עמיר, והוקלט ומוקסס בידי רונן חגג'. ניגנו בשיר גם בנצי גפני (באס), דן קרוגר (קלידים) ואלון הלל (תופים).

יש לא מעט שירים על אהבת אם וקשר בין אם לילדיה, אך רובם נכתבו בידי גברים. אני לא חושבת שזה תוצר של אפליה מכוונת, אלא בעיקר כי עדיין רוב השירים בעולמנו נכתבו בידי גברים. כתוצאה מכך, חלקם הגדול נופל לקלישאות לעוסות. השיר "מים" לעומת זאת, מצליח מצד אחד לתאר חוויה פרטית מאוד; ומצד שני חוויה אוניברסלית, מנקודת מבט נשית ורעננה.

צילום: יעל שלח

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0