Homeהיום לפני

כשהכוכבים מסתדרים /// יותם זיו מציין 63 שנים ל"קונצרט ליד הים" של ארול גרנר

הוא הוקלט במקרה: הפסנתר לא היה מכוון, הסאונד לא היה מאוזן, ועדיין - ההופעה של הטריו של ארול גרנר בקליפורניה הפכה לאחד מאלבומי הג'אז המצליחים בכל הזמנים

עיר החוף האמריקאית כרמל במדינת קליפורניה היא עיר קטנה המורגלת כבר שנים במופעים מוזיקליים באולמות הסגורים והפתוחים הממוקמים ברצועת החוף. בשבוע האחרון של ספטמבר 1955 התקיימה באולם האירועים של בית הספר "סנסט" הופעה של אחד מההרכבים הבולטים באותה התקופה – הטריו של הפסנתרן ארול גרנר ביחד עם הבסיסט אדי קלהון והמתופף דנזל בסט. זו לא הייתה הופעה מיוחדת או שונה משאר ההופעות של ההרכב הזה ברחבי המדינה. בנוסף לקהל המקומי, הגיעו אליה חיילים רבים מהבסיס הצבאי הסמוך, לא הייתה שום כוונה להקליט אותה ואף אחד לא ידע אז, שהמופע יהפוך לאחד האלבומים המוצלחים והנמכרים בתולדות הג'אז העולמי.

יד המקרה
המנהלת האישית של גרנר, מרתה גלסר, שמה לב במהלך ההופעה שמישהו חיבר טייפ למערכת ההגברה והקליט את כל המופע. מאוחר יותר הסתבר שמדובר בתלמיד בית הספר, חובב ג'ז שחשב להשמיע את המוזיקה בתחנת הרדיו המקומית. יש לציין שאיכות הסאונד במופע כולו הייתה גרועה: הפסנתר לא היה מכוון, האקוסטיקה הייתה בעייתית, עוצמת הכלים לא הייתה מאוזנת ובמרבית הזמן, הבס והתופים נשמעו חלש בהרבה מהרצוי. בסוף המופע, קיבלה גלסר את ההקלטה, והחליטה להביא אותה לכדי אלבום. את העבודה על החומרים המוקלטים לקח על עצמו טכנאי סאונד שהעריץ את גרנר והסכים לעבוד בהתנדבות. עם סיום עבודת הטכנאי הועברו החומרים לחברת התקליטים שהשתכנעה מיד. ב-13.10.55, קצת יותר מחודש אחרי ההופעה, יצא האלבום שזכה לשם – "קונצרט ליד הים" (Concert by the Sea). לצד הבעיות באיכות ההקלטה ובסאונד, ה"פסנתרנות" הוירטואוזית של גרנר והתיאום שלו עם שאר חברי ההרכב, גברו על הכל. פחות משנתיים לאחר ששוחרר האלבום הוא כבר נמכר ביותר ממיליון דולר והפך לאחד מאלבומי הג'אז הנמכרים בעולם. ב-18.9.2015, 60 שנה אחרי ההופעה המקורית יצא מארז של שלושה דיסקים מהמופע הכוללים גם 11 קטעים נוספים שלא נכנסו להקלטה המקורית.

ילד פלא
במונחים של היום, ארול גרנר היה נחשב לילד פלא מבחינה מוזיקלית. הוא נולד ביחד עם אחיו התאום ב-15.6.1923 בפיטבורג, פנסילבניה והחל לנגן בפסנתר כאשר היה בגיל 3. הוריו החליטו שדווקא אחיו התאום צריך ללמוד פסנתר, אך בכל פעם שהמורה של אחיו סיימה את השיעור, ארול הקטן היה מתיישב ליד הפסנתר ומנגן בצורה מושלמת את כל מה שהדגימה המורה. כך זה גם המשיך, גרנר לימד את עצמו לנגן מתוך שמיעה. הוא לא ידע לקרוא תווים ובשלבים מאוחרים יותר של הקריירה המוזיקלית שלו, כאשר הלחין, הוא הקליט את עצמו ואחרים רשמו את המוזיקה שלו עבורו. גרנר החל להופיע בגיל 7. בגיל 11 כבר ניגן באופן קבוע לתיירים שהפליגו על ספינה ששטה על הנהר הסמוך לביתו ובגיל 14 הצטרף להרכב של סקסופוניסט מקומי (לירוי בראון). בגיל 21 עבר לניו יורק שם הספיק לנגן עם צ'ארלי פרקר ולקריירה מפוארת כמוביל הרכבים.

כוכב בשדרות הוליווד
ארול גרנר הקליט יותר מ-50 אלבומים כמוביל, חלק מהם הוקלטו ברצף, כולל יום הקלטה אחד בו הצליח להקליט שלושה אלבומים. למרות שלא ידע קרוא וכתוב מוזיקאלי הלחין גרנר יצירות רבות ונחשב עד היום לאחד מהפסנתרנים הוירטואוזים ביותר. גרנר נפטר מהתקף לב כאשר הוא בן 53. לצד אלבומים נהדרים שניגן והלחין, האלבום " קונצרט ליד הים", נחשב לטוב ביותר שלו. כאות הוקרה על תרומתו, הוטבע כוכב עם שמו בשדרות הוליווד 6363.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0