Homeאלבומים חדשים

ממעמקים /// עינת גן שלו על האלבום החדש של ה-Moondoggies + שיחה קצרה עם סולן ההרכב קווין מרפי

האלבום החדש של ה-Moondoggies נושא את השם "A Love Sleeps Deep". המקום הראשון בו תוכלו למצוא את האהבה הנרדמת הוא על עטיפת האלבום – חדר חשוך מאוד בו נמצאת ילדה קטנה, מציצה אל תוך קופסה ממנה בוקע אור, המגרש חלק מהצללים. הילדה היא של ביתו של קווין מרפי, הסולן והגיטריסט של ההרכב, כפי שהוא מספר לי בהתכתבות פייסבוק. האלבום נע בין שני קטבים: היומיומי והנשגב. מרפי מספר לי שמאז ומעולם הוא מצא את עצמו תוהה לגבי משמעותם של דברים. ״יש לי שני ילדים ואני לא יכול שלא לתהות איזה עולם אני משאיר להם. אני לא מצליח להבין מדוע אנחנו ממשיכים להיות כל כך אכזרים אחד כלפי השני״. אבל מרפי וחברי ההרכב לא מרחפים רק ברומו של עולם. הכתיבה שלהם שוזרת את השאלות הגדולות בסיטואציות ומצבים בחיי היומיום. האלבום מכיל התייחסות לחיפוש משמעות, הזמן שחולף וצרות עם בעל הבית. בכל העולם, לא רק בסיאטל, מכורתם של חברי ההרכב, אנשים מחפשים אחרי משמעות ואהבה. אבל סיאטל עם המסורת המוזיקלית העשירה שלה גורמת לתהיות האלו לקרום עור וגידים לכדי מוזיקה מצוינת.
קשה מאוד לכתוב רשימה על ה-Moondoggies מבלי להתייחס למורשת המוזיקלית של סיאטל וההשפעה שלה על ההרכב. כשאני מבקשת ממרפי לתאר עבורי מה זה אומר ליצור מוזיקה בסיאטל 2018, הוא מספר לי שהעיר נמצאת עכשיו בנקודת מפנה. לאחר ששנים ארוכות העיר עודדה וטיפחה את היצירה המוזיקלית, כיום סיאטל, כמו ערים רבות אחרות בעולם, דוחפת את האמנים החוצה. ״אלו זמנים מורכבים ואני מאוד מקווה שהעיר תעשה את הבחירה הנכונה ולא תמכור את נשמתה לתאגידים כמו אמזון״.

עבור הקוראות שפחות מתעניינות במשמעות החיים ויותר במוזיקה, אקדים ואומר שהאלבום קצר יחסית בהשוואה לאלבומים קודמים של הלהקה. אולם ללא ספק, מדובר באלבום הקוהרנטי ביותר עד כה. המעברים בין השירים הם כל כך חלקים עד שלפרקים נדמה כאילו מדובר בשיר אחד ארוך שמתגלגל ומתפתח. דקות ארוכות של הקדמות אינסטרומנטליות מעניקות לאלבום מימד כמעט מדיטטבי.
זו לא תהיה הפעם הראשונה בה ה-Moondoggies עוסקים בנושאים שמיימיים. אצל חברי ההרכב חיפוש אחרי משמעות הולכים יד ביד עם אלוהים. "Jesus on the Mainline" מאלבומם Don't Be a Stranger הוא למעשה וריאציה לשיר דתי עכשווי שמושר בכנסיות. ההרכב לקח את הגוספל וערך בו שינויים והתאמות רוקנרולים. זהו לא השיר היחיד. קחו למשל גם את "Wash your Sins Away" או "Ain't No Lord". החברים חושבים רבות על אלוהים. אל תטעו לחשוב שמדובר בתשובת סיאטל לניק קייב. אין שום דבר דרמטי או מורכב באל שלהם. זה האלוהים שרוב האמריקאים מאמינים בו – פרוטסטנטי, מופשט עם נגיעות של גוספל. אם תשאלו את חברי ההרכב על מידת ״הדתיות״ שלהם, הם יסתייגו ויעדיפו לומר שהשירים הם ביטוי לרצון שיש בכולנו להתחבר למשהו גדול יותר.

באלבום הנוכחי קווין מרפי וחבריו מוותרים על העיסוק באלוהים ונשארים רק עם סוגיות קיומיות, כמו בשיר הפותח של האלבום, Easy Coming:

Easy coming
Easy going
Time is running
Age is showing
Nothing here is built to last
You will be dead and gone
Waiting to be called upon

הקול היפה של מרפי, ללא הקדמות מוזיקליות מיותרות, מזכיר לנו שהזמן ינצח את כולנו במירוץ. אבל הגיטרה שלו מספרת לנו סיפור אחר לגמרי. הריפים החלומים שהוא מפיק מעניקים תחושה אינסופית של מרחב וזמן.

אמנם הכל בר חלוף, אבל זה לא מה שימנע מההרכב לכתוב שיר על סכסוך עם בעל הבית. "Soviet Barn Fire" לא מדבר על המעורבות הרוסית בסוריה או על המלחמה הקרה. השיר נכתב בתגובה לסכסוך משפטי שהיה למרפי עם בעל הבית שבו הוא גר יחד עם חברתו וביתם התינוקת. מה קרה שם? שטיח אכול עובש ושתן, בין היתר. איך זה הסתיים? מרפי זכה בתביעה. וכמובן כתב על זה שיר. בהתכתבות עם KEXP אומר מרפי שהסיפור האישי שלו מייצג בדרך כזו או אחרת את אמריקה שנשלטת על ידי טראמפ.

שיר הנושא החותם את האלבום הוא "Underground: A Love Sleeps Deep". הכל בר חלוף: היומיום שלנו, שגרתי ורווי בשקרים שכולם מספרים לנו. אבל, מבטיח מרפי למאזינים, יש אהבה. היא אולי שוכנת במעמקים, אבל היא שם. ומשמצאנו אותה עלינו להפיץ אותה. מרפי מסכים עם הקריאה האופטימית שלי. ״האלבום הזה אמור להיות סוג של מגדלור ולהפיץ מעט אור. כולנו על אותה ספינה ולכולנו יש זכות שווה להיות על הספינה הזו. ענווה ואמפתיה הן תכונות שכולנו צריכים לאמץ. אנחנו צריכים להיות טובים אחד כלפי השני ולאהוב אחד את השני כמה שאפשר. לכולנו יש זכות שווה להיות כאן״.

אני לא אדם אופטימי מטבעי, אבל השיחה עם מרפי בהחלט גרמה לי לכתוב מחדש את פסקת הסיכום של הסקירה הזו. צריך יותר מאלבום יפה ורגיש כל כך כמו A Love Sleeps Deep כדי לעבור לצד האופטימי, אבל קשה מאוד להיות אדישים לכוונות, למסרים ולצלילים שעומדים מאחוריו. האזנה לאלבום המיוחד הזה משולה לצלילה שממלאת את הנפש. המונדוגיס בצלילים היפים שהם מחברים יחד בחסד רב לוקחים אותנו למסע למעמקים שמפעפעים בכולנו. גם בסיאטל וושינגטון וגם בישראל.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0