Homeאלבומים חדשים

שחור זה השחור החדש /// עומר אסייס על האלבום החדש של Baloji

כל מי שדיבר איתי על מוזיקה בשנתיים האחרונות שמע את השם Baloji (באלוג'י) איפשהו בין פעם אחת למאה.
הוא נכנס אצלי לאלבומים המצופים עם ה-EP שלו 64 Bits and Malachite, נכנס למיקס סיכום השנה האפריקאי, ואם היה לי עוד איפה להכניס אותו, אז גם לשם הוא היה מגיע.
החיבה שלי אליו כנראה היתה זינוק משמעותי לקריירה כי בינתיים הוא הספיק להכניס את השיר שלו L'hiver Indien למשחק המחשב פיפ"א 2018.
מי שלא חובב כדורגל גדול כנראה יתקשה להתלהב מהפרט האחרון, אבל רק לסבר את האוזן עם מספרים, את פיפ"א 2018 קנו בינתיים יותר מעשרה מיליון אנשים.
אז למה אני כל כך מתלהב מראפר קונגולזי – בלגי?
במילה אחת, סטייל. לא רק בחליפות הצבעוניות אותן הוא לובש, אלא גם בדרך בה הוא מצליח להכניס כל כך הרבה מילים בשירים שלו, לגרום לזה להראות חסר מאמץ ועוד לעשות את זה בצרפתית.
המוזיקה של באלוג'י מערבבת גיטרות עם ניחוחות מהקאריביים, מקצבים אפריקאים וביטים של היו מביישים שום מועדון אפל בגרמניה. ואלבומו החדש ובעצם הראשון באורך מלא, 137 Avenue Kaniama, הולך להיות השעה הכי טובה בשבוע שלכם.

הוא מכיל שירים עם טאץ' אוטו-טיוני פופי כמו Spotlight, בו ה-flow הכל כך חלק של באלוג'י מתלבש בול ועושים אותו לכזה שיכול להתנגן בכל מועדון האוס בקלות.
הוא מצליח להבליט גם בלדות כמו L'art de la Fugue – Le Vide שנשמעות יותר כמו הקלישאה של מוזיקת עולם, אך אלה מגיעות במינון קטן באלבום ומהווים הפוגה מעולה משאר ממלאי הרחבות שבו.
השיר שמדגים הכי טוב את סוד הקסם של באלוג'י הוא Soleil de Volt, שלא תמיד שומר על קצב אחיד, מחליף סגנונות מספר פעמים והוא כמעט חמש דקות באורכו.
למרות כל אלו הוא עדיין שיר קליט וכיפי מהסוג שנתקע לך בראש שבוע, בעיקר בגלל הדרך בה באלוג'י מחליף סגנונות שירה, מפנה את הבמה לזמרות הרקע ואפילו צועק לפעמים.
בנוסף לכל אלו, הקליפ המהמם של Peau de Chagrin / Blue de Noit הוא לבדו סיבה מספיק טובה לקיומו של האלבום הזה:

אפשר לטעות ולהגיד שבאלוג'י הוציא פה אלבום שהאנרגיה שלו והכיף שטמון בו הם כוחו האמיתי, אבל המשמעות התרבותית שלו רחבה בהרבה.
יש פה אלמנטים מכל כך הרבה מקומות ועם זאת מוזיקה כל כך נגישה, שקשה שלא להתייחס לאלבום הזה כתעודת זהות מעולה למה שהגלובליזציה עושה ועוד יכולה לעשות למוזיקה.
אני לא אוהב את התואר "נכונה" למוזיקה. כי במוזיקה אין שום דבר נכון בצורה מוחלטת, היא נכונה רק בצורה יחסית למאזין ששומע אותה. אבל אם יש מישהו שיכול לקלוע לטעמם של המוני מאזינים מכל העולם, זה באלוג'י.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0