Homeספיישלים

עולם ומלואו של צבעים קודרים-בהירים: עודד רהב בפוסט ראשון על חמישה אלבומי סטונר-רוק שיצאו השנה ואתם חייבים לשמוע

סטונר-רוק הוא ז'אנר רוק ומטאל שהחל להתפתח בקליפורניה בתחילת שנות התשעים וזוכה להצלחה מסחרית ברמה עולמית מתחילת שנות האלפיים. הסטונר משלב אלמנטים של מטאל כבד ודום-מטאל עם פסיכדליה ואסיד-רוק, ובמקרים רבים שיר ממוצע מהז'אנר יחצה את רף עשר הדקות.

מי שנחשבים ללא פחות מחלוציו של הז'אנר הם חברי להקת Kyuss שאם טרם שמעתם עליהם – רוצו לשמוע את Blues for the red sun שלהם. למרות הקול ההורס של ג'ון גרסיה, סולן הלהקה (שהוציא אלבום סולו חדש השנה), והתיפוף העוד יותר הורס של ברנט ביורק, השם הבולט והמוכר בין חברי הלהקה שהתפרקה בשנת 1995 הוא ג'וש הום, גיטריסט וסולן להקת Queens of The Stone Age בהווה ומי שחבר, בין היתר, לג'ון פול ג'ונס (לד זפלין) ודייב גרוהל (נירוונה, פו פייטרס ועוד) ב-2009 לסופר-גרופ Them Crooked Vultures. למרות התנגדותם (הטבעית) של הום ויתר חברי QOTSA להשתייך לז'אנר כלשהו, שניים מאלבומי הלהקה: Rated R ו-Songs for the Deaf, נתפשים כאלבומים אשר סייעו לז'אנר להתפתח מבחינה מסחרית ברחבי העולם.

לצד ההכרה בתרומתן של להקות שונות משנות התשעים והמילניום החדש להתרחבותו וריבודו של הז'אנר במגוון טעמים טובים, קשה להתעלם מהשפעתן המוקדמת של להקות ענקיות משנות השישים דוגמת Led Zeppelin ,Cream ו-Black Sabbath – כאשר מעל כולן בולטת Blue Cheer עם אלבומה הראשון והמופתי Vincebus Eruptum, שראה אור בתחילת שנת 1968.

העליה המשמעותית בכמות האנשים העוסקים בתחום הולידה בשנים האחרונות מספר תוצרים נאים. בין האלבומים שיצאו השנה ניתן למצוא אלבומי המשך של להקות המצליחות לבלוט בתחום הסטונר רוק לאורך שנים, ביניהן גם אלבום חדש של Queens of The Stone Age. כאן זה המקום בו ננסה לעשות לכם ולכן סדר, ולהצביע על חמשת האלבומים הבולטים ביותר שראו אור בתחומי הז'אנר מאז תחילת 2017.

Elder – Reflections of a Floating World
מבין האלבומים האחרים שיופיעו ברשימה זו, אלבום זה הוא ככל הנראה האלבום המוערך ביותר השנה על ידי מעריצי הז'אנר בפורומים ובאתרי הביקורת השונים. ואכן, אלבום האולפן הרביעי של הלהקה הצנועה מבוסטון זוכה להצלחה מסחרית רבה מקודמיו. ככל שמקשיבים לו יותר, כך הוא מסתמן כאלבום מומלץ לכל חובב מטאל באשר-הוא. לא תמצאו בו אף רצועה שיורדת מרף עשר הדקות המאתגר, וגם לא רגע משעמם אחד.

http://www.youtube.com/watch?v=tqMfWwnLtKg

Queens of The Stone Age – Villians
אלבום האולפן השביעי של QOTSA יצא ממש באוגוסט האחרון ועורר ביקורות אמביוולנטיות. האלבום שהפיק (באופן קצת מפתיע) המוזיקאי המוצלח כשלעצמו מארק רונסון (שהפיק את איימי ווינהאוס ועל אלבומהּ זכה בגראמי, דוראן דוראן, כריסטינה אגילרה ועוד) מתרחק מעט מהכיוון אליו הלך הסטונר-רוק בעשור האחרון אולם מצליח, לפרקים, להחזיר למלכה את מה שכל-כך אפיין את אלבומיה הראשונים. לצד מעט נפילות קיטש מעיקות, תמצאו כאן – כרגיל עבור הלהקה – מצבור רב של מוטיבים שונים מעולם המטאל והרוק הכבד משתלבים ומתעצבים באופן חדשני לתוך גרוב פופ משונה אך מדבק; מעין משהו שמחבר בין המוזיקה האלטרנטיבית של שנות ה-80 לבין גורילז ורד-הוט של שנות האלפיים. יציאת האלבום לוותה בעבודת יח"צ רבה ומהוקצעת, שבשיאה, כשבוע לפני צאת האלבום עצמו, שוחרר סרטון פרודיה משעשע בו ג'וש הום מדובב את אלבומיה הקודמים של הלהקה, שמדרגים בעצמם את האלבום החדש.

פלייליסט:

רצועות מומלצות:

Samsara Blues Experiment – One With The Universe
קשה לחשוב על הרבה להקות מטאל פסיכדאלי או סטונר מוצלחות ומשפיעות בעשור האחרון כ-SBE הברלינאית. לצורך העניין – אלבום האולפן המלא הראשון שלה, Long Distance Trip, שראה אור בשנת 2010, חוצה בימים אלו את רף 5 מיליון ההאזנות ביוטיוב. זהו הישג חסר תקדים עבור אלבום מטאל עכשווי, שאין בו ולו שיר אחד מתחת ל-10 דקות. One With The Universe הוא אלבומה המלא השישי של הלהקה, היוצא לאחר 4 שנות עבודה סזיפית (כאשר רק בין 2010 ל-2013 הוציאה הלהקה 5 אלבומים) והציפייה לא הייתה לחינם. מה שהכרנו מאלבומיה הקודמים של הלהקה – ריפים ארוכים שמנסרים עד העצם ושקיעות פסיכדליות נוגות ויפהפיות – שב אלינו עם מעט יותר ליריקה, ויוצר, שוב, עולם ומלואו של צבעים קודרים-בהירים. אם היה ולו בדל של ספק, כעת אין כזה בכלל: אלבומה החדש מציב את SBE כלהקה מובילה בתנועת מוזיקת המטאל החדשה של העשור השני למאה ה-21.

http://www.youtube.com/watch?v=FR1whP2G06s

Tuber – Out of The Blue

היוונים הם מהראשונים לאמץ את הסטונר, עוד מעלייתו המוקדמת בשנות ה-90. זו שפרצה את הדרך הייתה Nightstalker הגדולה (שעדיין פעילה ואלבומה האחרון ראה אור ב-2016), אליה חברה בעשור האחרון מסה קריטית ובלתי ניתנת להתעלמות של להקות מטאל וסטונר מצליחות גם הן מבחינה בינלאומית, ביניהן Planet of Zeus, 1000MODS ו-Last Rizla; אלו סייעו לצמיחתה של תת-תרבות של ממש. אחת הלהקות הבולטות בסטונר היווני היום, בעיקר בשל הגוון היותר-אלקטרוני-עדכני שלה, היא הטריו Tuber. כמו Desert Overcrowded שהוציאה ב-2013, גם האלבום הזה כולו אינסטרומנטאלי וגדוש במקצבים פשוטים-יחסית מבחינה טכנית ובאנרגטיות כמעט-תמידית. למעשה, מה שבולט יותר מכל באלבום הוא שאין בו אלמנטים מורכבים מדי, וככל הנראה אינו מונע כלל מתוך כוונה לעודד מעין שיח מוזיקלי-כמו-מדופלם אודותיו. זה מה שזה – אלבום רקע מושלם – כזה שאפשר לעשות מלא דברים יצירתיים בזמן שהוא מתנגן – עם מספר מדויק של פיקים מוזיקליים ממריצים.

http://www.youtube.com/watch?v=Z1guboipAA4

All Them Witches – Sleeping Through The War
לאחר שלושה אלבומי אולפן מוצלחים, ציפיות רבות נתלו באלבומה החדש של הרביעייה מנאשוויל, טנסי. האם ציפיות אלו מתממשות? תלוי את מי שואלים. מצד אחד, חובבי המטאל הכבד שלמדו לאהוב את הלהקה בחמש שנות פעילותה עשויים להביע אכזבה מהפיחות בקטעים הכבדים שהיו מנת חלקה בתחילת הדרך. מצד שני, לכל מי שבא אל המוזיקה נקי מציפיות או מאג'נדה מוזיקלית עדיין מחכה אלבום רוק אפוף עשן, בלוזי, חללי ופסיכדלי לתפארת, מורכב במידה הנכונה ומסקרן – גם מבחינה מוזיקלית וגם מבחינת המלים שבו. אדרבה, אפילו שנוסף לו מדי-פעם איזה מין רובד פופי מסוים – מעין גרוב שמזכיר קטעים מהאלבום האחרון של Arctic Monkeys – כמו בשיר Cowboy Kirk – גם רובד זה נוסף בטוב טעם. אפילו שהתרחק מעט מהמקור הסטונרי שלו, האלבום מצליח לעורר סקרנות נוספת לגבי All Them Witches ולגבי עתידם המוזיקלי, והוא אחד מאלבומי המוזיקה הטובים של 2017. פשוט תקשיבו לשיר Internet.

האלבום המלא (בלי השיר הסוגר "אינטרנט"):

עוד אלבומים מומלצים שיצאו השנה וקצרה היריעה מלהכיל:
John Garcia – The Cayote Who Spoke in Tongues
The Black Angels – Death Song
Melvins – A Walk With Love And Death
Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs – Feed The Rats
Colour Haze – In Her Garden

COMMENTS

WORDPRESS: 2
DISQUS: 0