Homeהיום לפני

ללכת עם: אלקנה כהן מציין 38 שנים להמצאת הווקמן

הווקמן של סוני

הסמארטפון כבר הספיק להרוג את נגן המוזיקה, וגם את איכות ההאזנה, אבל בעולם שבו יש לנו נגישות אינסופית למוזיקה בכיס, קל לשכוח שלפני פחות מארבעים שנה, כדי לשמוע מוזיקה, היית צריך להישאר בבית (או ללכת להופעה).

ביולי 1979 סוני הציגה לעולם את ה Walkman – מכשיר קטן ונייד המאפשר לשמוע קלטות אודיו באוזניות. ההמצאה הקטנה הזו שינתה את הצורה שבה אנשים מוזיקה עד היום, וכבר בהתחלה היו לה השלכות תרבותיות אדירות: היכולת להאזין למוזיקה לפי בחירה בדרך לעבודה, בדרך לבית ספר, בהפסקה (או באמצע שיעור), באמצע חדר מלא אנשים או על חוף הים, יצרה אפשרות להתנתק, לשקוע בבועה שאת פס הקול שלה קובע המאזין הבודד. גם היום, כשהרמקולים חוזרים לאופנה (ואולי חבל שכך), אפשר לראות את האנשים ששמים אזניות ונעלמים בתוך המוזיקה שלהם, שהביאו איתם מהבית.

לא תמיד העולם החיצוני אהב את הבועה הזאת. הווקמן הפך כבר מההתחלה למקום המפלט של מי שרצה לברוח מהעולם "האמיתי", לפעמים מתנתק מהמציאות קצת יותר מדי:
"גלגל את התחנות בווקמן של המשיח, כשהמשיח מגיע על ווקמן לבן, ווקמן. ואמא אומרת לליאור: ליאור בזמן האחרון אתה בקושי נמצא בבית, ליאור מי זה האנשים האלה שנואמים לך בין האזניים, ליאור אני לא גידלתי בן בשביל ליפול עם חיוך גדול מהמדרגות". (פונץ, "ווקמן").

התחושות האלו היו משותפות לצעירים בכל העולם:
I had so many problems
And then I got me a walkman
I really liked it a lot, and
(They walked right in and they solved them (Frank Black, I Heard Ramona Song

הסמית'ס הרחיקו לכת וטענו שכאשר ז'אן ד'ארק עלתה על המוקד והלהבות כיסו אותה, הווקמן שלה נמס בחום הלהבות ("The Smiths, “Bigmouth Strikes Again), ותחושה דומה של נוסטלגיה עולה מתוך סצנת הפתיחה של "שומרי הגלקסיה (הראשון), ששמה את הווקמן במקום הכי פחות צפוי, אבל עם מוזיקה טיפוסית לימי הווקמן העליזים:

הנוסטלגיה הזאת נמצאת גם בשיר "ווקמן בלוז" של לירון רמתי, שמספר סיפור אהבה ארוכת שנים המלווה בהתפתחות נגן המוזיקה הנייד, מהווקמן עד האייפוד (האוזניות של הווקמן בקליפ נראות מודרניות מדי, אבל הרעיון ברור):

ומכיוון שנוסטלגיה היא שם המשחק, אין כיף יותר מלראות את הילדים של היום מסתכלים על ווקמן כאילו מדובר בשרידים מעידן היורה, להרגיש קצת זקנים, ולחפש עיפרון כדי לסובב חזרה סרט של קלטת הרוסה.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0