Homeספיישלים

את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק: אלקנה כהן על המוזיקה של העיר מנצ'סטר

ההופעה החגיגית של אריאנה גרנדה הפכה למרחץ דמים טראגי בפיגוע קשה, והעלתה את העיר לכותרות, שלא בטובתה. אבל מוזיקה ומנצ'סטר הן שתי מילים שהולכות ביחד כבר יותר מ-30 שנה, וביום כזה, בו בני נוער וילדים נרצחים רק בגלל שבאו לראות את הזמרת האהובה עליהם על הבמה, ראוי להזכיר את תרומתה של מנצ'סטר לעולם המוזיקה בעשורים האחרונים

מנצ'סטר, עיר קטנה בצפון האנגלי הקר והאפור, הפכה במאה ה-19 לאחת הערים הגדולות והחשובות במדינה, ובאירופה כולה: הקרבה למכרות הפחם והקמתם של מפעלי טקסטיל ענקיים הפכו את מנצ'סטר לאחד ממרכזי התעשיה הגדולים ביותר בעולם, וכיאה לעיר תעשיה, זו היתה עיר אפורה, עגומה, צפופה ומלאת פיח. מרוחקת מלונדון ומלב התרבות האנגלית.

הפריחה המוזיקלית של שנות ה-60 לא פסחה על מנצ'סטר. אמנם לונדון הדרומית ובירמינגהם, במרכז המדינה, אחראיות לרוב הלהקות וההרכבים המצליחים של התקופה, אבל הביטלס הצליחו להעלות את ליברפול על המפה המוזיקלית, ואפילו מנצ'סטר מהצפון הרחוק, הכניסה נציגויות בולטות למצעדי הפזמונים: The Hollies, The Bee Gees, וגם Herman’s Hermits – להקה שכמעט נשכחה כיום, אך בזמנו מכרה יותר עותקים מהביטלס (ב-1965).

http://www.youtube.com/watch?v=WBRSBgc2htI

הבי ג'יז במנצ'סטר

הסצנה של מנצ'סטר הפכה מעניינת וחתרנית יותר בתחילת שנות ה-80: הPאנק הגיע למנצ'סטר בסוף שנות ה-70 ובראשית העשור הבא הגירסה המנצ'סטרית לPאנק כבר הגיעה לכל בית ולכל תחנת רדיו. ג'וי דיווז'ן, שהגיעה מפרברי מנצ'סטר, וניו אורדר, שצמחה על חורבותיה, הגדירו את הצליל המתכתי, האפל והקר של הפוסט פאנק. קצת אחר כך, הסמית'ס היתה אחת הלהקות החשובות ביותר שיצאו ממנצ'סטר אי פעם. הטקסטים המרירים של מוריסי, והעיבודים הדוקרניים של ג'וני מאר הביאו את הקדרות התעשייתית והקור הצפוני למוזיקה שלהם. העיר נוכחת בהרבה מהשירים של הסמית'ס, ואלבום האולפן האחרון שלהם נקרא “Strangways Here We Come”, על שם בית סוהר שהיה ממוקם באמצע העיר.

במקביל לסמית'ס וקצת אחריהם, פעלו הסטון רוזס – הלהקה הגדולה השניה בגל הפוסט פאנק של מנצ'סטר. הרוק האלקטרוני של הסטון רוזס הפך גם הוא להיות מזוהה עם עיר התעשיה הגדולה, והשפיע על שתי להקות גדולות שבאו בעקבותיו: The Chemical Brothers האלקטרוניים ו-Oasis הרוקיים, שבעקבותיהם צעדו גם The Verve, The Doves ואחרים, ולצידם הרכבי פופ כמו Simply Red ו-Take That.

אואזיס היו אלו שהפכו את מנצ'סטר לקו חזית במלחמת המעמדות שהם טענו שהם מנהלים: קודם כל נגד יריביהם הגדולים מלהקת בלר, שסימנו את האליטיזם הלונדוני מול הפריפריה, ויותר מכך בתוך מנצ'סטר עצמה – במאבק בין קבוצת הכדורגל הגדולה והעשירה מנצ'סטר יונייטד, אל מול הקבוצה העניה שזוהתה עם שכונות הפועלים – מנצ'סטר סיטי (כמובן שזה היה לפני שחברי אואזיס הפכו למיליונרים בעצמם ומנצ'סטר סיטי הפכה לאחת הקבוצות העשירות בעולם).
מהבי ג'יז לאואזיס, מנצ'סטר היתה ונשארה אחד מהמוקדים החשובים והמעניינים ביותר של המוזיקה הבריטית. הפיגוע הקשה שלשום הוסיף פרק עצוב מאוד בסיפור של העיר הזאת, אבל את המנגינה, כידוע, אי אפשר להפסיק.

http://www.youtube.com/watch?v=FvQkJfJ0J6I

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0