Homeאלבומים חדשיםקולומבוס

והקופים בני אדם: על "HUMANZ", האלבום החדש של הגורילאז

"האמבטיה! חבר'ה, אני הולך לעשות אמבטיה". מורדוק, הבאסיסט של הגורילאז ומנהיג הלהקה, נכנס לתוך אמבטיה מלאה במים שחורים, בתוך בית שנראה רדוף. ברגע שהוא צולל אל תוך המים השחורים הגיהנום פורץ החוצה: מפלצות מבעיתות מאיימות על שאר חברי הלהקה ומורדוק עצמו מרחף, עירום, בין גושי הקרח שמרכיבים את טבעות שבתאי לצלילי Saturnz Barz, הסינגל השלישי שיצא מהאלבום האחרון של הגורילאז, “Humanz”. זו האווירה שמלווה את האלבום הזה.

שבע שנים עברו מאז האלבום האחרון של הגורילאז, ולקהל היו ציפיות נמוכות מאוד בקשר לסיכוי לשמוע שוב מהלהקה האדירה הזאת. בינתיים מורדוק נכנס לכלא, ראסל המתופף פיתח מבטא אמריקאי, נודל הגיטריסטית הפכה לסוכנת סמויה ו-D2 הסולן התגבר על החרדות שלו (חפשו ראיונות עם חברי הגורילאז ביוטיוב), והנה הם באים גדולים מאי פעם: 20 קטעים יש באלבום האחרון של ההרכב ורשימה בלתי נגמרת של אורחים, חלקם מפתיעים במיוחד, ואיתם חגיגה של אלקטרוניקה, היפ הופ וסול כמו שמורדוק, D2, ראסל ונודל יודעים ליצור.

הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, “Halleluja Money”, עם בנג'מין קלמנטיין, היווה הצהרת כוונות לסאונד של האלבום: מינימליסטי ולא מאוד מלודי, הרבה אלקטרוניקה ואוטוטיונז, וטקסטים נשכניים ואקטואליים, לפחות בחלקם. חוץ מקלמנטיין, הגורילאז מארחים את ווינס סטייפלס, מייוויס סטייפלס, דה לה סול (אורחים קבועים כבר), דני בראון, קליילה, ד.ר.א.ם., פושה טי, גרייס ג'ונס ועוד (על ה"עוד" בהמשך"), אבל הרשימה הזאת רחוקה מלהיות רק ניים דרופינג: כל אחד ואחת מהאורחים באלבום הצליח לתרום משהו ייחודי לצליל של הגורילאז והתוצאה בהתאם. כך למשל ווינס סטייפלס בשיר הפותח, “Ascansion” (בגרסת ההופעה):

http://www.youtube.com/watch?v=mB-PM1Xh2Xw

או שיתוף הפעולה של מייוויס סטייפלס, פושה טי ודיימון אלברן ב-Let Me Out, המלא בנשמה. אפשר לשמוע איך כל אחד מהזמרים מביא כמה שיותר מעצמו כדי להפוך את השיר הזה למה שהוא.

כל אלבום של הגורילאז מציב רף גבוה יותר לאלבום הבא, וב-Plastic Beach התארחו גם לו ריד וגם חברי הקלאש, אבל מסתבר שאפשר להתעלות אפילו מעל הרף הזה, אם מכירים קצת את ההיסטוריה של הרוק הבריטי. לשיר האחרון באלבום, דיימון אלברן הזמין את נואל גלאגר. תקראו את המשפט הזה שוב.
לפני קצת יותר מעשרים שנה, אלברן וגלאגר טיפחו את היריבות הקולנית, העסיסית, וגם המצליחה ביותר ברוק הבריטי, כאשר האומה התפצלה בין תומכי Blur לחסידי Oasis. לא עוד. נואל גלאגר בא לנגן גיטרה ולשיר יחד עם אלברן את הפזמון של “We Got the Power”, שיר אופטימי עד כדי נאיביות, שסוגר בצורה מצויינת את האלבום הכבד והלא פשוט הזה (וגם מארח את ג'וני בת', סולנית להקת Savages הנהדרת).
ככה זה נראה בהופעה, כולל ז'אן מישל ז'אר:

http://www.youtube.com/watch?v=DnDNa75pWfA

ורגע לפני סיום, כמו תמיד אצל הגורילאז, בין כל האורחים והנצנצים, מסתתר שיר שהוא פנינה שקטה ומלודית. באלבום הזה מדובר בשיר הכי טוב באלבום: “She’s My Collar”- שיר שפשוט אסור לפספס.

תה עם נענע.
השמש זורחת והבוקר עולה על בית הרוחות. מורדוק יוצא מהאמבטיה רועד כולו. קצת אחר כך, במכונית, הוא שואל "ארוחת בוקר?". D2 במושב האחורי, עדיין בהלם מהטראומה, ממלמל: "בשבילי רק תה עם נענע".

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0