"מוזיקה טובה אמורה להפתיע, להפתיע כל הזמן", את הדברים האלו אמר סטינג בראיון ישן שלגמרי במקרה ראיתי היום, ונועם דוד כנראה יודע אותם כבר מצוין, כי באלבום הבכורה שלו, “Alef Melody”, הוא דואג להשאיר את המאזין ערני ומתוח.
מתופפי ג'אז טובים יודעים לעשות את זה – לא להישאב לתבניות שגרתיות ומשמימות. מתופפי ג'אז מצוינים יודעים חעשות הרבה יותר מזה – לחתוך מקצבים, להכפיל אותם, לחלק אותם במשקלים לא זוגיים ולא טבעיים ולהשאיר את הקהל במתח. נועם דוד הוא מתופף ג'אז מצוין.
הנבחרת שדוד הביא איתו לאלבום הזה היא לא פחות ממצוינת גם היא: אבישי כהן הבסיסט, שדוד הוא חלק מהטריו שלו כבר הרבה זמן, עומרי מור הפסנתרן והקלידן, שגם הוא מצליח לעניין ולסקרן כמעט בכל פראזה, ואברי בורוכוב שהבס שלו נוכח ביותר ויותר הרכבי ג'אז (ולא רק ג'אז) לאחרונה.
"יעלה" הוא הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, והקטע היחיד בו שכולל שירה. הגרוב היחודי של דוד הופך את הפיוט הפשוט והמוכר הזה לקטע מלא מתח, והקליפ מוסיף הרבה לקסם של המוזיקה.
"ארבעת האחים" ששוחרר רגע לפני פסח, לוקח שיר מוכר של נעמי שמר ומפעיל עליו את הטוויסט הקצבי של נועם דוד: המקצבים המורכבים נמצאים לכאורה ברקע המלודיה שמנוגנת בפסנתר, אבל השיר בנוי קודם כל על הגרוב (ועל צלילי הקונטרבס של אבישי כהן).
גם שאר הקטעים באלבום נהנים מאותו קסם: “Cosmic Smile” מתבסס על מקצב שיוצר דיאלוג מעניין עם הפסנתר, בעוד שחלילים מוסיפים נופך אתני לג'אז. ל“Happiness” יש איזו Fאנקיות שג'אזיסטים נוטים לפעמים להימנע ממנה, וכאן דוד, מור וכהן (עם גיטרה בס חשמלית) צוללים אליה בכיף גדול. הקטע הפותח “Free Fall”, מחבר מלודיה של עוד לבס מלודי ופיוז'ני (של אברי בורוכוב), ו“A child is Born” הוא בלדת ג'אז "קלאסית" יותר, שבה הבס והתופים נותנים כבוד לפסנתר, בלי לאבד את הגרוב הייחודי.
“Alef Melody” הוא לא אלבום להירדם איתו בלילה, וגם לרקוד קצת קשה איתו. נועם דוד ישאיר אתכם קשובים, עוקבים, ערים.
תקשיבו.
COMMENTS
אלבום מצויין ברמה גבוהה. סאונד מעולה. מומלץ מאוד.