Homeספרים

המיתר הכחול: אלקנה כהן על "מיתרי הקסם של פרנקי פרסטו" של מיץ' אלבום

maxresdefault

פרנקי פרסטו הכיר את דיוק אלינגטון בתור ילד, למד גיטרה עם דג'נגו ריינהרדט והחליף את אלביס בכמה הופעות. אחר כך הוא הפך לכוכב, התיידד עם חברי הביטלס וניגן בוודסטוק – הופעה קצרה של שיר אחד. בדרך הוא פגש את האנק וויליאמס, ליטל ריצ'ארד וטוני בנט וניגן המון מוזיקה קלאסית – בעיקר שומאן ובריוז.

אבל למרות הכל, אין מה ללכת ליוטיוב לחפש את הסינגלים של פרסטו (האמת שיש סיבה, נגיע לזה בסוף), כי הם לא שם. גם לא בערימות תקליטים מאובקים בחנויות ישנות. אין סינגלים כאלו, משום שאין, ולא היה מוזיקאי כזה, פרסטו הוא יציר דמיונו של הסופר האמריקאי מיץ' אלבום בספר שתורגם לאחרונה – "מיתרי הקסם של פרנקי פרסטו".

http://www.youtube.com/watch?v=1zQ_xCX6TA4&feature=youtu.be

דרלין לאב, אחת "המרואיינות" בספר

למען האמת, אף פעם לא הייתי מחסידיו של אלבום כסופר, אבל פסקת הפתיחה של "מיתרי הקסם" שבתה אותי, וכך גם הספר כולו. זה ספר על מוזיקאים ועל מוזיקה המלא באהבה למוזיקה והערכה עצומה לאנשים שיוצרים אותה. כמו שמורה הגיטרה הראשון של פרסטו, "אל מאסטרו", מתעקש שפרנקי הצעיר יציין את שם המלחין בכל פעם שהוא מנגן יצירה, ויתן את הכבוד הראוי ליוצר – אותו כבוד שאלבום נותן למוזיקאים עליהם הוא כותב.

מיץ' אלבום (צילום: Vincent Wagner)

מיץ' אלבום (צילום: Vincent Wagner)

המספר של "פרנקי פרסטו" הוא "מוזיקה" – מוזה שמרשה לעצמה להעיר הערות על הדרך בה בני האדם מטפלים בה, לשקוע בזכרונות על בטהובן ומוצארט ולהעלות תהיות פילוסופיות על התחרות על לב האמן בין המוזיקה לנשים (או לגברים) שסובבים אותו.

"נעימת הנושא" של הספר

כשהמוזיקה שותקת, היא נותנת את רשות הדיבור למוזיקאים, מפיקים ואנשים אחרים שהכירו את פרנקי פרסטו – חלקם אנשים אמיתיים כמו טוני בנט, פול סטנלי (מ"קיס"), ברט בכרך ואחרים. אלבום ביקש את רשותם לתרום את שמם לספר, וה"ראיונות" איתם מוסיפים נופך של אמינות לסיפור די מופרך, אבל קסום.
פרנקי פרסטו הוא אחד הגיטריסטים הטובים ביותר בעולם ויש לו גיטרה אקוסטית שעושה קסמים למי שמקשיב לה. הוא מסתובב בעולם כולו בחיפוש אחרי שני דברים: דרכו המוזיקלית וילדה שהוא פגש פעם אחת בגיל 8. את שתיהן הוא מוצא, ומאבד ומוצא שוב, ובדרך הוא מאפשר למיץ' אלבום לדבר על מוזיקה קלאסית, על ג'אז, רוקנ'רול, רוק כבד, סולמות ואקורדים, ועל הרעיון המאוד אמיתי, שמוזיקה היא אולי שמימית, אבל בני אדם הופכים אותה לקסם שפועל על בני אדם אחרים.

http://www.youtube.com/watch?v=LVIttmFAzek

ליטל ריצ'ארד, עוד חבר של פרנקי פרסטו

הערה לגבי הקישור המצורף: מאז שהספר יצא, קוראים הרכיבו כמה רשימות ופלייליסטים שכוללים יצירות ושירים שהספר מזכיר, ואפילו הקליטו את אחד הלהיטים הגדולים של פרסטו עצמו, כדי לספק לספר הזה פסקול ראוי.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0