Homeקולומבוס

קרים היפה: ניצן אנגלברג וענבר שפס על מה שעומד מאחורי השיר המנצח של האירוויזיון האחרון

ukraine-jamala

ביום שבת האחרון הקמנו חמ"ל. הצטיידנו בפיצה וסיידר והתיישבנו לראות את תחרות האירוויזיון שהתקיימה השנה בשוודיה.
מודות, האירוויזיון הוא לא מסוג הדברים שאנחנו לוקחות יותר מדי ברצינות, ואנחנו בטח לא נמנות על מעריצי התחרות האדוקים שבקיאים בפרטים אזוטריים כעיקריים על תחרויות משנים עברו, אבל בכל זאת החלטנו לכתוב השנה על השיר הזוכה – "1944" של הזמרת ג'מאלה מאוקראינה.

השיר הזוכה דווקא לא היה בין הפייבוריטים שלנו. את המקום הזה לקחה גאורגיה (יחד עם חובי סטאר, כמובן), עם שיר אינדי-רוק, אפילו בריטפופ אם תרצו.
זה לא היה השיר היחיד מהז׳אנר שלקח השנה חלק בתחרות. פה ושם הגיחו שירים ״אינדיים״ יותר בין מנת סוכר אחת לשנייה, אליה אנחנו כבר רגילים בצפייה באירוויזיון.

נחזור ל-"1944", השיר הזוכה השנה.
כאמור, לא לקחנו את התחרות ברצינות יתרה, ועם חוסר הרצינות הזו, בא גם חוסר תשומת הלב לטקסטים.
רק בדיעבד התברר לנו שמדובר בשיר אנטי-רוסי, לא פחות, שאותו שרה זמרת אוקראינית וממש לא ממוצא ערבי (ג'מאלה הוא הקיצור של שם משפחתה של סוזנה ג'מלדינובה).
השיר עקף בדקה התשעים את שירה של אוסטרליה, אחרי שכולם כבר היו בטוחים שזו תזכה ושבשנה הבאה ניאלץ לצפות בתחרות בשעות הבוקר.
מה שעוד מעניין בכל הסיפור הזה, הוא שהשיר הזה, האנטי-רוסי כאמור ניצח, בעוד רוסיה הוכתרה כחביבת הקהל וקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר מהצבעותיהם של הצופים בבית.

בכתיבת השיר, אשר מדבר על גירוש הטטרים מקרים ב-1944, הושפעה ג'מאלה מסיפורה של סבתא רבא שלה. כשזו הייתה בשנות ה-20 לחייה, היא הוגלתה יחד עם חמשת ילדיה לאזור שומם במרכז אסיה. אחת מילדותיה לא שרדה את המסע המפרך.
גירוש זה נעשה בידי הכוחות הסובייטים והוא נחשב לעונש קולקטיבי על שיתוף פעולה לכאורה של הטטרים המקומיים עם נציבות הרייך באוקראינה.
הפזמון של "1944" מושר בשפה הטטרית של קרים (אשר משתייכת לקבוצת השפות הטורקיות). זו הפעם הראשונה ששיר בשפה הזו משתתף בתחרות האירוויזיון.
הפזמון הזה מורכב ממילות שיר עם טטרי בשם "הו, קרים היפה" אותו הכירה ג'מאלה מסבתא רבא שלה. השיר המקורי עוסק בגעגועים למולדת ובאובדן הנעורים.

כ-40 שנים לאחר הגירוש, נולדה ג'מאלה בברית המועצות בחלק שהיום שייך למדינת קירגיסטן. אביה טטרי ואמה ממוצא ארמני. כבר מגיל צעיר החלה להקליט שירים, וסיימה לימודים באקדמיה למוזיקה בקייב, בהתמחות כזמרת אופרה, אבל בחרה להמשיך את הקריירה כזמרת פופ.
כשמאחוריה שלושה אלבומים, ג'מאלה הייתה מועמדת להתחרות באירוויזיון כבר ב-2011, אבל החליטה לפרוש מהתחרות. השיר שאיתו הייתה מועמדת אז, Smile, הוא שיר פופ קליל, כיפי ומשמח, בניגוד מוחלט לשיר הנוכחי, אך גם פה קולה עוצמתי ומרשים.

כששומעים את "1944" ואת הסיפור מאחוריו, אי אפשר שלא לחשוב על סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה בשנת 2014.
בשיר אמנם לא מוזכר כלל נושא הסיפוח, אך בראיון לגארדיאן אמרה ג'מאלה שהשיר הזה מזכיר לה את קרובי משפחתה שגרים כעת בקרים. היא הוסיפה ואמרה ש"מאז סיפוח חצי האי ב-2014, הטטרים בקרים חיים בשטח כבוש".
חוקי האירוויזיון אוסרים על השתתפות שירים בעלי מסר פוליטי, והיו לא מעט גורמים שהקימו קול צעקה נוכח המסרים בשיר.
כך למשל, מספר פוליטיקאים רוסים גרסו שאוקראינה משתמשת בשיר כדי לפגוע ולהעליב את רוסיה וכן כדי להציג לקהל האירופאי תמונה מעוותת של מה שבאמת היה.
ישנם גורמים שאף קוראים להחרים את אירוויזיון 2017 שיתקיים באוקראינה.

בין אם השיר פוליטי בכוונתו או לא, הופתענו שזכה. בהתחלה בגלל הקרב הצמוד עם אוסטרליה, ובדיעבד גם בגלל תוכנו.
אולי בכל זאת יש מקום בתחרות האירוויזיון בשנות ה-10' לקצת יותר מכיף ושואו, בניגוד למה שחשבנו עד יום שבת האחרון.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0