Homeאלבומים חדשיםריאיון

יכול לצאת מהמחבוא?: שי גולן בראיון עם אדם יעקב כהן לרגל צאת אלבומו החדש – "קשת"

להגיד שאדם יעקב כהן הוא אוצר חבוי זה לשון המעטה. יותר נכון להגיד שמדובר באחד מהמוזיקאים הכי מעניינים ופורים שפועלים בישראל, רק שמעט מאוד אנשים שמעו עליו.

המוזיקה של כהן מזכירה מיד את אביתר בנאי. גם הפעם הראשונה שיצא לי לשמוע אותו, הייתה בקאבר שלו יחד עם אחיו לשיר "משיב הרוח" של אביתר בנאי. באופן ספציפי יותר, המוזיקה שלו נשמעת כמו אביתר בנאי בשלב של "שיר טיול", לפני שהוא פגש את אמיר צורף. מקצבים יחסית גרוביים עם הרבה תיבול אלקטרוני שבאים בניגוד חזק לקול הרך והמהפנט ולמילים המאוד אישיות. באופן כללי יש תחושה מאוד חזקה של בדידות במוזיקה שלו, גם בתוכן השירים וגם בחוויה שהם יוצרים אצל המאזין – זו לא מוזיקה שמאזינים לה בחברותא, היא נועדה לאוזניות. הבדידות הזאת באה לידי ביטוי גם בעובדה שכהן מבצע את כל השירים לבד, בלי נגנים אחרים. עם זאת, יש משהו באלבום החדש "קשת", הרביעי במספר, שמרגיש נגיש יותר מהקודמים, קצת יותר אופטימי (אבל לא להגזים). הצלחתי להתחבר ולעכל את השירים אחרי שתי האזנות בלבד של לאלבום, דבר שלקח יותר זמן עם האלבומים הקודמים.

כהן מוציא את כל האלבומים שלו בבנדקמפ. בלי שיווק, פרסום או דף אמן בפייסבוק (בזמן הכנת הכתבה גיליתי שיש לו גם דף יוטיוב). יציאת האלבום ממש עוברת מפה לאוזן במובן הקלאסי של הביטוי. נראה שהדבר נעשה במכוון, כמו שמאיר אריאל אמר על רישומי פחם: "תקליט שאומר: "אל תשמעו אותי'". גם דף הבנדקמפ עצמו מאוד מינמליסטי – אין תמונה עכשווית של כהן, וכל הקאברים של האלבומים מציגים תמונות שלו כילד (חוץ מהאחרון). למרבה המזל, כן אפשר למצוא שם את כתובת המייל שלו. וכך, לאחר התכתבות קצרה, הוא הסכים לבצע ראיון באמצעות המייל.

אדם-כהן-פרופיל-בנדקמפ


אדם, לאילו אמנים עכשוויים אתה מאזין? ממי אתה לוקח השראה?

"אני לא ממש מאזין למוזיקה בזמן האחרון. לוקח השראה מאז ועד היום מניל יאנג, בוב מארלי, דניאל ג׳ונסטון, תום יורק, אביתר בנאי ואולי עוד כמה ששכחתי".

יש הרבה מרכיבים של יַלְדּוּת ביצירה שלך, בעיקר בתמונות שאתה בוחר לאלבומים, מה המשמעות של זה ביצירה שלך?
"התמונות צולמו ע״י ההורים שלי, כנראה ברגעי נבואה טהורה, בלי לשים לב. מעבר לעובדה שהתמונות עצמן מדהימות בעיניי ולוכדות רגעים נדירים, יש מבחינתי משהו מעניין בדמות הזו, בילד שהייתי, כי את הימים האלה ספציפית אני לא מצליח לזכור או להזכר מי הייתי ומה חוויתי. וזה מאוד מעניין בשבילי לחקור אותו, כאילו שמדובר בבנאדם חיצוני לגמרי. מעבר לכך אני לא חושב שיש עיסוק רב בילדות בשירים. אולי כמיהה לילדים שלי שאוכל ללכוד גם להם רגעים כאלה, במהרה בימינו, אמן".

האלבום האחרון (הרביעי), מרגיש קצת שונה. אולי קצת יותר אופטימי, גם לראשונה הקאבר של האלבום הוא לא תמונה שלך כילד (אלא ציור שילד צייר), האם ניגשת לאלבום הזה באופן שונה?

"הציור הוא גם משהו שאמא שלי שמרה בחכמה גדולה. חלק מציורים שציירתי שמתארים את העולם.
אני לא ממש ניגש לאלבומים אלא פשוט כותב, מלחין ומקליט. יוצא שמצטברת אסופה של שירים שמתארים תקופה מסוימת. אני לא יודע אם זה אופטימי, אבל הרבה יותר קשה לצפות ולהתכונן לטוב מאשר להיות בטוח שהטוב לא יגיע לעולם".

שמתי לב שיש הרבה ציטוטים מהמקורות בשירים שלך. באלבום האחרון אתה שר את הפיוט "אשת חיל". ארון הספרים היהודי הוא משהו שמשפיע עליך בכתיבה?
"ארון הספרים היהודי אף פעם לא השפיע עלי, הוא משפיע כשהוא הופך להיות חלק מהאוויר שאתה נושם וחי. ולמזלי זה כנראה סימן שאני קצת נושם אוויר כזה סוף סוף. אני צריך לצלול יותר עמוק ולהכיר יותר, בתקווה שזה באמת יהפוך להיות חלק ממני".

אתה יכול קצת לתאר את תהליך העיבוד והביצוע של השירים? אני מבין שאתה מנגן בעצמך בכל הכלים, כולל אלקטרוניקה. האם יש לך עיבוד מוכן בראש כשאתה מתחיל, או שאתה בונה את העיבוד תוך כדי תנועה?
"נדיר שיש לי רעיון מוכן מראש. בדרך-כלל יש רעיון בסיסי כלשהו, אבל הרוב קורה תוך כדי העשייה - שכבות על שכבות. בדרך כלל השלב הסופי הוא להתחיל לקצץ שכבות".

אתה שומר על מינימליזם בכל מה שקשור לשיווק או חשיפה של היצירה שלך, האם זה מכוון? הבנדקמפ כמגירה?
"לצערי אני בורר מאוד בקפידה את האנרגיה שלי בכל יום, ואין לי טיפות כוח מיותרות להשקיע בלשווק את עצמי או לנסות לגרום לאנשים להתעניין. כשאתה נמצא ב-0 אתה יכול רק להתקדם, המקסימום שיקרה זה שלא יתייחסו. וזה לא כל כך נורא. המטרה בשירים היא פחות להפיץ ברבים ויותר לזרוק חוט ולקוות שמה שצריך להיתפס ייתפס. וזה אכן קורה לפעמים לשמחתי. הבנדקמפ לא כמגירה. הוא יותר כמו מגילה. עומד שם בסבלנות ומחכה לאותם מחפשים שיתייגעו למצוא ובסוף ימצאו".

לסיום, האם יש סיכוי לראות אותך בהופעה איפשהו מתישהו?
"לצערי לא רואה את זה קורה. אבל אין לדעת כלום. הפתעתי את עצמי כבר לא פעם אחת בחיים :)".

האלבום האחרון "קשת" – לשמיעה ורכישה בבנדקמפ

COMMENTS

WORDPRESS: 1
DISQUS: 0