Homeהיום לפני

האלבום שלא רצה לצאת: ירון ברוידא חוגג 47 שנים ל-"Yellow Submarine" של הביטלס

YellowSub

השבוע לפני 47 שנים הגיח לעולם אלבום שניתן להכתירו בתואר "האלבום שיצא בהכי חוסר חשק מופגן אי פעם". אני כמובן מדבר על פסקול הסרט "צוללת צהובה" משנת 1969.

הביטלס, שכבר הקימו את חברת התקליטים שלהם Apple, היו עדיין מחויבים ע"י חוזה שנחתם מול החברה הקודמת, ונדרשו לספק מספר שירים חדשים במיוחד לפסקול סרט האנימציה שיצא זה עתה (סרט שאמנם נעשה בהשראתם, אך לא הייתה להם מעורבות ישירה בהפקתו). הם לא ממש התלהבו מן ההכתבה הזו מגבוה, וחוץ מזה באותו זמן היו להם דברים אחרים על הראש, כמו למשל להירגע מכך שלפני רגע הם הוציאו את אחד האלבומים הכי חשובים בהיסטוריה – "מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר". באופן כללי, הפסקול הזה היווה מבחינתם מטלה מעיקה שצריך להיפטר ממנה כמה שיותר מהר.

אז כדי לא להפר את החוזה, הביטלס עשו קטע קצת מלוכלך, ופשוט תרמו לפסקול שירים שהם לא אהבו במיוחד – חלקם כאלה שלא עברו סלקציה באלבומים אחרים של הלהקה (כמו למשל Only a Northern Song של ג'ורג' האריסון שלא נכנס לסרג'נט פפר), וחלקם נכתבו על המקום סתם כדי למלא חורים, כמו All Together Now שהוקלט בסשן אחד מהיר. זה גם הקטע היחיד בסרט שבו חברי הביטלס עצמם משתתפים:

וכך, ביחד עם השירים שכבר יצאו בעבר (שיר הנושא, וגם All you need is love), נוצר מעין תבשיל מסורבל שמורכב משאריות פושרות בשילוב יציאות אינסטנט עצלניות שמוקלטות במהירות וחוסר עניין. אז איך זה שבכל זאת יצא אלבום כזה טוב? ובכן, מהסיבה הפשוטה שמדובר בביטלס, וגם השירים הפחות טובים שלהם עדיין יותר טובים מ… המון דברים אחרים. קחו למשל את Hey Bulldog – רק ביקום הבלתי ייאמן של הביטלס שיר רוק טהור מעולה שכזה יכול להיחשב לאחד הבינוניים ברפרטואר. לא מאמינים לי? תקשיבו לדייב גרוהל סולן הפו פייטרז, הוא מסביר את זה יותר טוב:

אבל בשבילי, יותר מהכול, זהו האלבום בו ניתן מקום של כבוד ליצירתו של "החיפושית החמישית" – סר ג'ורג' מרטין. המפיק והמעבד האגדי של הביטלס כתב במיוחד לסרט עיבודים תזמורתיים מעולים לשירי הלהקה, וגם מוזיקה מקורית שלו. מבחינתי, הרגע הזה שפותח את צד ב' של התקליט, הוא הרגע הקסום ביותר באלבום. אלו הצלילים שמכניסים אותי מיד לתוך העולם הסוריאליסטי והיפהפה של פפרלנד.

אה, ואם לא ראיתם את הסרט עדיין – רוצו לעשות זאת מיד, חוויה פסיכדלית מובטחת.
רק תיזהרו מהמיניז הכחולים, הם שונאים מוזיקה.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0