Homeאלבומים חדשיםריאיון

נקודת השלמות: אלון עדר מראיין את לטם עזנר לכבוד צאת אלבומה הראשון + סטרים מלא בבכורה בלעדית

לטם עזנר נולדה וגדלה בנגב, בגיל 14 המוזיקה לקחה אותה לתל אביב, שם למדה וניגנה ג'אז בתלמה ילין. משם לאקדמיה בירושלים ואז חזרה לעיר הגדולה. היא הספיקה לנגן עם Eatliz, יוני רכטר, שם טוב לוי, יהודית רביץ ועוד, וגם להלחין ולעבד מוזיקה אמנותית ורב-תחומית לקולנוע, תיאטרון ומחול.
עכשיו היא מוציאה את אלבומה הראשון בהפקתו של יונתן אלבלק.
אלון עדר, שיתארח במופע ההשקה החגיגי ב-5 לינואר במועדון ה"אזור" בתל אביב, החליט לראיין את לטם במיוחד עבור קולומבוס, ואנחנו מביאים לכם את האלבום המלא בבכורה בלעדית.

PIC_8390.jpg

לטם. צילום: תומר כספי

כשנפגשנו בצבא אני הייתי בלהקה צבאית ואת ניגנת ג'אז. רק אחרי כמה שנים השמעת לי את השירים שלך בפעם הראשונה וזה היה טירוף. את תמיד כתבת שירים?
"יותר מוסיקה. לא תמיד הייתי בעניין של מילים. אלה זוויות שונות, מעין סטיות של האישיות ולאן שהיא מכוונת להתפתח. אני נמשכת למקום הזה של לדבר את עצמי ומצד שני יש בי צדדים שעושים לזה מיוט".

יש לך אופציה לנגן את עצמך בלי לדבר וזה כלי נדיר בז'אנר של כותבי השירים.
"כן, מצד שני אנחנו חיים בעולם מוזר כזה שכל דבר שאתה עושה שהוא מעבר למיינסטרים הוא בעוכריך. זה אנטי אמנות".

אז מתי התחלת לכתוב שירים ולא רק מוסיקה?
"אחרי ששברתי את היד בתאונת סנובורד. הייתי עם גבס 3 חודשים אז היתה לי רק יד ימין ויכלתי לשיר. היה לי חבר, גרנו בירושלים, אותו לא עניינה יותר מדי המוסיקה שאני כותבת. הוא בעצמו מצייר ואיש של מילים שהקשיב להרבה סינגר-סונגרייטרים גדולים כמו דילן, יאנג, באקלי, מיטשל… תכלס הוא פתח לי איזו אונה במוח. ככה זה, אתה רוצה לעניין את מי שאתה אוהב אז התחלתי להקשיב למילים ולשחק אתן. באותה תקופה גם למדתי באקדמיה וזה נתן לי זווית מרעננת לגישה האקדמית שנתקלתי בה שמלמדים אותך מוסיקה במושגים של נכון ולא נכון".

כן, זה כמו לימוד תורה. כשאתה עובר על החומר ומסכם חוקים זה משעמם.
"לאחרונה גיליתי את ה"קסיו זעם" שלך. איזה טריפ של כנות האלבום הזה. הוא הכניס אותי להלם ועורר אותי בו זמנית. התחלתי להקשיב לו בלופ ובטווח של כמה ימים התגלגלתי גם לאלבום וידאו – סדרת קליפים שעשית עם החברים והמשפחה שלך. חוויתי איך הכנסת למקום הקיצוני והאישי הזה שלך את האנשים הכי קרובים אליך, וכולם מקבלים ומחבקים את זה ביחד. היכולת שלך להעצים את האנושיות דרך היצירה מרגשת אותי מאד".

תודה, האמת היא שכשהקלטתי את החומרים האלה לא היתה לי כוונה שמישהו אי פעם ישמע את זה. הגעתי למקומות שהייתי חייב לשמור עליהם בסוד. אפילו לבת זוג שלי לא השמעתי את מה שקרה שם במשך הרבה זמן. זה מביך אותי עדיין, אני עוד לא מעז לחזור להקשיב לזה בעצמי.
את בחרת לעבוד על האלבום שלך עם יונתן אלבלק שהפיק אותו. ליצור עם עוד בנאדם זו חוויה מאתגרת מבחינת חשיפה. את מרגישה שהגעת עם היצירה לאן שרצית?

"אני ויונתן מתחברים בהרבה רבדים גם בתפיסה המוסיקלית שלנו וגם כחברים. כשהצעתי לו לעבוד איתי על האלבום והוא הסכים, חוויתי הקלה עצומה כי ידעתי שאני זוכה לעבוד עם בן אדם שמרגיש אותי עם מינימום צורך בהסברים. העבודה בפועל הביאה אתה המון אתגרים, הן ברמה של הוצאת רעיון משותף מהכוח אל הפועל והן ברמה האישית- האתגר להכיל את העוצמות של התהליך הזה וללמוד לקבל אחד את השנייה. באיזושהי נקודה האלבום הגיע לנקודת השלמות שלו. פשוט עבדנו עד שהרגשנו שהיצירה הגיעה לאן שהיא צריכה. זאת הייתה התאבדות ביחס לאייך שאנשים עושים היום אלבומים. זה מרגיש לי כמו נס".

מה את רוצה שיקרה עם האלבום הזה?
"אני רוצה שיקנו מלא דיסקים! סתם. אני רוצה שאנשים ישמעו את המוסיקה, לאורך זמן, יחיו את השירים, יחשבו "הרגשתי את זה גם" ואולי יחכו לשמוע את הדברים הבאים שאני אוציא. כשבן אדם מתרגש משיר שלך אתה הופך להיות עוגן בשבילו, אתה מדבר אותו. זו תחושה מאד משחררת. אני מאחלת לעצמי גם את האומץ להמשיך ולעשות דברים בדרך שלי כי נראה לי שהדבר הבא שאני אעשה ישמע אחרת".

מקרה שקרהמה היית עושה אם הבן שלך, היה נמצא כאן ערום עכשיו בלילה הקר הזה, בא לרוץ למים ולהיכנס לבריכה של "הבימה"?
"אין לי בעיה עם זה שהוא ייכנס לשם. אני גדלתי ככה, עשיתי מה שאני רוצה. זה סבבה, הכי בריא. אבל ספציפית עכשיו הייתי עוצרת אותו כי הוא היה יכול לחטוף שפעת…"

מה רע בזה? שיתחשל.
"אתה יודע מה, דואגת לעטוף אותו במגבת ברגע שהוא יוצא, ואז רצים מהר להדליק את החימום באוטו. ככה הוא גם גדל פרא וגם מישהו דואג שהוא יהיה בסדר".

האלבום המלא של לטם בבכורה בלעדית לקולומבוס:

http://www.youtube.com/watch?v=8xgHMCOj1dY

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0