Homeהיום לפני

ציפי פישר על ניל יאנג במלוא 70 שנים לנער

Neil-Young-New-Album-News-FDRMX

השנה ניל יאנג נכנס לעשור השמיני בחייו. כבר לא ניתן להיות בהכחשה לגבי העובדה שיאנג הוא כבר אדם זקן. כשניל שיאנג היה צעיר בן 24 הוא כתב שיר, אולי לעצמו העתידי, ובו הוא שר על כך שהגיל לא באמת משנה לאדם מכיוון שהצרכים הבסיסיים נותרים אותו הדבר. דמיינו לכם איזה דבר נהדר זה היה, אם באמת יכולנו לחזות בדיאלוג בין יאנג בגיל בו הוא היה כשהאלבום בו נכלל השיר הזה יצא ליאנג בן ה-70.
חישבו על יאנג בן ה-27, שכבר בגיל הזה הספיק יותר מאשר מוזיקאים מספיקים במהלך שני עשורים: להקים להקה מיתולוגית אחת ("באפלו ספרינפילד") ולפרק אותה, להצטרף לסופרגרופ משפיע ביותר ("קרוסבי, סטילז, נאש ויאנג"), להקליט אלבום שלישי שהצליח להרים סבב הופעות שכלל את הקארנגי הול (After the Gold Rush), ולהקליט את השיר הזה מהאלבום שיהפוך אותו מסתם כוכב רוק לסופרסטאר (Harvest).

האם יאנג הצעיר מודע לכך שזו רק ההתחלה של קריירה מפוארת, שבמהלכה הוא תמיד ישאר נאמן לחזון האמנותי שלו, בין אם זה אומר הצלחה מסחרית או לא? האם הוא יודע שהמוזיקה שלו תהווה השראה לדור הגראנג', למיליוני סינגר סונגרייטרז שמפלרטטים על הגבולות של רוק וקאנטרי כמו ראיין אדמס וג'ף טווידי, או למוזיקאי פולק פאנק שהם גם אקטיביסטים חברתיים כמו טום מורלו? ואולי יאנג הצעיר ירצה לדעת את הסוד לאיך לעזאזל, מצליח בן אדם בן שבעים לשיר את אותו השיר כבר מעל לארבעים שנה מבלי להתעייף ממנו, כשהוא נשמע חדור אמונה בטוב שבאדם בדיוק כמו ביום בו הוא הקליט אותו?

כשאני מביטה בניל יאנג הזקן, למרות שהאור והצללים החזקים על הבמה לא עושים לו שום הנחות, אני רואה אדם שמעולם לא הפסיק להתפתח ולגדול, אך שואב את הכוחות שלו מאותם אידיאלים שהיו לו בצעירותו. אני רואה אדם שלא מפסיק להאמין באנושות ובדברים שמאחדים אותה, בדיוק כפי שמתואר בשיר, גם לאחר שהוא נתקל במהלך חייו בכל כך הרבה דוגמאות לרוע, בציניות ובזלזול בחיי אדם שגורמים לו למחות נגדם. וזה מסביר גם איך הוא מסוגל להופיע בשביל ארגון הצדקה Farm Aid שהקים במו ידיו לפני שלושים שנה, ולדבר על הצורך לסייע לאנשים ממעמד הפועלים, החקלאים, מהנזקים שהתאגידים הגדולים עורכים לסביבה ומהניצול הכלכלי שלהם עם אותה תשוקה בוערת לשנות את העולם שבערה בו בשנות ה-60.
כי כשאתה נאמן לעצמך, אתה פוראבר יאנג.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0