Homeספיישלים

שש שנים למותו של מייקל ג'קסון: יואב ארדן כותב על שישה קליפים של מלך הפופ

Who-s-Bad-the-bad-era-obsession-7978120-1532-1032

סמוך למנזר סטלה מאריס שבחיפה ישנו בסיס קטן של חיל הים. הוא מבוסס על מגדלור ומבנה מסוף המאה ה-19 ומאכלס חיילים וחיילות שצופות על המפרץ. כמה וכמה פעמים יצא לי לבקר שם ולמרות שהמקום יפהפה בזכות עצמו, אני זוכר שישבתי שם בחדר שכולו תקופה אחרת, וקיבלתי הודעה מאחותי שמסרה לי שמייקל ג'קסון מת. מיד זה זרק אותי עשר שנים אחורה. לתקופה בה הייתי חייב כבר להחליף את הדיסקים שלו בצרובים מרוב ששחקתי אותם, וששיני הפלסטיק שמחזיקים את הדיסקים נסדקו והתפרקו.
כשגרתי בצרפת ביליתי בשלוש דרכים – שלג, נינטנדו ומייקל ג'קסון.

שש שנים אחרי מותו, מייקל עדיין ענק ועדיין רלוונטי. לכבוד האירוע הנה ששת הקליפים הטובים ביותר שלו לטעמי.

Bad – The Full Version

סקורסזה לקח את ווסלי סנייפס ומייקל והטיח אותם אחד כנגד השני. בקליפ שכל אחד מכיר ולו נעשו אלף מחוות ופארודיות. חליפת העור, הברזלים, התנועות הלא קשורות והקשיחות. כי אין ספק שתחרות ריקוד היא הדרך לקבוע מי קשוח יותר. הגירסא המלאה היא 17 דקות שנמרחות על סיפור מסגרת מוזר מאוד בו רוברטה פלאק (קילינג מי סופטלי) היא אמא של מייקל והוא נסחף לערב אינטנסיבי מאוד עם חבריו לשעבר הגנגסטרים, ובשלב כלשהו הוא צריך להוכיח את יכולותיו כגנגסטר. הם מגיעים לתחנת הסאבווי ושם מייקל יוצא כנגדם, הסרט הקצר קופץ משחור לבן לצבע והם מתחילים בקרב ריקוד שמבוסס חלקית על הג'טס והשארקס בסיפור הפרברים.
ספוילר: מייקל מנצח.

http://http://youtu.be/wugWGhItaQA

שווה לשים לב: לסולו האמונד בי3 של ג'ימי סמית הגאון.

Panther Dance (Black or White)

http://http://youtu.be/-Z-88QcM0sA

בסוף אחד הקליפים המוכרים ביותר של מייקל (Black or White) ישנה תוספת פחות מוכרת (מופיעה רק בגירסאות הארוכות שב-DVD) שנקראת 'ריקוד הפנתר'. הקליפ של השיר הראשון נגמר ואפשר לראות את מאחורי הקלעים שלו ועל הסט מופיע פנתר שמסתובב חופשי. הוא ניגש לאחת הדלתות ובורח מהסט, ושם במחשכים הוא הופך למייקל ג'קסון. מייקל מסתובב בסמטה (שהיא כמובן סט הוליוודי ברור) ומתחיל את אחד מקטעי הריקוד היותר בוטים ומיניים שלו. בהמשך הוא הורס מכונית ומפוצץ בית מלון. כל הקטע הזה מבוסס חלקית על פרסומת שהוא עשה לחברת נעליים.

http://http://youtu.be/Fm03U3hluGg

שווה לשים לב: כתובות הגרפיטי שמציינות גזענות ואלימות מילולית לא הופיעו בגירסא המקורית, הן הוספו מאוחר יותר דיגיטלית כשהרבה מהצופים התלוננו על אלימות מיותרת ובוטה ומייקל רצה למקד את מטרות הקליפ.

Speed Demon

http://http://youtu.be/isq0DEL940U

מייקל נוהג מהר כדי להגיע לאולפן, מייקל מקבל דוח מהירות, קווינסי ג'ונס אומר למייקל לכתוב על איך הוא מרגיש, מייקל כותב פנינת Fאנק מגניבה ולא מוכרת בעליל.
הקליפ מופיע גם בסרט המלא שלו 'Moonwalker' ומציג קטע קצר של בריחה ממעריצים, מייקל בורח ברחבי האולפן מכל מיני סוגי מעריצים עד שהוא נתקל בחדר תחפושות שם הוא עוטה על עצמו את תחפושת הארנב 'ספייק'. הוא עולה על אופניים ויוצא באלגנטיות ואז מתחיל הטרק עצמו. עדיין המעריצים בעקבותיו ומרגיש שהוא נהנה מכל רגע. לכל אורך הדרך הוא עף על עצמו, הופך את התחפשות שלו לסילבסטר סטאלון, טינה טרנר ופי-ווי הרמן.
כשסוף סוף הסאגה נגמרת והוא פושט את החליפה – היא מתעוררת לחיים וכמובן שהארנב מזמין אותו לתחרות ריקוד. יש דאנס-אוף מעולה שנגמר כשמייקל מקבל דוח על 'הליכת ירח במקום אסור'.

שווה לשים לב: יש כמה רפרנסים בקליפ, הראשון הוא כשמייקל מתחבא מאחורי ליידי ליברטי (עליה הוא רוקד בקליפ 'בלק אור וויט'). אחר כך הוא נתקל בסט של מערבון והבמאי מתעצבן, הוא אומר "ביקשתי בחור קשוח וקיבלתי את מייקל ג'קסון". בהמשך אפשר לראות את ספייק בעננים בשוט שדומה מאוד לפתיחה של הקליפ 'בלק אור וויט'.

Leave Me Alone

http://http://youtu.be/xDIA5dtmP2g

בתגובה לחיים הקשים שעשו למייקל בעודו בחיים, הוא כתב את הקטע הזה שעושה צחוק משמועות זדוניות וטיפשיות שנאמרו עליו כמו: נישואים ללייזה מינלי או ברוק שילדס (בקליפ הוא אפילו מציג כותרת של נישואים לחייזר), שינה במיכל חמצן ועוד.
הקליפ נעשה בסגנון סטופמושין מעניין וסובב סביב פארק שעשועים שהם החיים של מייקל. המראות והתפאורה כולה עשויות מחייו של מייקל וישנם קטעים שלמים של הומור עצמי וגיחוך כלפי התקשורת. הצהובונים מפרטים כותרות מגוחכות, ישנו אף שנרדף על ידי סכין מנתחים, מקדש לכבוד לייזה מינלי (שהצהובונים כתבו שהוא הכין). מייקל גם מתייחס לשמועה שהוא מתכוון לקנות את העצמות של ג'וסף מאריק (איש הפיל) – הוא רוקד בקליפ עם אותם עצמות בקטע שנהפך לתמונת הסינגל (בלי העצמות). בסוף, בדומה למסעות גוליבר, מייקל עצמו הוא פארק השעשועים והוא קם מהדברים שמחזיקים אותו למטה.

http://http://youtu.be/i_Kcz9FngeM

שווה לשים לב: לכותרות על העיתונים שמופיעים. ולכלבים בחליפות, זה מצחיק.

Brace Yourself/Carmina Burana

http://http://youtu.be/W2bSQhFMEaI

אלה שלוש וקצת הדקות שפותחות את הדיוידי ‘Dangerous – The Short Films’ וכמו סרט תיעודי קצרצר – הקליפ תופס את התופעה התרבותית שנקראת 'מייקל ג'קסון': המעריצים, החתימות, הטירוף, הבכי, ההופעות בקנה מידה מגוחך, השעיטה אל הברזלים, החיבה המוזרה לחיילים ולבוש צבאי, המצלמות מכל עבר, הפרחים מכל כיוון, האמן שמצליח להגיע לכל הגזעים, המינים והדתות. אחד המונטאז'ים הטובים ביותר שאני מכיר.

Smooth Criminal

http://http://youtu.be/f58Hg5jtjAM

הטלת המטבע המפורסמת ביותר בהיסטוריה שייכת לשיר הטוב ביותר של מייקל ג'קסון שבמקרה זה גם הקליפ/סרט קצר הטוב ביותר שלו. גם זה מופיע בסרט שלו 'מונוולקר' ומציג סיפור מסגרת של באר גנגסטרי אפל משנות השלושים אליו מייקל מגיע. עלילת הקליפ פשוטה ומוכרת – מייקל הוא הכי גבר במועדון והוא מוכיח את זה במגוון דרכים, כולל לירות במישהו שלא בא לו טוב בעין.
ישנן מספר גירסאות לקליפ אבל המלאה ביותר היא זאת המצורפת והיא כוללת את הקטע השקט הארוך שמופיע באמצע. אין דרך טובה להסביר למה זה ענק, אולי הגרנדיוזיות, אולי השלמות, אולי הריקוד והליכת הירח המפורסמת. כך או כך זה תצוגה מדהימה של מייקל ומחווה ענקית לפרד אסטייר (שהשפיע רבות על מייקל) – המחווה היא בבגדים, בכוריאוגרפיה ובאווירה שמתייחסים בצורה ברורה לסרט ‘The Band Wagon’ משנת 53'.

http://http://youtu.be/yuJxYmJlEHY

20120717-155327

שווה לשים לב: ההישענות!

http://youtu.be/vHNiRyDaYHg

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0