Homeספיישלים

"אוהבים להיות בבית"- אלקנה כהן על אמנים שהפסיקו להופיע, אבל המשיכו ליצור

english_settlement_1328471726

בקיץ של שנת 1982, חיכו אלפי מעריצים של XTC הבריטית לתחילת ההופעה של הלהקה בסן דייגו. לאחר כמה שעות של המתנה, יצאה הודעה רשמית מטעם ההפקה כי ההופעה התבטלה "מסיבות בריאותיות"- למעשה, התמוטטותו הנפשית של סולן הלהקה, אנדי פארטרידג'. XTC לא חזרה להופיע באותו ערב, ולא בשום ערב לאחר מכן. סיבוב ההופעות של האלבום "English Settelments", שיצא היום לפני 33 שנים, הופסק מיד לאחר שהתחיל והיה סיבוב ההופעות האחרון של הלהקה, שהמשיכה להוציא אלבומים עוד שנים רבות מאז, ונחשבת עד היום לאחת מלהקות הניו ווייב החשובות: דכאונית פחות מחברותיה הצפוניות, ומוערכת במיוחד.

XTC היא לא הלהקה היחידה שהפסיקה להופיע בשיאה אהל המשיכה ליצור. להקות ואמנים אחרים נקטו צעד דומה. חלקם גם חזרו בהם לאחר מכן:

הביטלס לא שומעים את עצמם- 1966:

210

הביטלס היו בשיאם ב-1966: הלהקה הגדולה ביותר בבריטניה, ובדרך לאותו תואר בארצות הברית. כל כך הם הרגישו בשיא, שג'ון לנון הרשה לעצמו לומר למראיין טלוויזיה שהביטלס "יותר גדולים מישו". איזו טעות לומר דבר כזה באמריקה. השערוריה היתה אדירה, הביטלס קיבלו איומים על חייהם ומכירות הכרטיסים צנחו. לביטלס זה דווקא התאים: בהופעות מאותה תקופה, ההיסטריה בקהל היתה כה גדולה עד שהלהקה התקשתה לשמוע את עצמה מבעד לצרחות והתקשתה עוד יותר להתרכז במוזיקה. ההחלטה על הפסקת ההופעות החזירה את הביטלס לאולפן ההקלטות, ועודדה אותם ליצור תקליט שאי אפשר לבצע בהופעה- "Sgt. Pepper Lonenly Hearts' Club Band".

(1965)

קייט בוש ממצה את העניין:

קייט בוש יצאה לסיבוב הופעות אחד ויחיד בכל הקריירה שלה- בשנת 1979. הסיבוב הזה לא היה שערורייתי וכאוטי כמו הסיבוב האחרון של הביטלס, ובוש לא דיווחה על בעיות רפואיות כמו של XTC. במקום, היא פשוט אמרה שהיא מעדיפה ליצור מוזיקה באולפן מאשר להופיע איתה. בוש הופיעה מספר פעמים במהלך השנים- בעיקר בטלוויזיה ובמופעי צדקה- אך מעולם לא יצאה שוב לסיבוב הופעות, וגם לא עשתה מזה עניין גדול.
(ב-2014 קייט בוש יצאה לסיבוב הופעות קצר, כחלק מהקאמבק שליווה את האלבום האחרון שלה.)

http://www.youtube.com/watch?v=BN4D_7dbKYsהסיבוב הראשון והאחרון של קייט בוש.

 

קווין- ההופעה חייבת להימשך:

70911

פרדי מרקורי אובחן כחולה איידס בשנת 1987. עובדה זו גרמה לסיבוב ההופעות של האלבום "Kind of Magic" להיות סיבוב ההופעות האחרון של הלהקה. הסיבוב הגיע לכל העולם וגם מעבר למסך הברזל (בודפשט), הוקלט, צולם ותועד מכל זווית אפשרית ויצא במספר אלבומים וסרטים. למרות מחלתו של מרקורי, הלהקה החליטה שהפסקת ההופעות לא צריכה להשפיע על היצירה עצמה: הם המשיכו לעבוד והקליטו שני אלבומים נוספים- השני כלל את השיר 'Show Must Go On', שהוקלט על ידי מרקורי בימיו האחרונים, מהווה אקורד סיום סמלי ללהקה שהחליטה להמשיך למרות הכל, גם אם ההופעות כבר לא יכלו להתקיים.

לאחר מותו של מרקורי, הקליטו חברי קווין הנותרים קונצרט מחווה בהשתתפות זמרים אורחים, וב- 2004 התאחדו לסיבוב הופעות מלא עם הזמר פול רוג'רס.

 

אריק אינשטיין אוהב להיות בבית:

אריק אינשטיין הפסיק להופיע ב-1980 ומאז לא עבר עליו ראיון עיתונאי אחד שבו לא נשאלה השאלה: "מתי תחזור להופיע?". לא ידועה הסיבה להחלטתו של אינשטיין לעזוב את הבמה ולא לחזור. היו שטענו כי הוא נעלב מהתשואות שקיבל שלום חנוך במהלך הסיבוב המשותף שלהם (1979), אך הוא עצמו טען כי הוא "פשוט שונא את זה", כי "הוא נכנס מזה לדיכאון ומעדיף לשבת בבית" ופעם גם אמר ליואב קוטנר: "תופיע אתה! מה אתה רוצה ממני?!". האגדה האורבנית מספרת כי ראש עיריית תל אביב דאז רוני מילוא הציע לאינשטיין מיליון שקל בתמורה להופעה בחגיגות מאה שנה לתל אביב, אך אינשטיין סירב בטענה ש"מיליון שקל זה טוב, לא להופיע זה עוד יותר טוב".

למרות הפסקת ההופעות (במקרה של אינשטיין סופית ומוחלטת עד מותו), אריק אינשטיין לא הפסיק לעבוד וליצור, וגם פיתח מעין ז'אנר של הופעות טלוויזיוניות ללא קהל, בעזרתן קידם את אלבומיו, מבלי שיצטרך לעמוד בלחץ ההופעה.

תוצרת הארץ 1986

 

בוב דילן נעלב:

בוב דילן חשב שיפסיק להופיע לאחר סיבוב ההופעות השערורייתי שלו ב 1966 באירופה. דילן ו"הלהקה" חזרו לארה"ב מותשים מהעימותים עם הקהל ובעיקר עם התקשורת, שניפחה את הבלאגן מעבר לכל פרופורציה, והתיישבו בוודסטוק שבצפון מדינת ניו-יורק. דילן טען כי תאונת אופנוע בה היה מעורב ביערות וודסטוק, מנעה ממנו לחזור ולהופיע מאז. אמנם דילן חזר על סיפור האופנוע בראיונות וגם באוטוביוגרפיה שלו (בחמש מילים בדיוק), אך מעריצים רבים מטילים עד היום ספק בכך שהתאונה התרחשה בכלל.

במהלך הפסקת ההופעות שלו, דילן לא נח לרגע, ומשום שהסתגר בבית, היו הקהל והמבקרים מבולבלים מאוד מכל העניין: קודם כל הוא הוציא אלבום קאנטרי, אחר כך אלבום "פולק נוצרי" (כך הוא כינה אותו), ומיד טס להצטלם בכותל המערבי עטור בתפילין. לאחר מכן יצא אלבום כפול שעד היום לא מובן מה עומד מאחוריו, ומיד לאחריו אלבום נוסף, מוצלח יותר, המבוסס על מחזה שנכשל כישלון חרוץ.

למרבה המזל, בשלב מסויים נמאס לדילן מכל העניין (או שהוא פשוט החלים), ובשנת 1974 הוא התאחד עם "הלהקה" לסיבוב הופעות, שאחריו חזר להופיע באופן סדיר.

דילן כבר שכח כנראה שהוא החליט להפסיק להופיע: ב-1988 הוא הכריז על פתיחתו של " סיבוב ההופעות הבלתי נגמר", שכמובן, ממשיך עד היום.

dkusadylanהתהפך או לא?

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0