Homeספיישלים

"צדדים אחרים לזֶמֶר הרוסי"- שי גולן על 100 שנים להולדתו של סשה ארגוב

אתמול היה יום הולדתו של סשה ארגוב, שנולד בדיוק לפני 100 שנה במוסקבה בשם "אלכסנדר אברמוביץ'" (ואני רק שואל- אם לא סשה ולא זוהר נולדו עם השם הזה – מאיפה הם הנפיצו אותו?). סשה ארגוב ניגן כבר מגיל 3 בפסנתר וכאשר עלה לארץ בגיל עשרים החליט להתמקד בהלחנה. השירים של סשה ארגוב ידועים ב"הירמון" מיוחד, מה שאומר שהוא לא רק כתב אקורדים שילוו את השירה, אלא ממש הגה מנגינה נוספת בתוך השיר.

21

אבל רגע! לפני שאתם לוחצים על Back בדפדפן, אין לי כוונה לכתוב פה ניתוח מוסיקלי של שיריו של ארגוב, אלא דווקא לנסות להראות צדדים אחרים של המלחין הדגול. צדדים קצת יותר קלילים, לעיתים משעשעים ותמיד יפים. בחרתי 4 שירים, חלקם ידועים יותר, חלקם ידועים פחות. כאלה שלדעתי כדאי לכם להכיר.

נתחיל באחד מהשירים היותר ידועים, ובעיני אולי הכי יפה של סשה ארגוב – "שיר ערש".

באופן מפתיע, השיר מולחן כמו שיר ערש, ולכן דווקא די פשוט לשירה ולנגינה (נסו ותהנו). את המילים של השיר כתב נתן אלתרמן, עוד נכס צאן ברזל וכו'. היופי פה הוא ההומור שמתבטא גם במילים ובמנגינה וגם בביצוע המסוים הזה: כאשר סשה ארגוב שואל במבטא רוסי כבד: "אולי בכל זאת רבע עוף?" ומתי כספי עונה לו באדישות מתית כספית אופיינית: "לא, לא, סוף". עוד אלמנט משעשע בלי ספק בביצוע הזה הוא העובדה שמתי כספי עומד על במה עם מה שנראה כמו שרוואל לבן וידיים בכיסים במשך כל השיר – מה נסגר?
שיתוף הפעולה של מתי כספי וסשה ארגוב תועד בשני אלבומים שיצאו בשנות השמונים: "מתי כספי שר סשה ארגוב" ו"מתיתיהו ואלכסנדר".

787547

השיר הבא הוא "דוד שמש ואנטנה גם", ואם מישהו לא מבין מה הכוונה בכותרת המוזרה הזאת, מצורפת תמונה להמחשה:

10748581_10152817132159507_1785711622_n

על המילים חתום ע. הילל, שידוע לנו מקלאסיקות כמו: "בולבול תגיד לי למה" ו-"מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה". פה מגישים לנו את השיר אריק אינשטיין עם שם-טוב לוי על החליל והקולות, במעין שעטנז של סמבה ושירי ארץ ישראל, אבל כזה שעובד טוב.

גם כאן, הלחן מתמזג עם המילים, ומיד אנחנו יכולים להרגיש כאילו אנחנו יושבים על גג מזופת של בניין שיכון, עם דוד שמש ואנטנה, באחר צהריים חמים וטמפרטורה של "עשרים ושש בצלזיוס". משמח אותי שלמרות שכיום האנטנות הגדולות הללו יצאו מכלל שימוש, אני עדיין יכול להסתכל מהחלון על גגות הבתים, לראות ים של אנטנות ודודי שמש ולזמזם לי את השיר הזה.

את הביצוע של שני השירים הבאים לקחתי מאלבום שנקרא "מסע אספלט"- אלבום ביצועים של 27 שירי סשה ארגוב. האלבום הוא תוצר של שיתוף פעולה של תחנת "קול הקמפוס" עם טלי פולק ועם עשרות מוסיקאים צעירים מסצינת האינדי בישראל. זה ממש אחלה אלבום ויש בו כמה ביצועים מפתיעים ויפים, אפשר וכדאי לרכוש כאן: http://www.ilovemusic.co.il/product/425

"הפרוצה החלוצה":

סשה ארגוב וחיים חפר תוקעים סיכה במיתוס החלוצים. הביצוע המקורי של זהרירה חריפאי נאסר להשמעה ברדיו כאשר יצא בסוף שנות החמישים.

*בונוס: למי שמעוניין לראות את נדיה קוצ'ר מקרימינל פרוג'קט מפלרטטת עם ירון לונדון, שיצפה בביצוע של השיר במסגרת לונדון וקירשנבאום.

שיר שעלול להיות ידוע אולי לשמצה למי שמכיר בעיקר את הביצוע המקורי של התרנגולים, כי אין מה לעשות – אלה התרנגולים ואנחנו ב-2014 – הכל זהב:

אבי עדאקי בגרסה שאולי קצת מלגלגת על התמימות והילדותיות של הביצוע המקורי של התרנגולים ומדגישה את השורות המשעשעות יותר בשיר, שנכתב גם הוא ע"י חיים חפר. אין ספק, אפשר לחטוף ראומטיזם עכשיו!
אגב, זה הביצוע היחיד של עדאקי שמצאתי לשיר ביוטיוב. אני ממש ממליץ לשמוע את הביצוע המקורי מהאלבום – שלדעתי מוסיף עוד יותר על הפרשנות של עדאקי על השיר הזה.

עד כאן סשה ארגוב. אני מקווה שהצלחתי לגרום למי שמתקשה לעיתים לעבור את העיבודים המקוריים של השירים, למצוא את הלחן היפה שמאחורי העיבוד האנכרוניסטי. ולפעמים, כמו במקרה של מתי כספי ואריק איינשטיין, יש עיבודים שמצליחים לעמוד במבחן הזמן. מה שבטוח, עם לחנים כאלה טובים, תמיד יש מי שימצא את היופי וישמור על הגחלת, כמו במקרה של "מסע אספלט".

לסיום, אצרף 2 ביצועים לעוד שיר שאני מאוד אוהב של סשה ארגוב- "החולמים אחר השמש". עיבוד אחד הוא של הפרברים, השני של נועם נבו (גם הוא ממסע אספלט). אני מחבב את שני העיבודים, ואשאיר לכם לחשוב האם הביצוע המקורי עדיין עומד בעינו, והאם הביצוע החדש אכן מצליח לחדש ולהוסיף.
מזל טוב סשה!

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    דני ג. 6 שנים ago

    יופי של מאמר. התבוננות אחרת על אחד מאושיות המוסיקה הקלה בארץ ואם מותר עדיין להגיד, אבי המר העברי בעידן של טרום השירים "הים-תיכוניים"

DISQUS: 1