Homeאלבומים חדשיםחדשים

"עידן הקרח"- ענבר שפס על האלבום החדש של ההרכב הדני "Iceage"

10733024_460489747425765_1652261370_n

אחד הדברים החשובים בלהקה, כזו שתרצה לשמוע שוב ושוב, הוא המנהיג שלה. הסולן, כותב השירים והעומד בראש, צריך להיות דמות מסקרנת, מסתורית וכריזמטית, כזו שנרצה להכיר גם מבעד למוזיקה, ולהבין מה מתחולל בראשו. כזה הוא אליאס רוננפלט, סולן ההרכב אייסאייג'. כשהקשבתי לאלבומם השני והמצוין של החבורה הדנית הצעירה הזו, תהיתי מאין באה הליריקה המיוחדת של השירים, ועל מה חשב הסולן כשכתב אותם. וכך גיליתי שהאלבום הושפע מאוד מהפילוסוף והסופר הצרפתי ג'ורג' בטאיי (1897-1962) ובמיוחד מספרו הראשון, "סיפור העין".

הספר מגולל את מסעם האירוטי, האלים וההזוי של צמד מתבגרים. בטאיי הוא דמות מפתח בספרות הצרפתית של המאה העשרים, ובכתיבתו מוטמעות השפעות של התרבות הצרפתית בזמנו- ניטשה, קתוליות, קומוניזם, סוריאליזם ופסיכואנליזה.

לדברי רוננפלט, היצירה הזו השפיעה עמוקות על הכתיבה באלבום זה. לא משנה כמה ביזאריות הסצינות בספר, זה עדיין יפהפה ומעורר התלהבות. השיר הפותח, "אקסטזי", מתייחס לסצינות האירוטיות:

Adorned in carnal ecstacy a hazy focus blurs and sharpens sight now my senses are leading me Hands everywhere covering me.

10723208_460489704092436_1377770351_n

Iceage, להקה של 4 חברים מקופנהגן, דנמרק, כונו לא פעם "המושיעים של מוסיקת ה-Pאנק". אלבום הבכורה שלהם, New Brigade, יצא ב-2011 בהוצאה עצמאית, ועורר סקרנות רבה. אנשים תהו מאין צצו ארבעת הצעירים האלה, שהיו רק בני 18 אז, וכבר הוציאו אלבום כה מרענן, יוצא דופן ופרוע.

השירה של אליאס מעורפלת, ולרוב המילים לא מובנות- הוא שואג, נוהם וצורח, אך עדיין השירים קליטים ומעוררים מחשבה. כבר בפתיחת האלבום אנו נסחפים לאנרגיות ולמרד הנעורים שלהם.

ב-2013 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, "You're nothing" ,הפעם בלייבל Matador. עדיין אותה רוח נעורים עוצמתית, אפילו יותר מורגשת, אך באלבום הזה השירים באמת מבריקים (ומושפעים מיצירתו של בטאיי כפי שהזכרתי). הכריזמה של אליאס גדלה יותר ויותר. כמעט ואין נקודות חלשות באלבום הזה- מהשיר הפותח, דרך "in haze" הכיפי ועד ל- Wounded hearts האלבום הזה הוא חוויה חזקה.

השיר הטוב באלבום הוא ללא ספק Morals. השיר מבוסס על שיר אחר, l'ultima Occasione מ-1960 של זמרת איטלקייה בשם Mina. המילים שלו מאוד חזקות-

If I could leave my body then I would Bleed into a lake, dashing away, disappear.

10723327_460489720759101_1587313394_n (1)

ב-2013 הלהקה גם ביצעה קאבר נפלא לשיר של הזמרת האירית שינייד אוקונר, "Jackie".

באותה השנה, יצא אלבום הבכורה של ההרכב הנוסף של אליאס רוננפלט- "Var". האלבום נקרא Nobody Dances Quite Like My Brothers ויצא בלייבל המצוין Sacred Bones. הסגנון של Var שונה לגמרי מזה של אייסאייג'. יותר דאון-טמפו, סינת'פופ, פחות חבטות גיטרה ונהמות. אך גם פה התחושה היא אפוקליפטית ואפלולית, רק בכיוון יותר שליו, וגם פה ניכרת השפעתו של ג'ורג' בטאיי- אליאס נוהם מילים משיריו בקטע "Hair Like Feathers" האלקטרוני. יש פה צלילים של מתכות שבורות, גיטרות אקוסטיות, חצוצרות מעורפלות ומשטחים אנלוגיים.

ההרכב אף הוציא סינגל שלא נכלל באלבום, "In Your Arms", והופיע במשחק הידוע Final Fantasy. זהו אחד השירים היפים והמרגשים ששמעתי מזה זמן רב.

download (1)

כעת, באוקטובר 2014, אייסאייג' מוציאה את אלבומה השלישי, Plowing Into The Field Of Love, גם הוא בלייבל מטאדור.
האלבום הזה הופך הכל, שונה מכל מה שהורגלנו לשמוע מאייסאייג'. כאן הם מתחילים מחדש. להתראות מרד נעורים, אייסאייג' התבגרו. האלבום אפל, דרמטי, תיאטרלי. נשמע כמו ניק קייב ואיאן קרטיס (ג'וי דיוויז'ן). שני האלבומים הקודמים לא עלו באורכם על חצי שעה, פה יש 12 שירים ב-50 דקות, וכמה מהשירים אף עוברים את רף ה-5 דקות.

השיר הפותח- On my fingers, הוא יצירה שלמה בפני עצמו- מתחיל במקצב אחיד, ומתגבש לפסנתר יפהפה. ללא ספק אחת מפתיחות האלבומים החזקות ששמעתי. אבל זו רק ההתחלה.
השיר השני- The lord's favorite, הוא כנראה הכי קליט ועליז של הלהקה עד כה.

באלבום הזה, אין ספק שאליאס, הסולן, הוא הכוכב: מרגש, מרושע, מפויס, מתפוצץ באפלוליות- אותה האפלוליות ששררה בשני האלבומים הקודמים, מחלחלת גם לאלבום הזה. הסאונד פה מרענן ומרגש, בזכות מגוון הכלים הנשמעים בשלל השירים. לגיטרות הרעשניות התווספו צלילים עדינים יותר- פסנתר, מנדולינה, כלי נשיפה ומיתרים.

השיר הטוב באלבום הוא Glassy-eyed, dormant and veiled. התופים נשמעים בו כרצף יריות, החוויה כולה היא עוצמתית ומהפנטת, והשיר עצמו מדבר על מערכת יחסים מסובכת בין אב לבן.
לא פחות טוב ממנו הוא הסינגל Forever, אחד השירים הטובים של הלהקה עד היום, שיר שנשמע כמו המנון ניצחון, עם החצוצרה האימתנית בסופו.
ההתפרצות של Abundant living, האנרכיסטיות של Against the moon, הריף הממכר של Simony והסיום הרגוע יחסית plowing into the field of love, אף שיר באלבום לא נופל מקודמו.

ללא ספק- אייסאייג' עשו זאת שוב, הישג גדול ללהקה צעירה כל כך, פעם שלישית ברצף. מדובר, לדעתי, באלבום הטוב ביותר של 2014 עד כה. ההתבגרות ושינוי הסגנון עשו ללהקה רק טוב, וברור לי שכעת הם ייחשפו לקהל רחב ומגוון יותר, ומגיע להם. הם אכן הדור הבא של ה-Pאנק, ואחת הלהקות המסקרנות ביותר כרגע. הליריקה הפואטית וההשפעה הספרותית ניכרת גם באלבום הזה והיא מעוררת מחשבה. מדובר בלהקה האהובה עליי ביותר בימים אלה.
האזינו להם!! תנו לעצמכם להיסחף. ההנאה מובטחת.

10728614_460489687425771_1431486771_n

COMMENTS

WORDPRESS: 5
  • comment-avatar

    You're a real deep thkrien. Thanks for sharing.

  • comment-avatar

    Bonjour,Je me suis fait retirer mon permis pour alcoolémie. Pour le récupérer, j’ai une visite médicale où je sais qu’il font un test d’urine. Savez vous quel sont les tests fait? Est ce que le THC est vérifié?Merci pour vos réponses.

  • comment-avatar

    Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless really worth taking a look, whoa did one learn about Mid East has got more problerms as well

  • comment-avatar

    Hey Jeannie – will get back to you via your email (which is only visible to me). Sounds like your description would make a great Golgi ad – scraping the bottom of your bottle! Thanks for writing. Best Regards, Rita

  • comment-avatar

    d7I keep listening to the newscast lecture about receiving free online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you tell me please, where could i get some?24

DISQUS: 0