Homeהיום לפני

"ושוב, המפלצת מדברת" – ניצן אנגלברג מציינת 21 שנים ל-"Gentleman" של האפגן וויגז

aw

השנה היא 1993. גרג דולי מדוכא ושבור לב מפרידה קשה אחרי מערכת יחסים הרסנית עם בחורה מסתורית אותה מכנה "כריס".
לפני זמן לא רב, קראתי שהמשפט האחרון אותו אמרה "כריס" לדולי לפני שעזבה אותו והשאירה אותו מרוסק ושבור היה: "and baby you be sweet". פרט הטריוויה הזה, בין אם הוא נכון או לא, גרם לי לראות את השיר באור אחר, ומשיר גס ובוטה שמציג את דולי כזבל של בחור, פתאום הוא הפך להיות מאוד עצוב בעיניי.

דולי התעקש על כך שעדיף שלא להקליט את האלבום ולא להתעסק בחומרים הכואבים שכתב, כי פחד לדכא גם את חברי הלהקה, אך חברי הוויגז לא ויתרו לו וראו את הפוטנציאל הגלום בחומרים אלה. את חלק מהשירים, דולי הקליט תחת השפעת קוקאין, בעודו מנסה להרשים בחורות אותן הביא עמו לאולפן.
כמה חודשים לאחר מכן, שלשום לפני 21 שנים, למעשה, יצא "Gentleman" – האלבום השלם ביותר של האפגן וויגז, שכולו כאב מזוקק.

זה היה האלבום הראשון שהלהקה הוציאה באלקטרה רקודס. כך הפכה האפגן וויגז לאחת מלהקות האלטרנטיב הראשונות שחתמה והוציאה אלבום תחת חברת תקליטים גדולה.
בעקבות הוצאת האלבום – הלהקה הגיעה לשיאה, הן מבחינה מסחרית והן מבחינת הביקורות חסרות התקדים שהאלבום קיבל.
בנוסף, הקליפים היצירתיים שיצאו לסינגלים מתוך האלבום שודרו רבות בMTV-, ובוימו על ידי גרג דולי בעצמו – סטודנט קולנוע לשעבר.

מדובר באלבום קונספט שמתעסק כולו במערכת יחסים מתפרקת. ג'נטלמן, מתמקד כמעט כולו בצד של הבחור במערכת היחסים הדועכת הזאת, ונקודת המבט שלו, המושרת בקולו החרוך והעוצמתי של דולי, היא כואבת אך בו בזמן אגרסיבית, בוטה, ולעתים אפילו פוגענית.
הוא מגלה שאינו יכול להשאר נאמן לבת זוגו למודת הסבל ופוגע בה שוב ושוב.

"Tonight I go to hell,
for what I've done to you,
It's ain't about regret
It's when I tell the truth"

ואז, כמה שירים לאחר מכן, מגיע החלק הגאוני באמת של האלבום. שיר מספר 8, My Curse"", מביא סוף סוף את נקודת המבט של הבחורה בסיפור. היא לא עוד קורבן פאסיבי במערכת היחסים המתפוררת, והיא גם שואפת לשנות בה משהו. את השיר שרה הזמרת מארסי מייס בכאב והזדהות. מסופר שגרג דולי סירב לבצע בעצמו את השיר כי אפילו בשבילו הוא היה מדכא מידי. הבחורה אולי לא פאסיבית, אבל היא מובסת, אין ספק.

All ugly thoughts are gone"
I'm sure we'll all be friends
I'll try to break your back
You'll try to make amends
Curse softly to me baby,
And smother me in your love
Temptation comes not from hell but from above"

את האלבום, גרג דולי חותם בהתנצלות. השיר האחרון (למעשה, הרצועה לפני הקטע האינטסטרומנטלי הנפלא שבאמת חותם את האלבום) – "I Keep Coming Back", הוא קאבר לטיירון דייוויס, הקאבר היחיד באלבום . השיר נותן עוד נופך ופרשנות למה שסופר לאורך כל השירים שמופיעים לפניו. פה גרג דולי כבר מתנצל על מה שעשה ואומר: "מותק, אני מבין שהתייחסתי אלייך לא בסדר, אבל אני מצטער, תני לי לחזור להיכן שאני שייך".

לא יודעת מה לגבי הבחורה ההיא, כריס. אין לי מושג אם סלחה לו, וסביר להניח שלא. אבל לי, בכל מקרה, מתחשק לתת חיבוק ענק לדולי, רק על כך שהוא מסוגל לחשוף את עצמו כל כך, עד לרמה של התערטלות נפשית. הכנות משתלמת, בסופו של דבר.

לאחרונה, כחלק מציון 21 שנים לצאת האלבום (מה שקרה ממש שלשום, כאמור), החליטה הלהקה להוציאו מחדש. להוצאה המחודשת הלהקה נתנה את השם ההולם: "Gentleman 21" והוסיפה לו 17 רצועות בונוס הכוללות דמואים, ביצועים בהופעות ובי סיידים.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
  • comment-avatar

    מרהיב. האלבום הזה יושב בירכתי התודעה שלי כבר הרבה זמן ומשתוקק להאזנה הולמת. בהחלט הגיע הזמן ווהוו.

DISQUS: 0