Homeהיום לפני

בשביל כבוד צריך לעבוד- אלקנה כהן על 13 שנים ל- Toxicity

soad - toxicity F

פעם מזמן, לפני 13 שנים, לא היה יוטיוב. באותו עידן "חשוך", בשביל להכיר מוזיקה חדשה היה צריך לעבוד ממש קשה, וזה מה שאני עשיתי כשחבר סיפר לי על להקה בשם "System of a Down", שבדיוק הוציאה את אלבומה השני. הסיבה שעבדתי קשה כדי לגלות קצת מידע על הלהקה הזאת, היה התיאור שלה כ"להקת נו- מטאל ממוצא ארמני, המשלבת מוזיקה ארמנית יחד עם רוק". כמעריץ ותיק של אהוד בנאי, חשבתי שזה הולך להיות מגניב (לא ממש הבנתי מה הכוונה ב"נו- מטאל". עד היום אני לא לגמרי בטוח).

מסקנה: אהוד בנאי זה לא, אבל זה מגניב לאללה.
"סיסטם" היא להקה יוצאת דופן בנוף הרוק האמריקאי, תופעה שאולי היתה יכולה להרגיש בנוח דווקא פה אצלנו. הרוק הישראלי, מהצ'רצ'ילים וזינגואלה, דרך פוליקר, ברי סחרוף, אהוד בנאי, כנסיית השכל ונקמת הטרקטור, ועד אלג'יר ו-Orphaned Land, יודע לשלב בין מזרח למערב, דרום וצפון ולעשות סלט שלם. מוזיקאים משלבים את הרוק האמריקאי והבריטי עם מוזיקה יוונית וערבית מהבית ומהשכונה, ואף אחד לא מרים גבה. באמריקה זה לא עובד בדיוק כך. למרות שמדובר בארץ מהגרים, נדיר למצוא השפעות מארצות המוצא של המהגרים על מוזיקת רוק (מוזיקה לטינית היא יוצאת דופן בהקשר הזה: עיין ערך סנטנה).
החברים של "סיסטם" הם ארמנים- אמריקאים. שמות המשפחה שלהם מסגירים את המוצא, הסולמות האוריינטליים מצביעים על גאווה בו. והמילים, נשמעות מאוד "אמריקאיות", כאלו שכל טינאייג'ר אמריקאי (גם מחוץ לאמריקה) יכול להזדהות איתן.

2799_system_of_a_down

Toxicity היה האלבום שפרסם את "סיסטם" ברחבי העולם ומחוץ לסצנה הקליפורנית, אפילו בישראל. ההפקה של ריק רובין איחדה את שלל ההשפעות השונות לכדי יצירה שלמה ואחידה, סגנון שחברי הלהקה סירבו בעקשנות להכניס לקטגוריה מוגדרת. "אנחנו לא מנגנים גיטרות שבעה מיתרים, אז אנחנו לא להקת נו- מטאל", אמר הגיטריסט דרון מלאקיאן בראיון. הם היו צריכים "לחכות" עד היציאה של 'Lonely Day' בשנת 2005, כדי לחדור לתוך הפלייליסט של גלגלץ, אבל כנראה שלא לאיזור הזה של הפלייליסט הם כיוונו אז ב-2001(אם הם היו יודעים בכלל מה זה גלגלץ).

http://www.youtube.com/watch?v=dUa5yJNaLBs

מה שכן, לפני שלוש שנים התארח אהוד בנאי אצל טל השילוני ב- 88 FM וסיפר שהוא מאוד אוהב את האלבום הזה, ובמיוחד את Choup Suey. כנראה שהיה שווה להתאמץ…

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0