Homeספיישלים

במשעולי הבלוז- The Misssissippi Blues Trail

תום: ירושלים שוב מאבדת את זה, הדרום שוב סובל, ובתוך הטירוף ששולט אצל כולנו בימים האחרונים- מי בבית ומי בעבודה ומי בפיד בפייסבוק, נותר רק להשיט את הספינה של קולומבוס למקום מבטחים ולספק כמה רגעים ברוכים של בריחה מהמציאות. אז לדקות הקרובות, קוראות וקוראי הבלוג מוזמנים להתרווח, ללחוץ על פליי ולהצטרף לטיול במשעולי הבלוז, לאורך ה- Missisipi Blues Trail:

שביל הבלוז של מיסיסיפי מורכב מאלפי נקודות ציון לאורכה ולרוחבה של המדינה, שנועדו לאפשר לאמריקאים, תיירים, תושבי המקום וצלייני בלוז להכיר לעומק, ברגליים (טוב נו, אפשר גם באוטו), את המורשת התרבותית המפוארת של הקהילה האפרו-אמריקאית במדינת מיסיסיפי. מכיוון שבלתי אפשרי לבחור כמה נקודות מתוך כל העושר הזה, בחרתי אקראית בחמישה ציוני דרך שלכדו את תשומת לבי- אחד מכל מחוז במדינה.

20131227_035431

-אזור הדלתא: Freedom Village

Freedom Village הוא שם של כפר שנמצא באזור הדלתא של המיסיסיפי, בו התקיים פסטיבל הדלתא-בלוז הראשון בעולם בשנת 1978. הדבר היפה באמת בעיני בסיפור הזה, הוא שהכפר והפסטיבל, שניהם צמחו מתוך התנועה לזכויות האזרח שפעלה במדינה. בשנת 1966, אחרי חורף קשה שבו קפאו למוות שני מבוגרים מהקהילה האפרו-אמריקאית, השתלטו אקטיביסטים על בסיס חיל אוויר נטוש וייסדו שם את "הוועידה למען העניים". הם שאפו להקים באזור קהילה חדשה, הדואגת לחבריה ומקיימת את עצמה. ואכן, בהמשך התיישבו משפחות במקום וייסדו את הכפר. בניגוד לפסטיבלי בלוז עכשוויים יותר, פסטיבל הדלתא בלוז הראשון נוסד על ידי חברי הקהילה ולמענה, מתוך מטרה "להוקיר צורת אמנות אשר נולדה בשדות הכותנה של הדלתא על ידי עובדים, אמנות שהיא דרך חיים, שיצרו אלו שאת הקושי שלהם אסור לשכוח לעולם" (צ'ארלס באנרמן). הנה הקלטה נדירה של ביג ג'ו וויליאמס, מהפסטיבל הראשון:

http://www.youtube.com/watch?v=Inl-hDrB5GQ

-מחוז האורנים: Peavey Electronics

הבשורה שהביאו הגיטרה והמגבר החשמליים לא פסחו כמובן על עולם הבלוז: הוא התחיל לחשמל את עצמו לדעת באופן גורף אחרי מלחמת העולם השניה, כשחשמל החל להיות מצרך זמין אפילו באזורים נידחים כמו הדלתא של המיסיסיפי. בשנת 1961, Heartly Peavey, יליד מחוז האורנים (Pine Belt) במיסיסיפי, יצר את מגבר הגיטרה הראשון וקרא לו על שמו. ומכיוון שבחורי הדלתא חרוצים הם, ב-64 הוא כבר רשם עליו פטנט וב-65 החל בייצור המוני. מטבע הדברים, הפכו המגברים של פיווי לסוג החביב ביותר על בלוזאי המדינה והסאונד שלהם עד היום מזוהה יותר מכל עם אחת מאבני היסוד של הבלוז במיסיסיפי ה- Juke Joints .
הנה סרטון של הזמר המפורסם ביותר שיצא ממחוז האורנים וכמובן מענקי הבלוז החשמלי- Howlin' Wolf

http://www.youtube.com/watch?v=mnZzNToI1tE

10525001_10201983589621464_1335713045_n
זו אני בנקודת עלייה לרגל בדלתא- הבית של מאדי ווטרס

-מחוז הגבעות: Shake Rag

Shake Rag היא אולי השכונה החשובה ביותר במחוז הגבעות הצפוני במיסיסיפי ונמצאת בעיר ששמה כבר נכתב בהיסטוריה של המוזיקה האמריקאית, הלוא היא טופלו. למי שדילגו על הפרק הזה בהיסטוריה האמריקאית, טופלו היא מקום הולדתו של אלוויס פרסלי, הזמר שהשכיל ליצור גשר מוזיקלי עבור האוכלוסייה הלבנה של ארצות הברית, ולהגיש לה בלוז בלבוש מוזיקלי שהיא יכולה לעכל. Shake Rag הייתה מרכז שוקק של הקהילה האפרו-אמריקאית במחוז וכיאה למרכז כזה, היא שפעה מוזיקה מכל פינה. בלוזאים רבים וטובים הופיעו בברים השונים בשכונה במסעותיהם ברחבי היבשת, והחשיפה לעושר התרבותי הזה הייתה בעלת השפעה מכרעת על אלוויס הצעיר.
הנה דוגמה קלאסית: אלוויס שר את "Hound Dog", במקור שיר של ביג מאמא ת'ורנתון. אני אישית מעדיפה את הגרסה הבלוזית שלה, אבל כבודו של אלוויס במקומו מונח כמובן…

-עיר הבירה/ הנהר: Rabbit Foot Minstrels

Rabbit Foot Minstrels הייתה חברה של זמרים נודדים שהופיעה בכל רחבי ארצות הברית והיה לה חלק משמעותי בהפצה של הבלוז ביבשת. ה"מפקדה" שלהם ישבה בפורט גיבסון, מיסיסיפי והזמרים הגיעו בשיטה של חבר מביא חבר, כמו וויליאם רייני שהביא את אשתו, מא רייני, שהביאה את חברתה- בסי סמית'. הפצת הבלוז כידוע היא מצווה גדולה ולכן מעניין לגלות שההפצה שלו על ידי חברת הזמרים הנודדים התחילה דווקא בחטא: צורת הבידור המרכזית בעגלות הייתה תאטרון שהתבסס על blackface: איפור סטריאוטיפי שהשחקנים היו עוטים כדי לחקות באופן קריקטורי ותלוש מהמציאות את הווי הקהילות האפרו-אמריקאיות.
הנה מא רייני הגדולה בשיר על צמד החמד- בלוז&בוז…

-החוף: Gulfprot-Broadcasting the Blues

נסיים עם נקודה עכשווית יותר בשביל, כדי שלא ייווצר חלילה למישהו מהקוראים הרושם שהבלוז הוא פרק שתם בהיסטוריה האמריקאית. אחרי מלחמת העולם השניה הבלוז הגיע גם לרדיו האמריקאי, אך מהר התערבבו בו גם אחיו הצעיר יותר- ה-R&B ואחיו הדתי יותר- הגוספל. בשנת 2000 חווה הבלוז לידה מחדש ברדיו האמריקאי, עם השקתה של רשת הבלוז האמריקאית (ABN)- רשת של רדיו לוויני, בגאלפורט, מיסיסיפי. הרדיו הלווייני הוציא את הבלוז ממיסיסיפי והביא אותו לכל אוטו ומחשב ברחבי ארצות-הברית ולשמחתנו, היום יש כבר כמה וכמה תחנות כאלו, ברשתות לווייניות שונות בארצות הברית. על כן, אם מישהו מיורדי הים בספינה של קולומבוס יעשה עצירה על אדמת אמריקה, מומלץ בחום לכוון את הרדיו הלווייני באוטו על ערוץ מספר 70 ולהאזין ל- B.B. king Bluesville!

למי שמעוניינים להמשיך לשוטט בשביל, באופן וירטואלי או על אדמת אמריקה, אפשר תמיד להכנס לאתר הרשמי שלו: http://blues.goodbarry.com/index.aspx

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0