Homeשבוע קאמבקים בקולומבוס

תומר הולך לבקר אצל הדוקטור

תומר: בעולם ההיפ-הופ והראפ אלבומי קאמבק הם משהו שבשגרה, רק שאצל החברה האלה הרבה מהאלבומים האלה יוצאים אחרי שהראפרים קצרי החיים האלה הולכים לעולם קצת יותר רגוע. טופאק הוא הדוגמא המושלמת לכך. הראפר הצעיר שנרצח בשנת 1995 כשהוא רק בן 25 המשיך, או יותר נכון אמא שלו המשיכה להוציא אלבומים עוד עשור שלם לאחר מותו. הזוי ולמען האמת – גם קצת מוזיל את העניין.
אז בואו נעזוב את האנשים המתים ונלך על אלה שעדיין חיים. וזו חתיכת סיפור חיים.

10149478_10151912724572282_1831782833_n

שבע שנים חלפו בין האלבום הראשון של אנדרה רומל יאנג AKA דוקטור דרה, לאלבומו השני והמצוין "2001”, שבע שנים בהן הדוקטור לא ישב בחיבוק ידיים אלא התכונן לשלב הבא.
דרה נולד וגדל בקומפטון הקשוחה שבלוס אנג'לס. איזור די קשה בלשון המעטה. סוחרי סמים, כנופיות, יריות ככה סתם באמצע היום, זנות ומה לא. לגדול באיזור כזה לגמרי משנה את הבן אדם ואם נולדת לתוך זה אז בכלל.
לאחר שהקים את הלהקה המסוכנת ביותר בעולם הלא היא N.W.A, נחקר על ידי ה-FBI, הקים חברת תקליטים ובעצם המציא בעצמו את הג'י-פאנק, סאונד שמשלב בן גאנגסטה ראפ לפאנק, התפנה דרה לאלבום הבכורה שלו "The Chronic”.
האלבום הכה גלים בצורה מפחידה והסאונד של לוס אנג'לס החל לשלוט בכל מדיה זמינה.
כל זה מתרחש בשנת 1992, שנה שבא הראפ מתחיל להגיע ליותר בתים ולאט לאט הופך לחלק בלתי נפרד מהתרבות והאופנה האמריקאית, ובהמשך גם בשאר העולם.
אבל אופנות סופן לחלוף, ושבע שנים לאחר מכן, כשאלבומו השני כבר החל להריח מדפי חנויות דיסקים קסומות, ואני – נער מתבגר שרק מחכה לרגעים כאלה – חשתי עיקצוצים במקומות שהתחלתי לגלות רק לאחרונה.

http://www.youtube.com/watch?v=H8ezWOEiLF8

כל האלבום עוסק בשאלה איפה היה דרה כל השנים. הדוקטור יודע שזה אלבום קאמבק ושאסור לאכזב בעולם בו יום אחד אתה מלך ויום למחרת אתה לא שווה כלום, עולם בו החזק שורד. עולם שהולך ומשתנה.
דרה קיבץ סביבו את מיטב הראפרים ביניהם סנופ דוג, Xzibit, Nate-Dog, אמינם ועוד כמה פושטקים, יחד הם נכנסו לאולפן ובמשך כמעט שנה שלמה ובעזרתה האדיבה של כמות בלתי נגמרת של מריחואנה(זה בסדר, הוא רופא) הוציאו את אחד מאלבומי ההיפ-הופ-ראפ-ג'י-פאנק-ווסט סייד סאונד-קאמבק הכי טובים ששמעתי.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=M6mUixjnL-w]

הזמן והסבלנות השתלמו, גם לדרה וגם למעריצים. “2001” התגלה כאלבום לא פחות מסקרן וחדשני מזה שלפניו. דרה הצליח להמציא את הגלגל מחדש. שוב.
הנושאים רלוונטיים מתמיד. מבט לשכונה הישנה והקשה, החיים שהשאיר מאחוריו, החזרה לאור הזרקורים והיותו פתאום אחד המפיקים החשובים ביותר בעולם.
דרה הצליח לעשות קאמבק מפואר לקריירה שלו דרך האלבום הזה, אבל לא רק הקריירה של דרה זינקה – כל הז'אנר הזה שהלך ונעלם פתאום קיבל חיזוק חיובי וחזר להדרן אחרון בהחלט.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0