Homeשבוע ילדות בקולומבוס

שי על ילדות קצת אחרת…

"כל ילד הוא אמן. הבעיה היא להישאר כזה כשהוא גדל."(פאבלו פיקסו)

b0220780_18541985

שי: הילדות היא זמנית. היא נמשכת רק כמה שנים או לפעמים קצת יותר. ולא תמיד ברורה הנקודה בה היא חולפת. אולי זה קורה כשאתה מתחיל לעקוף את השלוליות במקום לקפוץ לתוכן, או אולי כשאתה כבר לא שואל שאלות מתוך סקרנות אלא ממבוכה. לרובנו זה קורה פתאום, כאשר ברצוננו להתבגר ולהיות גדולים אנחנו גם שוכחים מה זה להיות ילדים. וכאשר עול החיים מתחיל להכביד והפלונטר של החיים הבוגרים נכרך סביב הצוואר, לפתע הימים התמימים ההם, נראים רחוקים מדי, חסרים מדי.

לא מעט אמנים ניסו לחזור אל תוך ראשו של ילד רך, ולהביט מתוך עיניו ולשמוע מתוך אוזניו. הרי הגיון של ילדים הוא ההגיון הכי בריא. אז למה לא ללמוד מהם. לואיס קרול עשה עבודה מעולה עם עליסה בארץ הפלאות וכך גם אנטואן דה סנט-אכזופרי והנסיך הקטן. גם ספרו של רואלד דאל, "צ'ארלי בממלכת השוקולד" שעובד לסרט, משכנע מאד בצבעוניות הילדותית שלו. וכמובן יהודה אטלס שהצליח לרקום חוט מקשר בין כל הילדים/מבוגרים שקראו את ספרו "הילד הזה הוא אני" (איך הוא ידע על הפרצופים מול המראה?!).

 וישנם גם כמה מוסיקאים שניסו לעשות את המסע אחורה בזמן ולשוב ברוחם אל תמימות הנעורים. ב-1971 כתב הפסנתרן צ'יק קוריאה את הקטע הראשון מתוך סדרת קטעים נטולי שם שיהפכו לאלבום "CHILDREN'S SONGS".  שלוש עשרה שנים לקח לו לסיים את כתיבתם של 20 השירים שיצאו לאור ב1984. אלה הן 20 מיניאטורות קצרצרות אשר אף אחת מהן לא עולה על 3 דקות וחלקן אף קצרות מדקה. הן מורכבות מתבניות מחזוריות עם מלודיות פשוטות שמתפתחות לאורך האלבום בעיקר במורכבותן. המעבר בין הקטעים מרגיש כמו דפדוף באלבום תמונות על חלקן קוריאה מתמקד לרגע וחלקן הוא מעביר ברפרוף. הרעיון עליו הוא מעיד כי הנחה אותו לאורך הכתיבה הוא הפשטות בנפשו של ילד. אני מניח שהפשטות עליה הוא מדבר היא היכולת של ילד לחוש רגשות ללא היכולת להסביר אותן. חלק מהקטעים קופצניים ובעלי אופי משחקי, אחרים בעלי אופי של ערש. הקטעים באלבום לא מיועדים לנגינה ע"י ילדים שעושים את צעדיהם הראשונים על הפסנתר כי אכן הם אינם פשוטים מבחינה טכנית, כשם שהקטעים באלבום אינם מיועדים להאזנה רק ע"י ילדים. זו יצירה עמוקה ומוסיקלית לכל דבר בה קוריאה ממשיך לחפש עוד ועוד צבעים אותם הוא יכול להפיק ע"י הפסנתר, והפעם מתוך סקרנות של ילדים.

http://www.youtube.com/watch?v=mEoUuVBQjtI

ואם כבר ילדים ופסנתרים….

http://www.youtube.com/watch?v=0Yu62StlsMY

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0