Homeמורדיסדרת השנים- 1974

מורדי בא ברע גם ב-1974

מורדי בא ברע גם ב-1974…

Betty-Davis

מורדי:
צריך היה אוזניים מברזל בשביל לא לשמוע את השיחה שהתנהלה בקצה הבר. נשארה לי רק חצי שעה עד סוף המשמרת, אבל חששתי שהיא תיראה כמו נצח. "אז אמרתי לה 'מי את בכלל? כלום!' אני אומרת לך, לאנשים יש חוצפה!". הבחורה השניה הנהנה בהסכמה ומלמלה "בטח זה ימשיך, יש כאלה שפשוט לא לומדות. אגב, ראית אתמול האח הגדול? את לא תאמיני מה הוא עשה…" בשלב הזה שמחתי מאוד לגלות שמישהי צריכה אותי בעברו השני של הבר. "אתה יכול לעשות לי ריפיל? ושים משהו שישתיק את היציע" ואז היא הוסיפה בשקט "עדיף משהו שמח, אתה יודע". מזגתי שוב והתפניתי לבחור משהו לשים ברקע, או יותר נכון מישהי לשים ברקע. "היי, את מכירה את בטי דייויס? היא הולכת לשנות את התמונה…"

בטי דייויס, או בשמה המקורי בטי מאברי, תמיד נמצאת אצלי בראש כשאני מחפש משהו להרים איתו את מצב הרוח. כי מה יותר פשוט מללחוץ פליי ולתת לFאנק הפראי שלה להשתלט על החלל? אבל האמת שבטי היא הרבה יותר מסתם כיף. היא נולדה בצפון קרוליינה ב1945. באותו הזמן מרחק קילומטרים לא רבים משם חיילים שחורים שבו ממלחמת העולם השניה כדי לגלות שלסכן את החיים בשם המולדת זה פשוט לא מספיק כדי להיחשב בן אדם. אלו שלא היתה להם אדמה לעבד נידונו לחיים קשים מאוד מכיוון לא היה מה לדבר על להשתלב בעסקים של הלבנים. בינתיים בטי גדלה ובגיל 16 היא עזבה את הבית כדי לנסות את מזלה בעיר הגדולה ניו-יורק, ולא לקח לה הרבה זמן לעמוד על הרגליים.
שילוב של יופי נדיר ואומץ פתח לה לא מעט דלתות והיא החלה לעבוד כדוגמנית וזמרת. למרות שהלך לה לא רע היא לא כל-כך אהבה את הדוגמנות, כמו שאפשר להבין מדבריה: "לא אהבתי את הדוגמנות כי לא צריך מוח בשביל לעסוק במקצוע. וזה יחזיק מעמד כל זמן שאת נראית טוב וזהו".

את נקודת המפנה בקריירה שלה אפשר לקשור להיכרות עם מיילס דייויס, מי שכעבור זמן קצר יהיה בעלה. על מיילס אין צורך להרחיב את הדיבור. כולם יודעים כמה גדול היה האיש, ואת ההשפעה העצומה שלו על עולם הג'אז בפרט והמוזיקה בכלל. מה שזכה לפחות פרסום זו העובדה שמי שחתומה על תקופה פורייה ומרתקת במיוחד בקריירה שלו היא בטי. באמצע וסוף שנות ה-60 נדמה היה שמיילס מחפש כיוון חדש כשהוא החל לחבר בין רוק לג'אז ובעצם ליצור את הפיוז'ן. הנוכחות של "המוזה הפרטית שלו", כמו שהוא קרא לבטי, החדירה בו רוח חדשה במה שהוגדר כניסיון לתרגם את היופי והשיגעון שלה לצלילים. בסופו של דבר מיילס לא הצליח לשמור על סוס הפרא וכעבור שנה של נישואים הם נפרדו. הוא גם הודה בזה כשאמר שהיא פשוט היתה משוגעת מדי בשבילו. רק נזכיר שהמילים האלה יוצאות מהפה של נגן ג'אז במעמד אלוהי שכבר עבר אי-אלו דברים בחייו.
גם בטי ספגה לא מעט השראה מבעלה לשעבר ובשנת 1973 הוציאה אלבום בכורה שנושא את שמה. למרות שהוא מצוין אני עדיין חושב שב-They say I'm differentמ-1974 שבא אחריו מצליחה דייויס להוציא מעצמה את המקסימום. כבר ברגע הפתיחה של השיר Shoo-B-Doop A Cop Him היא מסתערת על המאזינים עם הקול העוצמתי שלה וטונות של סקס אפיל, והיא לא מרפה לרגע על שהכל נגמר.

וכשהכל נגמר אני כבר סיימתי את חלקי בעבודה. השתיים מהקצה כבר לא היו, וגם הבחורה מהעבר השני התארגנה ללכת. חשבתי על זה שכולם חוזרים לעניינים שלהם. לא היה לי ספק למי מגיע הקרדיט.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0