Homeסדרת השנים- 1974

שי על הכביש המהיר של 1974

גם שי מצטרף אלינו לשנת 74' ולוקח אותנו אל הכבישים המהירים של גרמניה…

KRAFTWERK 3D MoMA

שי:
שנות השבעים הביאו עימן יצירתיות אומנותית רחבת גבולות, או יותר נכון פורצת גבולות בצורה כוללת וחוצת ז'אנרים. הרבה מכך קרה בעזרת הפיתוחים הטכנולוגיים שליוו את היצירתיות במוסיקה לאורך השנים. הסינתיסייזרים שפותחו עוד בסוף שנות השישים החלו לקחת חלק מרכזי ומכונות התופים יהיו אלה שיתנו את הקצב עד סוף העשור המדובר. אחת הנקודות המכריעות שהביאו את החידושים העתידיים אל מרכז הבמה, היה להיטם של הלהקה הגרמנית Kraftwerk שנקרא Autobahn מתוך האלבום הנושא שם זה. השיר הזה שתפס את כל צידו הראשון של התקליט וארך יותר מ-22 דקות, נבנה כולו על טהרת הסינתיסייזרים(minimoog ו-arp-odysay) ומכונות התופים (למעט עזרה קלה מגיטרה וחליל במרכזו). השירה עברה עיבוד מוגזם דרך מכשיר שנקרא ווקאודר אשר העניק לקול הסולן אופי של רובוט.

moog_minimoog_angle2_lgarp_odyssey_refsheet_1972

אין זה מפתיע שהנועזות בשילוב הטכנולוגיה יגיע דווקא מגרמניה שלמעשה שימשה לאורך השנים כחלוצת האלקטרוניקה, הרבה בזכותו של המלחין קרלהיינץ שטוקהאוזן שהתעניין רבות במוסיקה אלקטרונית עוד בשנות החמישים ותרם רבות לפיתוחה ומיסודה.

השיר מדבר על חווית הנהיגה באוטוסטראדה שמתפתלת לה בין ההיילנדס של האלפים בכביש מהיר ופתוח כשהנופים נפרשים משני צידי הרכב. המילים הם בגרמנית והמילה fahren שפירושה נהיגה נשמעת לאוזן כמו המילה fun באנגלית. חברי ההרכב לא חששו מהבלבול שנוצר, שכן הם מצאו הרבה הנאה בחוויית הנהיגה.

הם שיחררו גירסה מקוצרת ליצירה הזו שאורכה קצת פחות מארבע דקות אשר שימשה בתור סינגל לשידורי הרדיו ולהפתעתם הפך השיר הזה ללהיט ענק שטיפס במהרה במצעדי הפזמונים. הייתה זו ההצלחה הראשונה של ההרכב הגרמני, שלימים יהיה מי שהניח את הבסיס למוסיקת הסינת-פופ שהתפתחה בשנות השמונים.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0