Homeמורדישבוע מתים בטרם עת בקולומבוס

שבוע 20- שבוע מתים בטרם עת בקולומבוס

אתם כבר יודעים, כמו בכל רביעי, מורדי "בא ברע". היום הוא בא לנו ברע עם קצת ג'אז טוב… מורדי: איך ניתן לקבוע האם אמן מת בטרם עת? על פי גילו? על פי מספר ההקלטות שלו?
כנראה שתשובה מדעית לא תהיה לנו, אבל מוזיקה זה לא מדע, אלא אמנות, יצירתיות, והמון רגש.
אם תשאלו אותי, מוות של אמן נקבע כ"מוות בטרם עת" כשמבינים שהפוטנציאל שלו היה כה גדול, עד שמה שזכינו לקבל עד יום מותו, עלול להחוויר לעומת יצירות שהיה עושה בעתיד.
ג'ון קולטריין – סקסופוניסט, בעל, אבא, נרקומן, אלכוהוליסט – הוא דוגמא קלאסית למוזיקאי גדול מהחיים שהלך מהעולם לפני הזמן, כשיחד איתו נקברים באדמה קול ייחודי ותרומה עצומה לעולם המוזיקה בכלל, ולג'אז בפרט.
החיים של קולטריין אף פעם לא היו קלים. לא כשאביו נפטר כשהיה נער צעיר, לא כשאימו נאלצה לנטוש אותו בסוף מלחמת העולם כדי למצוא פרנסה, ובטח לא בצבא ארה"ב. את הדרך למעמדו כאחת הדמויות הכי משפיעות בתולדות המוזיקה
הוא עשה בכוחות עצמו, בצעדים מדודים. אחרי שנים של נגינה בהרכבים קטניםהקיבל קולטריין הזמנה לביג בנג של דיזי גילספי, ומשם הדרך נסללה לליגה של הגדולים, כשצורף להרכב של מיילס דייויס הענק, וזכה לעבוד עם שמות גדולים כמו פול צ'יימברס ופילי ג'ו ג'ונס.
אבל החיים הטובים לא נמשכו הרבה זמן. דייויס נאלץ לפטר את קולטריין אחרי שפעמים רבות לא הופיע לחזרות, ואם כבר הופיע היה מסטול מהרואין ושאר סמים.
מאוחר יותר הגיעה ההתפכחות, קולטריין נטש את הסמים, את האלכוהול, אפילו בסיגריות הוא לא נגע יותר ונכנס לשלב הפורה ביותר בקריירה שלו.
האלבום A LOVE SUPREME הוקלט אחרי שקולטריין החל להתקרב לאלוהים. בזמן שבעולם אנשים מבקשים את אהבת האל ומצפים לקבל ממנו דברים, קולטריין מסתכל על הדברים אחרת ומכריז שהאלבום הזה הוא מתנה ממנו לאלוהים.
בשלב הזה קולטריין מוצא את הקול המיוחד לו, וממשיך במסע התקרבות לאל. עם או בלי קשר לעובדה שהחל לקחת LSD, כנראה שקולטריין התקרב יותר מדי, שכן יום אחד הכריז שאלוהים נגלה לו בחלום, ומסר לו את יום מותו.
קולטריין צדק, וחייו הסתיימו בשנת 67 בגיל 40, כשבגופו התפשט סרטן הכבד, וכנראה שלאורח חייו היתה תרומה לא מועטה לעניין. המוות הארור קטע טיפוס לפסגות חדשות שעכשיו אנחנו יכולים רק לדמיין…

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=5Pi5ZJZ07ME&w=448&h=252&hd=1]

 

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ubOCKfTPp2U&w=448&h=252&hd=1]

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0