Homeקולומבוס

שלושה דברים שלמדתי מטוני אלן /// עומר אסייס כותב על המתופף הגדול שהלך לעולמו השבוע

טוני אלן, ממייסדי ז'אנר האפרוביט, היה מוזיקאי עם תשוקה ליצירה עד החודש האחרון לחייו. קווים לדמותו של מתופף גדול

צילום: ויקיפדיה

מתופף האפרוביט טוני אלן, מי שיחד עם פלה קוטי אחראי על יצירת ז׳אנר האפרוביט, עזב את עולמנו השבוע והוא בן 79. לכל מי שאוהב מוזיקה יש גיבורים מוזיקליים שהוא אוסף לאורך השנים. כאלה שמלווים אותו מהתיכון, מהאוניברסיטה או מהטיול. ויש את אלו שרק בגיל מאוחר נכנסים לאוסף הפרטי שלנו. טוני אלן הוא כזה בשבילי. אבל מהרגע שהתחלתי לשמוע אותו, לא מצאתי דבר שלא אהבתי. אותם מקצבים קלילים שנעים בין אפריקה לקאריביים, גם אם מדובר באותו דבר במשך ארבעים שנה – אני שם נהנה עם האוזניות. ואלו שלושת הדברים הכי חשובים שלמדתי מטוני אלן:

1. להיות מספר שתיים זה לא נורא בכלל. ואם תתמיד, גם תגיע להיות מספר אחת. נכון, פלה קוטי זה אפרוביט ואפרוביט זה פלה קוטי. אבל רק מוזיקאי ענק כמו טוני אלן ישב ברקע, בסבלנות, המשיך להקליט, לכתוב, לטוס ולהופיע כמו אמן בן עשרים – גם לקראת גיל שמונים. אז מה אם פעם הוא ישב מאחורי מערכת התופים מאחורה בזמן שקוטי היה בפרונט. היום, כשאנחנו מסתכלים על תרומתו של טוני אלן לרלוונטיות של האפרוביט בימינו, היא לא פחותה מזו של קוטי.

2. שיתופי פעולה הם דלק אדיר ליצירה טובה. כשהתיישבתי לכתוב עליו הלכתי אחורה לדיסקוגרפיה של אלן, ובין כל היצירה שלו התפספס לי EP שמסתבר שהקליט לפני שנתיים, יחד עם הדיג’יי והמפיק ג’ף מילס, שעושה בעיקר טכנו. בגיל 78 כן? כששומעים את השירים מבינים כמה החיבור בין הז’אנרים מתאים, אבל כמה אמנים אתם מכירים שעושים שיתופי פעולה כאלה בגיל 78? הרבה פעמים אנחנו מבינים שמה שהפך בסוף אמנים כמו דייוויד בואי, לאונרד כהן וניל יאנג לאמנים אדירים, היא היכולת שלהם להישאר רלוונטיים לאורך זמן. טוני אלן היה עוד דוגמא מופלאה לכך.

3. לא צריך להיות הכי מהיר והכי חזק כדי להיות מתופף טוב. אחד האלבומים האהובים עלי בדיסקוגרפיה של אלן הוא Rocket Juice And The Moon, בו הוא משתף פעולה עם דיימון אלברן ופלי. האלבום נפתח עם תיפוף די אופייני של אלן – מקצב רגוע עם טפיחות קלות על הסנֵר, שגורמות לך לחשוב כאילו הוא אפילו לא מתאמץ. וזו הגדולה של טוני אלן – הוא מעולם לא התאמץ, ועדיין, תמיד נשמע כאילו הוא הכלי הכי חשוב בהרכבים בהם ניגן.

http://www.youtube.com/watch?v=oSdavt4yrm0

אני קצת מסרב להגיד לכם לאיזה אלבום לחזור בדיסקוגרפיה של אלוף, כי באמת אין לו נפילות. אני כן אגיד שהאלבום הראשון אותו הקליט עם פלה קוטי תחת השם His Koola Lobitos הוא מעניין מאוד, כי הוא מספק תמונה טובה למקור כל המוזיקה של אלן. מצד שני, אפשר גם להתחיל עם השיר הזה, שהקליט אלן עם הראפר סקפטה והגורילאז ממש לפני שהתחיל הסגר. הוא אדיר בדיוק כמו שזה נשמע

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0