Homeספיישלים

מפחיד יותר מהנגיף /// עשרה אלבומים שיעזרו לכם להתחיל לשמוע ג'אז

אי הוודאות והזמן הרב שנפל בחלקם של המבודדים, מאפשר להם ולכולנו לעשות חשבון נפש ולעסוק בקירוב לבבות. לא בין ימין לשמאל וגם לא בין מזרח ומערב: עכשיו יש זמן לקרב בין אלו שעבורם המילה ג'אז מפחידה הרבה יותר מהנגיף, ובין אלו שמשוכנעים שג'אז הוא הסגנון המוזיקלי האולטימטיבי. אז בלי תירוצים, קחו לכם יום או יומיים, האזינו לעשרת האלבומים הללו בלב פתוח ובנפש חפצה ואל תשכחו לספר לנו מה חשבתם. אין חשיבות לסדר, מתחילים.


Bill Evans and Jim Hall ‎– Undercurrent
באביב של 1962 נכנסו הפסנתרן ביל אוונס והגיטריסט ג'ים הול שניגנו יחד בעבר לא מעט פעמים לאולפני Sound Makers בניו יורק והקליטו את אחד מאלבומי הדואט הגדולים בכל הזמנים. זהו אלבום הדואט הראשון שלהם, אחריו הם הקליטו עוד אחד.
בבסיסו של הז'אנר נמצאים ההקשבה ושיתוף הפעולה בין המוזיקאים. באלבום הזה, התיאום בין השניים כל כך טוב עד שלעיתים קשה להיות בטוח מתי הפסנתר מנגן ומתי הגיטרה. הטו אוזן ליצירה של ג'ים הול – "Romain" שזוכה באלבום לשתי גרסאות.
להאזנה לאלבום


John Coltrane ‎– Giant Steps
במאי 1959 הסתיימה ההקלטה של אחד מהאלבומים המשפיעים בהיסטוריה. Giant Steps של ג'ון קולטריין הוא אלבום פורץ דרך מבחינה מוזיקלית בעיקר בהרמוניה ובמבנה האקורדים שבו. בעבור קולטריין, האלבום היה גם אבן דרך בקריירה שכן מדובר באלבום הראשון שלו כמלחין. אני הכי אוהב את "Naima", יצירה שהקדיש קולטריין לאשתו הראשונה.
להאזנה לאלבום


Gonzalo Rubalcaba ‎– Inner Voyage
כפי שקרה ללא מעט מוזיקאי ג'אז צעירים, כשגונזלו רובלקבה היה בן עשרים שמע אותו דיזי גילספי בביקור בהוואנה. הוא התרשם עמוקות מהמוזיקאי הצעיר ואמר עליו שהוא "הפסנתרן הטוב ביותר ששמעתי בעשור האחרון". בסוף שנת 1999 הוציא רובלקבה, שהתגורר כבר שנים בארצות הברית, אלבום בו הוא מפגין את המגוון המוזיקלי שלו כמלחין וכמבצע, ואת היכולות הטכניות שלו. הנגינה של רובלקבה משלבת מוטיבים אפרו-קובנים עם הרמוניות מודרניות ולא מעט השפעות קלאסיות. הקטע האהוב עלי באלבום הוא "Yolanda Anas" שהקדיש רובלקבה לביתו הקטנה.
להאזנה לאלבום


(Charlie Haden & Pat Metheny ‎– Beyond The Missouri Sky (Short Stories
ב-1996 הקליטו השניים את האלבום הרך והמלטף הזה. שני המוזיקאים כתבו את הלחנים, שחלקם נכתבו במיוחד לאלבום, ואלו נשמעים היטב בעשרה מיתרים (4 של הבס ו-6 גיטרה). גם בחלקים בהם מת'יני מנגן בגיטרה עם קצת יותר מיתרים התוצאה נהדרת. הרצועה האהובה עלי היא זו שקדיש היידן לאשתו רות – "Waltz For Ruth".
להאזנה לאלבום


Omer Avital ‎– New Song
הבסיסט עומר אביטל הוא אחד מהמוזיקאים המובילים בעולם, והוא משלב בצורה נהדרת ג'אז אמריקאי ומסורתי עם מקצבים ים-תיכוניים מגוונים. New Song יצא ב-2013 עם הרכב מוזיקאים שמשתלבים בצורה אופטימלית עם אביטל והסגנון שלו. היצירה האהובה עלי באלבום נקראת בשם הכל כך ים תיכוני – "Hafla".
להאזנה לאלבום


Bill Evans Trio ‎– Bill Evans Trio With Symphony Orchestra
בשנים האחרונות יש לא-מעט שיתופי פעולה של מוזיקאי ג'אז עם תזמורות קלאסיות. לאוהבי הז'אנר, מומלץ להאזין לשיתוף הפעולה הנהדר הזה בין הטריו של ביל אוונס לתזמורת סימפונית משנת 1966, עם עיבודים ותזמור של קלאוס אוגרמן. הלחנים מגוונים, חלקם של אוונס וחלקם של אוגרמן ונוספים עליהם עיבודים ליצירות של שופן ושל באך. אל תחמיצו את "Granadas", היצירה שפותחת את האלבום.
להאזנה לאלבום


Sarah Vaughan ‎– Sarah Vaughan With Clifford Brown
בשנת 1954 נכנסה הזמרת שרה ווהן לאולפן עם מי שנחשב אז, ובמידה רבה גם היום, לאחד מגדולי נגני החצוצרה – קליפורד בראון (הוא נהרג בתאונת דרכים שנתיים לאחר מכן). מה שיצא משם זכה בגראמי באותה השנה ונחשב עד היום לאחד האלבומים הטובים של הזמרת, ולאחד מאלבומי הג'אז המוערכים ביותר. כל הקטעים באלבום נפלאים. למרפרפים שביניכם, לא כדאי להחמיץ את הביצוע של ווהן לסטנדרט "Lullaby of Birdland".
להאזנה לאלבום


Anat Cohen & Marcello Gonçalves, Moacir Santos ‎– Outra Coisa: The Music of Moacir Santos
ענת כהן (קלרינט) ומרסלו גונסלווס (גיטרה עם 7 מיתרים). מזה עשור שענת כהן מוכתרת כנגנית הקלרינט הטובה בארצות הברית, בדירוג של עיתונאי הג'אז במדינה. האלבום שיצא ב-2018 היה מועמד לגראמי וכולו עיבודים (לדואט) של גונסלווס ללחנים של אחד מגדולי המלחינים של ברזיל – מואסיר סנטוס שכתב את המוזיקה שלו לביג בנד. "האלבום הוא מפגש בין מוזיקה ברזילאית לג'אז", אמרה ענת כהן על האלבום והוסיפה: "אני מאוהבת במוזיקה הברזילאית מהרגע הראשון ששמעתי אותה, והחיים שלי, מאז, כבר לא יהיו אותו דבר". האהבה הזו עוברת ומורגשת בכל תו. אל תחמיצו את "Coisa nº 6".
להאזנה לאלבום


Chet Baker ‎– Chet
בשנת 1959 הקליט החצוצרן צ'אט בייקר את אחד מאלבומיו הרכים והנעימים ביותר, עם חבורת הנגנים הטובה ביותר באותה התקופה. בייקר, שכונה בגלל המראה שלו "ג'יימס דין של הג'אז", מרשים בנגינה שלו באלבום. יחד עם שאר המוזיקאים הם יוצרים שלם שגדול בהרבה מסך כל חלקיו. היצירה האהובה עלי באלבום היא "Alone Together" מתוך מחזה שעלה בברודווי בשנת 1921.
להאזנה לאלבום


Dhafer Youssef ‎– Electric Sufi
דאפר יוסף נולד בתוניסיה והחל למעשה את הקריירה המוזיקלית שלו בגיל 10 כששר שירים איסלמיים בחתונות. לדבריו, למרות האיסור המפורש, כנער נהג לשמוע ג'אז בסתר. בתחילת שנות ה-90 עזב את מולדתו והיגר לאוסטריה, משם לספרד ולאחר מכן לניו יורק. ב-1999 הוציא בפריז את אלבומו הראשון כמוביל. ב-2002, כשהוא נשוי ומתגורר בפריז יצא "אלקטריק סופי", בו הוא מדגים יוסף את כישוריו המוזיקליים והווקאליים עם מנעד קולי מרשים (הוא שר בעיקר בתוניסאית ובערבית). הסגנון המוזיקלי שלו מגוון לא פחות, וחלק ממבקרי המוזיקה מכנים את הסגנון שלו "פיוז'ן אתני". בפועל יש בו הרבה יותר: ג'אז, מוזיקה ערבית, מוזיקה הודית ואלקטרונית. כדי להיכנס לאווירה, ולהחליט אם הוא בא לכם בטוב, כדאי להאזין לקטע הראשון – "Mandakini".
להאזנה לאלבום

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0