Homeריאיוןהולכים להופעה

מוזיקה בתנועה /// ראיון עם הפסנתרנית צ'יהירו ימאנקה לקראת הופעותיה בארץ

מה גורם לפסנתרנית קלאסית יפנית להגר לאמריקה, ללמוד ג'אז ולנסות להיכנס לנעליו הגדולות (תרתי משמע) של אוסקר פיטרסון? ריאיון עם צ'יהירו ימאנקה שתגיע לארץ בשבוע הבא

צ'יהירו ימאנקה (43) היא פסנתרנית ג'אז נפלאה, מלחינה ומובילת הרכבים כמעט שני עשורים. היא החלה את דרכה המוזיקלית בגיל 4, והוכשרה להיות פסנתרנית קלאסית לאחר שסיימה את לימודיה בבתי הספר היוקרתיים ביותר במדינתה. עם תום לימודה ביפן עברה להתגורר בארצות הברית, למדה ג'אז בברקלי, והתאהבה. התאהבה בג'אז, התאהבה באמריקה וגם התאהבה במוזיקאי הקנדי הגדול, אוסקר פיטרסון (1925-2007), שנחשב לאחד מגדולי הפסנתרנים בהיסטוריה של הג'אז העולמי.
את הקלטות והופעות הג'אז הראשונות שלה עשתה ימאנקה ביפן, לאחר ששבה אליה בתחילת שנות ה-2000. אחרי ארבע שנים פוריות מבחינה מוזיקלית, חזרה לארצות הברית והתמקמה בניו- יורק. כיום כשמאחוריה יותר מ- 20 אלבומים כמובילה (חלקם כפסנתרנית קלאסית) והופעות ג'אז ברחבי ארצות-הברית, יפן ואירופה, היא מגיעה להופיע בישראל עם הפרשנות שלה לפיטרסון. אם לשפוט לפי הביקורות אודותיה, הרי שה"פיטרסון" שלה, שאותו היא מנגנת משנת 2016, הוא אחד הקרובים למקור שנוגנו אי-פעם. לפסנתרנית ג'אז, אין כמעט מחמאה גדולה מזו.

איך גילית את אוסקר פיטרסון?
"את אוסקר פיטרסון גיליתי באיחור. מי שחשף אותו בפני היה הפסנתרן מישל פטרוצ'יאני, האליל שלי שגם הכניס אותי לג'אז. אוסקר פיטרסון הוא פסגת הפסנתרנים ובית הספר הטוב ביותר לפסנתר ולג'אז. אני אוהבת את הביטוי האישי הווירטואוזי ואת החום של נגינתו".

את באה מרקע קלאסי, האם את חושבת שזה תנאי להפיכת מוזיקאי ג'אז לשלם יותר?
"אני אכן מגיעה מכיוון של פסנתר קלאסי, הלכתי לבית הספר למוסיקה קלאסית היוקרתי ביותר ביפן". יחד עם זאת, תמיד התעניינתי בסוגים רבים של מוזיקה וחשבתי שזה לא מספיק.
אחרי שסיימתי את הקונסרבטוריון ביפן, עברתי לארצות הברית כדי ללמוד ג'אז בברקלי ולהרחיב את השפה המוזיקלית שלי. אני לא בטוחה שאני יודעת את התשובה. מיומנות תמיד עוזרת, אבל זה לא הכל. צריך להכיר היטב את הפסנתר והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא לנגן מוזיקה מגוונת – פופ, ג'אז, מוזיקה עכשיו וגם מוזיקה קלאסית".

סצנת הג'אז היפנית קיימת כבר עשרות שנים. כפי שג'אז האמריקאי מתכתב עם זכויות אדם, גזענות וחופש; האהבה לג'אז ביפן, בעיקר בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, קשורה ליחס של היפנים לתרבות, לפוליטיקה ולכוחנות האמריקאית. מוזיקאי ג'אז אמריקאים בולטים הופיעו ביפן שאחרי מלחמת העולם. אחת ההופעה הראשונות של "ארט בלייקי ושליחי הג׳אז" מחוץ לארצות הברית, הייתה ביפן. עד היום גם זוכרים ביפן את הביקור של ג'ון קולטריין ב-1966 באתרי ההנצחה בהירושימה ונגאסקי.

מה דעתך על סצנת הג'ז היפנית?
"כשלמדתי וניגנתי מוזיקה קלאסית לא הכרתי את הג'אז ביפן. אבל עכשיו, אחרי שניגנתי והופעתי ביפן, אני יכולה להגיד שמדובר בסצנת ג'אז ייחודית ותוססת, בעיקר בערים טוקיו ואוסקה".

האם היה קשה לך להתחיל להקליט ולהופיע כמובילת הרכב?
"היה לי מאוד קשה! אני לא כל כך טובה בלקבל החלטות מהירות, לוקח לי זמן ואני מושכת את ההחלטות. לעומת זאת, אני מאוד אוהבת להפיק ולארגן. לעיתים מתקבלת תוצאה לא צפויה ונהדרת ואז זו הפתעה מאוד נעימה".

מהם המקורות המוזיקליים שלך?
"אני תמיד מוצאת מקורות מוזיקליים תוך כדי תנועה. זה יכול להיות כל סגנון, יכול להיות כל דבר, אני תופסת כל כך הרבה מוזיקה כל עוד אני בתנועה".

עם אילו מוזיקאים שאינם מתחום הג'אז היית רוצה לנגן?
"מאוד הייתה רוצה לנגן עם ביורק ועם פול מקרטני".

האם יש לך עצות למוזיקאים צעירים? דברים שלמדת על עצמך ואולי היית עושה אחרת?
"תקשיבו למוזיקה כמה שאתם יכולים, תקשיבו לעומק. רק כך תוכלו למצוא באמת את מה שאתם אוהבים. הכי חשוב בעיני זו היכולת להפוך את המוזיקה שאתם מנגנים לזו שאתם אוהבים".

ימאנקה תגיע לארץ לשבע הופעות עם השלישיה שלה, במסגרת סדרת ג'אז חם עם הרפרטואר האהוב של אוסקר פיטרסון. חוץ מזה יהיה גם קונצרט לילדים ורסיטל חד פעמי עם גרסאותיה לשירי הביטלס, בעקבות אלבום דומה שהוציאה.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0