Homeקולומבוספלאג אנד פליי

עושים עליה // שחר רודריג על הגעתו של שירות הסטרימינג ספוטיפיי לישראל

למרות שחברת הסטרימינג ספוטיפיי עוד לא הכריזה על השקה כחול-לבן באופן רשמי, גם אנחנו בודקים את האפ-סטור באופן יום-יומי כדי לבחון את אמיתות השמועה. כהכנה לבואה (האמיתי או המזויף), הכנו לכם רשימה השוואתית בין ספוטיפיי למתחרתה הגדולה ביותר, אפל מיוזיק. סליחתנו מראש לדיזר (Deezer), טיידאל (Tidal) ויתר השירותים הזמינים בארץ -- קצרה היריעה מלהרחיב.

Spot & Identify

ספוטיפיי נוסדה ע"י דניאל אק (Ek) ומרטין לורנזון אי שם לפני יותר מעשור, ב-2006. החברה, שהוקמה בשבדיה, השיקה את שירותיה ב-2008 ושירתה בעיקר את הקהל האירופאי עם המדינה הראשונה – בריטניה (הא לכם, אמריקאים!); רק מאוחר יותר, ב-2011, היא השיקה את שירותיה בארצות הברית. נכון לשנת 2016, חברת ספוטיפיי מנתה מעל אלפיים עובדים (לפי האתר Statista) ומאוחר יותר ב-2017 היא אף גייסה אלף עובדים נוספים לסניף האמריקאי שגדל מ-900 עובדים ל-1,900 בן רגע.

בינואר השנה, ספוטיפיי הודיעה על הנפקת מניותיה לציבור במהלך שנוי במחלוקת – בעוד מרבית החברות המונפקות מייצרות מניות נוספות על אלו הקיימות (בהן מחזיקים בעלי המניות בחברה), ספוטיפיי תונפק במסגרת מה שנקרא "Direct Listing". במסגרת הנפקה זו לא יגיעו לשוק מניות נוספות, אולם בעלי המניות יוכלו למכור את מניותיהם ברגע שספוטיפיי תהפוך לחברה ציבורית הנסחרת בשוק המניות.

ולמה כל זה מעניין אותנו? בסופו של דבר, התרחבות של חברה כמו ספוטיפיי, המוערכת בשווי של 20 ביליון דולר, למדינות חדשות היא צעד כלכלי. האם לחברה כמו ספוטיפיי רווחי להתרחב לשוק קטן כמו ישראל? ובכן, בתור הסטארט-אפ ניישן שאנחנו, יש רווח בהתרחבות שכזו גם אם הוא אינו רווח כלכלי נטו.

קילפתי תפוח
כנראה שאין צורך שנספר לכם על חברת אפל. לפי אתר Statcounter, ל-20% מהישראלים יש מכשיר אייפון ביד, ואנחנו חושדים שבין קוראינו ייתכן וההתפלגות קרובה יותר ל-50:50.  אפל מיוזיק, שירות הסטרימינג של אפל הושק לראשונה ביוני 2015, הרבה אחרי ספוטיפיי, במעל מאה מדינות באותו היום. לארץ הגיעה הבשורה כשנה לאחר מכן.

מאחורי אפל כוח מניע חזק בהרבה מזה של ספוטיפיי, בעוד ספוטיפיי מייצרת כ-5 מילארד דולר בשנה ממנויים, אפל דיווחה על הכנסות של 88.3 מיליארד דולר רק ברבעון הראשון של 2018 (!!!), כ-8 מיליארד מתוכם מיוחסים לקטגוריית המדיה והתוכן (הכוללים בין היתר גם הכנסות משוק האפליקציות). הגב הכלכלי החזק הזה מאפשר לאפל להיות תחרותיים יותר במחיר למשתמש.

תפוחים לתפוחים

זמינות: בדומה להשוואה בין נטפליקס לשירות הסטרימינג של HBO, אפל מיוזיק הולכים על כמות ולא על איכות. כמות המוזיקה הזמינה באפל מיוזיק היא הגדולה ביותר מבין שירותי הסטרימינג הקיימים כיום, בפער. עם זאת, אנחנו יכולים לספר לכם שכשיצרנו לכם רשימות האזנה בעבר, גילינו שדווקא ספוטיפיי חזקים מאוד בשירים הפחות מוכרים, במיקסים מיוחדים ובמוזיקה יותר נישתית מאשר אפל מיוזיק. כך לדוגמא Raveena – Wherever U Go מופיע ברשימת ההשמעה שלנו לינואר בספוטיפיי וחסרה מזה התפוחי.

שימושיות: למרות המנוע הכלכלי העומד מאחורי אפל מיוזיק, המוצר עצמו נודע כמוצר נחות לעומת ספוטיפיי ברמת השימושיות שלו. מספיקה חצי שעה עם האפליקציה של אפל מיוזיק כדי להבין שקשה מאוד למצוא רשימה מסודרת של אלבומים חדשים, ולעיתים נדרשות יותר מחמש הקלקות כדי להגיע לרשימת השמעה מבוקשת. מצד אחד, כשיש לך את מרבית התוכן, אולי אין טעם להשקיע במוצר יותר מהנדרש. מן הצד השני – כמובן שספוטיפיי, שזהו מוצר הדגל שלה, משקיעה יותר בעיצוב המוצר ובשימושיות שלו מאשר אפל ששמה את מרבית יהבה על מכשירי האייפון, האייפאד, המאק ולאחרונה גם ה-HomePod.

 

http://www.youtube.com/watch?v=305ryPvU6A8

בנוסף, לספוטיפיי יש לא מעט פיצ'רים משמעותיים לקהילת חובבי המוזיקה שאפל מיוזיק רק לאחרונה הוסיפה לארסנל הכלים שלה: שיתוף רשימות השמעה, מצב "כושר", הקרנה של האפליקציה אל מסך הטלויזיה בבית? כל אלו קיימים ונוחים להפליא בספוטיפיי בעוד אפל מיוזיק משתרכת לה מאחור.

אוצרוּת (או בשמה המקצועי – Curation): מי מאיתנו, משתמשי אפל מיוזיק, לא קיווה שהמכשיר המופלא יגריל שיר אהוב והתאכזב לגלות שהתפוח הגדול בחר עבורנו את האופציה הכי רחוקה מכל מה שאי פעם הקשבנו לו? אז אפשר להגיד שאפל מאוד טובים בלהפתיע אותנו, אבל אפשר גם להתייחס לזה בתור זלזול-מה בקהל המאזינים. אין ספק שבקטגוריות ה-Curation וה-Music Discovery ספוטיפיי שולטת ובענק. מיקסים מיוחדים המתאימים את עצמם להיסטוריית ההאזנות שלך? זה לגמרי כאן.

מחיר: אז קשה לומר באיזה מחיר ספוטיפיי תחליט להשיק בארץ, אם בכלל. כן ניתן להגיד שהמחיר, הן בתכנית הפרטית והן המשפחתית, שאפל מיוזיק מציעה הוא בין הזולים של השירות ברחבי העולם. בעבור 19.99 ש"ח חודשיים תוכלו להאזין לכל אלבום או שיר שתחפצו. אם תוסיפו עוד עשרה שקלים בלבד, תוכלו להוסיף לתכנית שלכם עד 5 אנשים נוספים. אין ספק שתכנית משפחתית ב-29.99 ש"ח לחודש הם בגדר בדיחה לחובבי מוזיקה.

אמ;לק

הדעה הרווחת היא שספוטיפיי הינה המוצר המוביל בשוק העולמי; אולם בשוק המקומי שבו כבר קיימת אלטרנטיבה זולה למרבית הלקוחות שרוצים לשלם על תוכן איכותי — ספוטיפיי עלולה למצוא תחרות אמיתית. מחיר אטרקטיבי במיוחד או שיתופי פעולה עם ספקי תוכן מקומיים יהיו אלו שעלולים להוביל את ספוטיפיי לניצחון בשוק הישראלי. אנחנו מצידנו מוכנים להשתתף בניסוי ולדווח לכם ממקור ראשון על התרשמותנו… רק שיגיעו כבר.

לרשימת ההשמעה שיצרנו עבור ה-Best Of January בספוטיפיי, לחצו כאן.
והנה מקבילתה באפל מיוזיק: כאן.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0