Homeאלבומים חדשים

לא יתומים // על האלבום החדש של אורפנד לנד

ככה מטאל ישראלי צריך להשמע - על Unsung Prophets & Dead Messiahs, החדש של Orphaned Land

מטאל ישראלי עם השפעות ערביות שסוחף מעריצים באיראן ובסעודיה? לכתוב על אורפנד לאנד ועל המהפכה התרבותית שהם מובילים כבר שנים נהיה כמעט קלישאה, נראה שנאמר כבר הכל על התופעה המרתקת הזאת. ואולי עדיין לא.
יותר מהכל, נראה שאורפנד עצמם עדיין לא אמרו את המילה האחרונה: האלבום האחרון שלהם שיצא לפני מספר שבועות הוא לא פחות מוצלח משום דבר אחר שהלהקה עשתה בעבר, אולי אפילו יותר- כמה מבקרים כבר הכתירו אותו בתור האלבום השלם והמעניין ביותר של אורפנד לנד במהלך הקריירה הלא קצרה שלהם.

הסינגל השני מהאלבום כבר הטיל פצצה כשאירח את האנזי קירש, סולן אגדת המטאל הגרמנית "בליינד גארדיאן". האמת היא ששיתוף הפעולה הזה לא נולד בחלל ריק: אורפנד לאנד שייכת בדי אנ איי שלה לז'אנר הפאוור-מטאל והפולק-מטאל שצמח בגרמניה וסקנדינביה בשנות התשעים של המאה הקודמת. הלהקות האלו שילבו אלמנטים של מוזיקה ותרבות עממית בתוך המטאל הקשוח והמהיר, ואורפנד לאנד עושה את אותו דבר בדיוק, עם אלמנטים שבאים מהמקום הטבעי שלהם: מוזיקה ערבית, פרסית, טורקית וישראלית.

אחד המבקרים האמריקאיים הגדיר את "ידידי" כ"אתגר לאוזן המערבית". לנו כאן זה דווקא לא אתגר- זה מטאל ישראלי כמו שמטאל ישראלי צריך להישמע. קובי פרחי והחברים לא מסתפקים בפיוט אחד: השיר הפותח את האלבום עוסק ב"משל המערה" של אפלטון, וקטע אחר מצטט את "המדינה" של אותו אפלטון ביוונית עתיקה. All Knowing Eye הוא בלדה מרגשת, Chains Fall to Gravity מארח סולו גיטרה קסום של סטיב האקט (ג'נסיס), ו Only the Dead Have Seen the End of War, מביא את פרחי והחבורה לכבדות ורעש שכמותה לא שמענו מהם כבר הרבה זמן, מלווה בכינור ערבי שהופך את הקטע הזה למשהו שונה לגמרי.

חלק מהפנינים האמיתיות נמצאות דווקא בחלק השני של האלבום, שמצורף לגרסת הדלוקס (וקיים ביטיוב, כמו שאר האלבום): הביצוע ל Jeremy מתוך הפרויקט של בן רד (להביא את פרל ג'אם לישראל), וביצוע חי ל"חלון לים התיכון" יחד עם פוליקר מוסיפים תבלין מיוחד לאלבום:

מסתבר שקלישאות כן עובדות לפעמים. אל תפספסו.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0