Homeהולכים להופעה

אפריקה הוטל: עומר אסייס וציפי פישר מכינים אתכם לאירוע המצופה

מתוך עמוד הפייסבוק של אפריקה הוטל

החדשות על אירוע 'אפריקה הוטל' החדש עורר גלי התרגשות בקרב חברי סיפון קולומבוס ברגע שהליינאפ הוכרז. אולי אתם לא מודעים לכך, אבל האירוע הקודם בינואר 2017, עם פנדיקה קלאב ורביד כחלני, היה מעין מפגש קולומבוסי לא-רשמי שנהנינו ממנו מאוד.
הגדילו ועשו, והפעם מופיעות שלוש להקות מצוינות אחת אחרי השנייה: Tank & The Bangas, Shabazz Palaces ו-Konono No. 1. כדי להסביר על מה השמחה, בואו ניתן לכם קצת רקע. מקווים לפגוש בכם שם!

SHABAZZ PALACES: היפ-הופ בחלל החיצון
מועדון הבארבי, רביעי ה-13 בדצמבר

ציפי: אני שמחה שיצא להרחיב על פועלם של דואו ההיפ-הופ הכי מעניין וניסיוני שאני מכירה, Shabbaz Palaces, כיוון שעוד לא הזדמן לי להרחיב עליהם כראוי. למי שעוקב אחרינו זה זמן – הזכרתי בחטף את שמם בכתבה שלי בגיליון קולומבוס המודפס השלישי; הכתבה נקראה "העתיד נראה שחור" ועסקה בתמות של אפרו-פיוצ'ריזם במוזיקה, מונח שהוא מרכזי להבנת הדואו. אפרו-פיוצ'ריזם הינו העיסוק במדע בדיוני המשלב אלמנטים של זהות שחורה, מעין ניסיון ליצור עתיד אוטופי בו אנשים שחורים הם המתקדמים ביותר ותרבותם היא המוערכת ביותר. מאז הכתבה, נושא החלל נהפך לעוד יותר מרכזי ביצירת הלהקה, עם הוצאת אלבום הקונצפט הכפול Quazarz: Born on a Gangster Star \ Quazarz vs. The Jealous Machines מוקדם יותר השנה.

קוואזרז הוא שמו של מורד אינטרגלקטי שמנסה לברוח מדיכוי בכוכב שלו. האלבום מתאר את הרקע שלו (חלק ראשון) והמאבק שלו (חלק שני). החיבה של הדואו למד"ב היא זו שהובילה אותי אליהם, כשהוציאו באלבומם שיר על ספר מד"ב שאני ממש אוהבת ואיננו מודפס יותר, Forunner Foray של אנדרה נורטון.

הסיכוי שמישהו יכתוב שיר על ספר נידח יחסית הוא סיכוי מאוד נמוך, אבל אין כמעט נושא אזוטרי מדי או מוזר מדי לדואו הזה והיכולת הזו לעשות מה שהם רוצים בלי להתחשב בטעם הקהל היא זו שהופכת את הדואו לבולט כל כך, גישה שאופיינת בקרב הקולקטיב בו הם חברים, Black Constellation, הכולל גם להקות אחרות עליהן כתבתי באותה כתבה, כמו THEESatisfaction. כמו שהם אמרו בראיון הזה לפיצ'פורק, "אנחנו לא מנסים בכוונה לכתוב שירים מוזרים או עם שמות מסובכים, אבל זה מה שבא לנו בטבעיות, לפי האינסטינקט שלנו".

עוד דבר שמבדל את Shabbaz Palaces מהרכבי היפ-הופ אחרים הוא העובדה שהפרקשניסט שלהם, טנדאי "באבא" מרייר, הוא בנו של מוזיקאי אפריקאי מוערך, נגן המבירה (כלי נגינה הדומה לקסילופון) אברהם דומיסאני מרייר. המקצבים של טנדאי נטועים במסורת ארוכת שנים, והחלק ה"אפרו" באפרו-פיוצ'ריזם של הדואו הוא אותנטי, והוא נותן עומק לראפינג המהיר והמתוחכם של ישמעאל באטלר, החצי השני של הדואו. המוזיקה שלהם מורכבת ומלאה בסימפולים ושיתופי פעולה מעולמות ה-Funk, הרוק, והאלקטרוניקה, בצורה שמטשטשת ז'אנרים אבל מבלי לאבד את החתימה הייחודית שלהם. מהאלבום הראשון שלהם, Black Up שיצא ב-2011 היה ניכר שמדובר פה במשהו מקורי ומעניין שכמותו עוד לא נשמע. כמה שנים לאחר מכן – אפשר לראות אותם מחממים את רדיוהד או משתפים פעולה עם יוצרים שאני אוהבת כמו ת'אנדרקאט ופליינג לוטוס.

שאבאז פלאסס יופיעו בבארבי ביום רביעי ה-13.12 וכרטיסים ניתן למצוא כאן.

Konono No. 1: הלהקה ששמה את קונגו על המפה
חינם! רוטשילד 12 , שישי ה-15 בדצמבר

עומר: את המוזיקה של ההרכב הקונגולזי Konono N0.1 צריך לשפוט לא לפי התאריך בו אנו שומעים אותה, אלא ביחס לתאריך בו התחיל ההרכב לפעול, אי שם לפני עשרים וחמש שנה. כלי ההקשה המאולתרים, הדיסטורשן המחוספס והליקמבה (כלי קונגולזי מסורתי) החשמלי על כל צורותיו שמופיע בהרכב היו בזמנו לא פחות ממהפכנים.

המקצבים מלאי האנרגיה, הרקדנים ביחד עם גישת ה-DIY של הלהקה שחלק לא מבוטל מכלי הנגינה שלה באו ממגרש הגרוטאות, מוסיפים לכך שמדובר באחד ההרכבים המיוחדים באפריקה.

החיבור בין מוזיקה אלקטרונית למוזיקה ילידית שמבוססת בעיקר על קצב נראה לנו היום כבר טבעי, אבל החבורה מקונגו הבינה את זה עוד אי שם בשנת 92'.
לשמוע את המוזיקה של הלהקה מבעד לאוזניות זוהי רק חצי עבודה, לכן העובדה שהם מגיעים לארץ היא כל כך משמחת, שכן לא כל יום אפשר להנות מהרכב מסוג כזה. ובזכות שיתוף הפעולה עם חברת התעופה בריסל איירליינס, השמחה כפולה כיוון שההופעה חינמית הפעם.



כחלק מפסטיבל אפריקה הוטל יופיעו גם Tank & The Bangas, זוכי Tiny Desk 2017, אולם הכרטיסים למופע זה אזלו.

מאחלים לכם פסטיבל שמח וצבעוני!

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0