Homeבכורה בקולומבוס

בכורה בקולומבוס: דף צ'ונקי – "קוסטה קפלן" (קליפ אינדי סיטי)

להתקע במעלית עם אדם שמתנהג מוזר או באופן לא מנומס זה מצב מביך, כזה שעשרות מערכוני קומדיה בנויים על חוסר הנעימות שבו, אבל לא מזמן שני עוברי אורח ירושלמים זכו לנסיעה במעלית עם הצמד דף צ'ונקי, שזה סוג של לזכות בהגרלה של נסיעות המעלית. במהלך שמזכיר קצת את הקליפ שארקייד פייר עשו ל"Take Away", הבמאית והמפיקה של הסדרה "אינדי סיטי", בטינה פיינשטיין, החליטה לצלם את הקליפ לשיר "קוסטה קפלן" במעלית השקופה של מרכז כלל, החלטה מעניינת מאוד לדעתי, בגלל שזה מקום עם היסטוריה בעייתית מבחינה אורבנית. למרות המיקום המאוד מרכזי שלו, על הרחוב הראשי של ירושלים, רחוב יפו, ובין שני עוגני קניות ברחוב – שוק מחנה יהודה והמפגש בין יפו לקינג ג'ורג', הקניון הזה במשך הרבה שנים היה "פיל לבן" שחלק גדול מהעסקים בו פשוט לא הצליחו לשרוד. זאת משום שמרכז כלל, כמו דיזנגוף סנטר, הוא מסוג המקומות שזמן ומרחב לא עובדים בו כמו במציאות הרגילה, והתמצאות בו היא מבלבלת ומתסכלת מאוד. בשנים האחרונות מרכז כלל עשה שינוי תדמית של 180 מעלות, והפך מקום לעלייה לרגל של צעירים מגניבים ומעודכנים, בזכות הפעילות של קואופרטיב "בשותף" (מכולת שיתופית) ו"מוסללה" (מרכז תרבות, עיצוב ואקולוגיה על הגג). לכן זהו מקום שלכאורה לא מתאים לקליפ של הצמד הכי קול במוזיקה הישראלית, אבל בעצם כשחושבים על זה, זה הכי מתבקש.

ולא במקרה השתמשתי במילים "בשנים האחרונות" בפסקה הקודמת, כי פרויקט "אינדי סיטי" הוא מסוג היוזמות שבהחלט משנות את התדמית של ירושלים, שהוא חלק מפעילות של עיריית ירושלים לעודד יצירה ופעילות צעירה בעיר. מדובר בפסטיבל מוזיקה חיה שגם מופקים עבורו קליפים המצולמים ברחבי העיר, השנה הופקו 15 קליפים כאלה וסה"כ הכל יש כבר 111, שכמה מהם כבר הפכו לדעתי לקלאסיקות, כמו הקליפ של ימן בלוז בעיר העתיקה. זו השנה השביעית שהפסטיבל מתקיים בהפקתה של פיינשטיין (אותה ציינתי כבמאית הקליפ), והוא מהר מאוד הפך לאירוע שאסור להחמיץ ביומן שלי, שעד כה כלל הופעות בלתי נשכחות כמו ליילה באוגנדה (ז"ל) או טטרן בנמל ירושלים (גם ז"ל), שלא לדבר על המופעים ברחוב חבצלת והלני המלכה. השנה הליינאפ מגוון ומבטיח מאוד, וכולל את הסופרגרופ הרוקיסטי Vegan Friendly, יוצרי אינדיטרוניקה כמו Buttering Trio ו-ORI, לצד מוזיקה מזרחית אמנותית כמו תזמורת פירקת אלנור או "אינדי מזרחי" כמו לירן עמרם שמארח את צליל דנין. הקליפים ישודרו במשך חמישה סופי שבוע החל מהיום בערוץ 8, וגם בפסיטבל עצמו שיתקיים ב-26 באוקטובר. ממליצה מאוד לעקוב אחרי הדף של הפסטיבל בשביל עוד פרטים על הליינאפ כמו זמנים ומיקומים.

אני לא יכולה לסיים את הפוסט הזה בלי כמה מלים על השיר המקסים שבקליפ. את דף צ'ונקי אני מכירה טוב (לא רק כי ראיינתי בעבר את עדי, הגיטריסטית של הצמד). לא מספיק שהן הוציאו את אחד מאלבומי הבכורה המדוברים של 2016, הן פינקו אותנו באי.פי. בהפתעה שיצא לפני חודשיים ונקרא Silence is Violence, ממנו לקוח השיר הזה. חובבי אינדי ישראלי יזהו את שמו של הגיטריסט הסולן של "חיה מילר" שיצא לאחרונה לדרך סולו, שגם מנגן בלהקת הגיבוי של הילה רוח ובעוד פרוייקטים רבים, כמושא אהבתן של דף צ'ונקי, מה שהופך את השיר לסוג של בדיחה פנימית. במקרה ממש השבוע יצא לי לראות את דף צ'ונקי מופיעות יחד עם קפלן, ואציין שזה השיר היחידי באותה הופעה בו תמי זנחה את התופים לטובת גיטרת בס, וזו כנראה הסיבה שהשיר הזה נבחר לקליפ, כי יותר קל להכניס גיטרה אקוסטית וקסילופון למעלית ממערכת תופים. אבל בין אם זה מאילוץ או מבחירה, אני אוהבת את השינוי שהשימוש בגיטרה אקוסטית עשה לשיר, ואני חושבת שהוא לגמרי מתאים לוייב הפולק-פאנק של האי.פי כולו. אני לא יכולה לחכות לראות באיזה עוד מיקומים בלתי צפויים צולמו הקליפים הבאים של הסדרה, ואיך הם ישפיעו על ביצועי השירים.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0